موضوع مطلب مربوطه

زنای مرد مجرد با زن

مجازات زنای مرد مجرد با زن شوهردار

به ارتباط جنسی که بین زن و مردی بدون وجود ارتباط زن و شوهری بین آن ‌ها رخ می دهد، زنا می گویند. به مردی که زنا را انجام داده ‌است را زانی، و زنی که مرتکب زناشده است زانیه گفته می شود. در ادامه می خواهیم در خصوص مجازات زنای مرد مجرد با زن شوهردار اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

از نظر اسلام، زنا یکی از گناهان کبیره به شمار می رود و در شریعت ممنوع شده است. در قرآن هم چند آیه وجود دارند که شان نزول آن ها در خصوص منع زنا است.

زنا علاوه بر زنای مرد مجرد با زن شوهردار دارای موارد گوناگونی می باشد که برای هر کدام یک از آن ها کیفرها و حدود جداگانه ‌ای در اسلام در نظر گرفته شده است.

  • زنای با محارم
  • زنای به عنف
  • زنای غیر محصنه
  • زنای محصنه

در ادامه در مورد هر یک از آن ها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:

زنای با محارم

زنای با محارم به این معناست که به عنوان مثال یک مرد با یکی از زن هایی که جزو محارم نسبی او محسوب می شود و ازدواج کردن با آنان حرام است، زنا انجام دهد. محارم نسبی به مادر، خواهر، دختر، دختر خواهر، دختر برادر، عمه و یا خاله گفته می شود.

مجازات زنای با محارم

مجازات آن بر اساس نظر برخی از فقها اعدام است، اما مفاد برخی از روایات این است که با شمشیر یک ضربه به گردن فرد مجرم بزنند و در صورتی که زنده ماند وی را در حبس نگه دارند تا بمیرد، و احوط (احتیاط واجب)  رعایت این دستور می باشد. حکم اعدام در زنا با زنانی که توسط شیر خوردن محرم شده ‌اند یا به خاطر ازدواج محرم شده‌ اند نظیر مادر زن محل اشکال بوده، اما نسبت به زن پدر جاری می باشد. همینطور در این حکم فرقی نمی ‌کند که مرد زنا کننده مجرد باشد و یا متاهل.

در زنای با محارم، اگر زن برای انجام عمل زنا رضایت دهد، آن زن هم  اعدام خواهد شد.

زنای غیر محصنه

زنای غیر محصنه به زنایی می گویند که فرد زناکار (زن یا مرد) بدون همسر و مجرد باشد و با رضایت خود زنا کرده باشد. به بیان ساده تر به زنای فرد مجرد، زنای غیر محصنه می گویند. زنای مرد مجرد با زن شوهردار در این دسته به حساب نمی آید.

مجازات زنای غیر محصنه

مجازات در زنای غیر محصنه برای فرد زناکار بار اول یک صد ضربه شلاق است و در صورتی که سه مرتبه زنا را انجام دهد و در هر مرتبه حد خورده باشد، مجازات وی برای بار چهارم اعدام است. مرد را در صورتی شلاق می‌ زنند که ایستاده باشد، و نباید ضربات شلاق بر سر و صورت و عورت وی وارد گردد.

در صورتی که مرد را حین زنا برهنه پیدا کنند، جز عورت سایر بدن وی باید برهنه باشد و در صورتی که با لباس وی را دیدند بنابر احتیاط به هر نحو که وی را یافته ‌اند شلاق می زنند. زن را در صورتی شلاق می‌ زنند که نشسته باشد و بدن وی با لباس پوشیده باشد، و از شلاق زدن به سر و صورت وی پرهیز کنند.

زنای محصنه (احصان) و یا زنای مرد مجرد با زن شوهردار

زنای محصنه در صورت وجود احصان محقق می گردد و احصان اصطلاحی فقهی می باشد.

احصان  دارای دو بخش است: احصان مرد و احصان زن.

احصان مرد

اجماع سه شرط زیر است در مرد:

  • مرد آزاد مواقعه ی مشروع صورت دهد. (درهرجهت)
  • زنی به اختیار داشته باشد از طریق عقد دائم یا مالک کنیزی باشد.
  • زن مزبور همیشه در اختیار مرد باشد.

فقها شرط بلوغ و عقل را نیز اضافه کرده اند و در آن خلاف می باشد. مردی که شرایط بالا را دارا باشد محصن (بر وزن مسلم) گفته می شود. شرط های بالا در صورتی که در فرد بالغ جمع گردد و صاحب این شروط زنا انجام دهد آن زنا را زنای محصنه می گویند.

احصان زن

عبارت است از اجتماع سه شرط زیر در زن :

  • در ازدواج دائم مردی باشد یا مملوک او باشد.
  • همیشه دسترسی به مرد مذکور بالا داشته باشد.
  • زن اگر آزاد باشد مواقعه ی مشروع قبلا صورت داده باشد.

به این دسته از زنان محصنه می گوین و زنای وی را در این شرایط بعد از بلوغ، زنای محصنه می نامند. احصان از کیفیات مشدده قانونی به شمار می رود.

احصان ذکر شده در بالا در خصوص زنا مورد استفاده قرار می گیرد و در قانون کیفری ایران وجود ندارد و به جای زنای محصنه عنوان «روابط نامشروع زن شوهردار و مرد زن دار» و یا زنای مرد مجرد با زن شوهردار استفاده می شود.

در موضوع زنای مرد مجرد با زن شوهردار و در خصوص جرم قذف، احصان از اجتماع عقل و بلوغ و حریت و اسلام و عفت در یک شخص به وجود می آید. احصان به این معنی از اصطلاحات فقهاء بوده و در مورد شرعی مشاهده نشده است.

بر اساس تعریف قانون مجازات اسلامی جدید، موارد مرتبط با زنای مرد مجرد با زن شوهردار به این شرح است:

ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی: زنا به جماع مرد و زنی که علقه زوجیت میان آن ها وجود نداشته و از موارد وطی به شبهه هم نباشد گفته می شود.

تبصره ۱: نزدیکی با دخول اندام تناسلی مرد در حد ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می گردد.

تبصره۲: هر زمانی طرفین یا یکی از آن ها نابالغ باشد، زنا محقق می باشد. زیرا فرد نابالغ مجازات نمی شود و بر اساس مورد به اقدامات تامینی و تربیتی ذکر شده در کتاب اول این قانون مجاز می شود.

ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی: نزدیکی با میت، زنا محسوب می شود مگر جماع زوج با زوجه فوت شده خود که زنا نیست. ولی باعث سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می گردد.

ماده ۲۲۳ قانون مجازات اسلامی: هر زمانی متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد ادعای وی او بدون بینه یا قسم مورد قبول واقع می شود مگر آن که خلاف آن با حجت شرعی لازم اثبات گردد.

تگ ها

مطالب مرتبط

لعان چیست و چه شرایط

لعان نوعی مراسم است که در قوانین فقهی و حقوقی وجود دارد . منظور از لعان همان شرایطی  است که در آن زن و شوره یک دیگر را لعنت می کنند  . البته این مراسم دارای تشریفات خاصی است . به این صورت که به کشل خاصی مرد زن خود را متهم به زنا می […]


ادامه مطلب

رابطه نامشروع و قوان

همسران در زمانی که با هم به اختلاف می خورند در بیش تر موارد یک دیگر را به داشتن رابطه نامشروع محکوم می کنند. البته در قانون فقط روابط نامشروعی را می توان به رسیمت شناخت که در دست قانون پیگیری شود . البته در مواقعی نیز وجود دارد که مرد می خواهد از همسر […]


ادامه مطلب
مزاحمت خیابانی

مزاحمت های خیابانی و

مزاحمت های خیابانی به خصوص برای زنان در جامعه به شکل های گوناگونی صورت می گیرد و یک موضوع جدید در جامعه انسانی نخواهد بود.اما این موضوع امروزه در جامعه باتوجه به حضور بیش تر زنان در جامعه و هم چنین افزایش امار اشتغال زنان رو به افزایش بوده است. در رابطه با این ناهنجاری […]


ادامه مطلب

زنا و حکم قانون درمو

عمل زنا در شرع اسلام و قانون به عنوان گناهی کبیره معرفی می شود و مجازات سخت و سنگینی برای آن در قانون اساسی تعیین شده است. البته مجازات های تعیین شده تنها در صورتی اعمال خواهند شد که اسناد و مدارک کافی برای اثبات زنا وجود داشته باشد. در ادامه اطلاعاتی را درخصوص زنا […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه