موضوع مطلب مربوطه

نکات حقوقی قراردادها

قرارداد بین دو و یا چند نفر صورت می گیرد و آثار حقوقی را در پی دارد . در تنظیم کردن قراردادها باید نکات حقوقی قراردادها را بررسی کنیم . توجه کنید که حتما قراردادها نباید به صورت کتبی نوشته شوند بلکه بسیاری از قرادادها هم هستند که افراد توافقات بین اراده های افراد صورت می گیرد و از جمله توافق های شفاهی اند.

برای درک بهتر یک مثال ساده می زنیم . زمانی که سوار تاکسی می شوید و در ازای حمل و نقل یه مقداری هزینه می کنید این خودش یک قرارداد است که البته نوشته نمی شود . پس هر انسانی می تواند در طول روز قراردادهای بسیار زیادی را منعقد کند که ممکن است حتی نوشته هم نشوند.

اما اگر همین قراردادها به صورت کتبی نوشته شود باعث می شود تا بعدها دچار مشکلات حقوقی در این زمینه نشویم پس قراردادهای کتبی قابل استناد هستند زیرا ابهامات در آن ها بسیار کم تر است.

بررسی نکات حقوقی قراردادها که باید رعایت شود ؟

1-قرارداد را طرفین معامله تعیین می کنند پس می توان آن را به هر شکلی تنظیم کرد: درست است که قرارداد را طرفین مینویسند اما باید توجه داشته باشید که طوری نوشته شود که بعدها در متن قرارداد سوتفاهمی ایجاد نشود. لامز است حتی در ظاهر قرار داد هم دقت کنید تا ظاهری روشن داشته باشد به گونه ای که تنها منبع ما از قراردادی که بیان شده است همین مفاد قرارداد باشد و نه مذاککرات شفاهی که قبلا انجام شده است.

پس توجه داشته باشید اگر متن قرارداد را خود طرفین می نویسند هرچه که مدنظر دارند را در همان ابتدا در آن بگنجاند و اما اگر قرارداد در بنگاه های معاملات نوشته شده است باید توجه کنید که متن قرارداد موردنظر را بخوانید تا از مفاد آن آگاه شوید. زیرا قبل از این که قراردا به انضای طرفین برسد می تواند چیزی را اضافه و یا کم کرد و اما بعد از امضا شدن دیگر این امکان وجود نخواهد داشت.

2-در به کاربردن الفاظ دقت بسیار زیادی کنید: از جمله نکات حقوقی  قراردادها همین الفاظ به کار رفته است . الفاظ حقوقی معانی خخاص خود را دارند پس باید در به کار بردن آن ها بسیار دقت کنیم تا بعدها دچار مشکلات حقوقی در این زمینه نشویم .

3-استفاده از عبارت و کلماتی که معنی آن ها مبهم است ممنوع : از جمله نکات حقوقی در قراردادها این است که نباید در آن ها عبارت مبهم آورده شود زیرا آن گاه هریک از طرفین از این عبارات مبهم تفسیرهای خاص خود را دارند که باعث می شود حتی بعدها در صورت اقامه دعوی در دادگاه ها نیز مشکلاتی را به وجود آورد.

بسیاری از موارد از نکات حقوقی قرارداها بوده است که یک طرف قرارداد درمورد یک مسئله با طرف دیگر توافق نکرده است و همین نیز باعث شده است تا کلمات مبهمی را در قرارداد جای دهد و به وسیله آن بتواند بعدها ادعاهایی در این زمینه داشته باشد. پس سعی داشته باشید همیشه قراردادها بسیار شفاف و واضح باشد.

4-قواعد آمرده حقوقی فراموش نشود: قواعد آمره در نکات حقوقی قراردادها آن دسته قواعدی است که هدف از آن ها ایجاد کردن نظم در جامعه است و طرفین قرارداد به هیچ عنوان نمی توانند از آن ها سرپیچی کنند. برای مثال فرض کنید عده ای باهم توافق کرده اند که کالایی را به صورت قاچاق وارد کشور کنند این قرارداد بباطل است چون قواعد آمرده در آن ها رعایت نشده است .

5-توجه کردن به اختیاراتی که به طرف مقابل داده می شود : ممکن است در قراردادها به جای اینکه با اشخاص حقوقی معامله کنید با اشخاص حقیقی معامله کنید. برای مثال درصورتی که با اشخاص حقوقی برای مثال شرکت ها معامله کنید وظایف بیش تر در عهده شرکت ها خواهد بود نه مدیر و یا مدیرعامل شرکت. البته می توان مدیر را به عنوان ضامن در قرارداد بیان کرد .

توجه داشته باشید که قبل از امضای قرارداد به مفاد آن توجه کنید تا ببینید که چه اختیاراتی به طرف مقابل داده شده است .

5-قیمت قرارداد: از جمله نکات حقوقی قراردادها که اهمیت آن بسیار زیاد هم است قیمت قراردادها است. قبل از این که با طرف مقابل در مورد قیمت قرارداد صحبت کنید درمورد نحوه پرداخت آن و جزئیاتش در معامله بحث کنید. تمامی موارد را درمورد قیمت قرارداد بیان کنید تا بعدها از این موضوع سواستفاده نشود.

6-ضامنتی برای ایجاد کردن تعهدات : قراردادهایی که می خواهند اجرا شوند باید ضمانتی را برای اجرا کردن قراردادها بیان شود . این ضمانت ها می تواند در شرایط فسخ قرارداد ، دریافت کردن خسارات بیان کرد.

7-توجه به ادله اثبات قرارداد: ادله اثبات قرارداد آن دسته از دلایلی است که که برای این که در دادگاه قرارداد را اثبات کنیم باید موجود باشد. برای مثال می توانیم برای اثبات قراردادها از شهادت شاهدان استفاده کنیم.

8-سعی کنید پیش نویس قرارداد را خودتان بنویسید : اگر بتوانید پیش نویس قرارداد را خودتان تهیه کنید دیگر از هر آن چه قرار است در قرارداد بیاید آشنا هستید و مشکلات کم تری را در آینده خواهید داشت . هم چنین زمانی که پیش نویس قرارداد را تعیین کردید آن گاه برای طرف مقابل هم آن را بفرستید تا وی هم به بررسی آن بپردازد. حال اگر نتوان در پیش نویس قرارداد هم تغییراتی را ایجاد کرد می توانید با متخصصان ددر این زمینه مشورت کنید.

9-امضا کردن قرارداد: توجه کنید طرفین قرارداد باید همه صفحه های یک قرارداد را امضا کنند . هم چنین اگر قرارداد پیوست هایی دارد باید آن ها هم توسط طرفین به امضا برسد . البته باید توجه کنید که امضا به تنهایی قابل استناد نخواهد بود چون شاید فرد امضاهای بیش تری داشته باشد. یا اگر این امکان وجود دارد طرفین دو امضا روی قرارداد بزنند تا اگر امضای خودشان نباشد این موضوع مشخص شود.

10-فاصله ای که بین کلمات وجود دارد را کم کنید : توجه داشته باشید که فاصله ای که بین کلمات وجود دارد را کم کنید زیرا این باعث میشود تا امکان جعل کردن سند نیز بیش تر شود و مواردی را به آن سند اضافه کنند. پس حتما این مسئله را در نکات حقوقی قراردادها رعایت کنید.

تگ ها

مطالب مرتبط

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه