موضوع مطلب مربوطه

آشنایی با ضمانت نامه

ضمانت نامه بانکی چیست؟

بل اتوضیح ضمانت نامه بانکی باید دانست که کلمه ی «ضمانت» به معنی پذیرفتاری یا تاوان ‌داری می باشد. به بیانی دیگر شخص قبول می کند تا دیون دیگری را پرداخت کند و یا خسارات به وجود آمده بر اثر عمل او را جبران نماید. با ‌این وجود، از نظر حقوق‌ دانان مشهوری مانند دکتر کاتوزیان، ضمانت صرفا پذیرفتن دین مالی دیگری بوده و پذیرفتن پرداخت خسارات وارده به عنوان ضمانت نمی‌ باشد. ضمانت نامه بانکی یکی از این ضمانت نامه ها به شمار می رود. در ادامه اطلاعاتی را در خصوص ضمانت نامه بانکی، ارکان و انواع ضمانت نامه بانکی و شرایط صدور آن را در اختیارتان قرار خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ضمانت بانکی و  ضمانت نامه به این لینک ها مراجعه کنید.

ضمانت نامه های بانکی به ‌درخواست مشتریان بانک و به نفع سازمان های دولتی و خصوصی و افراد صادر می‌ شوند. یک ضمانت نامه دارای اساس گوناگونی می باشد که به شرح زیر است:

  • درخواست ضمانت نامه یا مضمون‌عنه
  • ذي نفع یا مضمون‌ له
  • ضامن یا ضمانت‌ كننده
  • وجه ‌الضمان یا مبلغ ضمانت نامه
  • موضوع ضمانت نامه

انواع ضمانت نامه بانکی

۱.ضمانت نامه های مناقصه یا مزایده

ضمانت نامه های مناقصه یا مزایده به عنوان یکی از انواع ضمانت نامه بانکی بانکی محسوب می شود. نهادها و سازمان های دولتی برای مبادلات کالاهای خود مناقصه و مزایده هایی را برگزار می کنند. هر یک از افراد حاضر در مناقصه یا مزایده به ‌همراه پیشنهاد خود برای خرید یا فروش باید یک ضمانت نامه‌ را به نهاد برگزارکننده‌ ی مناقصه ارائه ‌کند تا درصورت موفق ‌شدن در مناقصه یا مزایده و منصرف شدن از آن، ذی نفع ضمانت نامه قادر باشد تا از آن استفاده نماید. . اگر با مفهموم مناقصه و مزایده آشنایی ندارید برای لینک های مربوط به آن کلیک کنید.

۲. ضمانت نامه تعهد پرداخت

این نوع از ضمانت نامه ‌ها برای انجام قبول پرداخت مبالغی در تاریخ مشخص از سوی بانک صادر می‌ شوند. برای کسب اطلاع از موضوع چک بانکی به لینک مربوط به آن رجوع کنید.

۳. ضمانت نامه گمرکی

هنگامی که کالایی از خارج به کشور وارد می ‌شود، چنانچه واردکننده قادر نباشد حق و حقوق گمرکی را به صورت نقدی پرداخت نماید، ضمانت نامه‌ هایی را با تاریخ مشخص شده به گمرک واگذار می کند و اگر در تاریخ مشخص شده مبالغ ضمانت نامه را نتواند پرداخت نماید، شامل جریمه ‌ی تعویق پرداخت خواهد شد.

۴. ضمانت نامه های پیمان

بیشتر مواردِ استفاده از ضمانت نامه‌ ها زمانی است که دولت تحت عنوان کارفرما روند انجام پروژه‌ های عمرانی و تولیدی را بر دوش پیمانکاران واگذار می کند. در سال‌ های گذشته، برای بستن قراردادهای به این شکل که پیچیده و طولانی هم هستند، شروطی به عنوان پیش ‌فرض گذاشته می شود که قوانینی همه ‌جانبه را معین کرده ‌اند که به آن شرایط عمومی پیمان گفته می‌شود.

۵. ضمانت نامه حسن انجام تعهد

این نوع از ضمانت نامه به این دلیل صادر می‌ شود تا حسن انجام تعهدات در تاریخ مشخص شده را ضمانت نماید. در اغلب موارد این ضمانت نامه برای حسن انجام تعهدات ناشی از امضا توافق نامه گرفته می ‌شود.

۶. ضمانت نامه پیش پرداخت

بعد از امضا نمودن توافق نامه و قبول کردن شروط آن توسط شخص پیمانکار، کارفرما برای مجهز نمودن کارگاه یا کامل کردن ابزار مورد نیاز برای عملیات درصدی از پول تعیین شده بین طرفین را به پیمانکار می پردازد و در قبال آن ضمانت نامه‌ ای با همین عنوان از پیمانکار دریافت می کند. با گذشت زمان و انجام شدن کارهای توافق شده از طرف پیمانکار مبلغ این ضمانت نامه به مرور کاهش می ‌یابد.

۷. ضمانت نامه استرداد كسور وجه الضمان

کارفرما برای ضمانت حسن انجام کار، پولی را از پیمانکار دریافت می ‌کند. این مبلغ حدود ده درصد از صورت ‌وضعیت‌ های پیمانکار می باشد. این مبالغ در یک حساب مشخصشده پیش کارفرما نگهداری خواهد شد.

۸. ضمانت نامه حسن انجام كار

بعد از اتمام کار و انجام پروژه، کارفرما ضمانت نامه ‌ای را از پیمانکار دریافت می کند که درستی انجام عملیات و سلامت اجرای پروژه را ضمانت می ‌کند. به این تضمین، ضمانت نامه‌ حسن انجام کار گفته می ‌شود.

مندرجات ضمانت نامه بانکی

آنچه باید در ضمانت نامه درج شود را مندرجات ضمانت نامه می گویند. مندرجات ضمانت نامه بانکی از قرار زیر است:

– مشخصات و نشانی مشتری ( کسی که درخواست ضمانت می کند ) و ذینفع ( کسی که بانک به نفع او ضمانت می کند )
– نام موسسه اعتباری و مشخصات شعبه صادر کننده ضمانت نامه بانکی
– شماره ، و موضوع رابطه پایه که ضمانت‌نامه بر اساس آن صادر می‌شود.
– وجه ضمان نامه یا وجه الضمان به حروف و به عدد
– تاریخ صدور ضمانت نامه
– تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه
– رویدادی که باعث خاتمه اعتبار ضمانتنامه بانکی می شود
– تمبر مالیاتی برای اطلاع از قانون تمبر به این لینک مراجعه کنید.
– ثبت ضمانت نامه بانکی در سامانه سپام و اخذ شماره از سامانه برای ضمانت نامه مورد نظر

مندرجات ضمانت نامه بانکی باید به طور کامل باشد تا ضمانت نامه عملا اعتبار داشته باشد .

چگونه می توانیم ضمانت نامه بانکی بگیریم؟

برای صادر شدن ضمانت نامه ‌های گوناگون، بانک‌ ها وثیقه های مختلفی را بر اساس توانایی پرداخت درخواست کننده ضمانت نامه می گیرد که به ترتیب زیر می باشند:

  • پول نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه الحسنه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا حساب‌ های پس‌ انداز قرض الحسنه نزد بانک یا مدارک سپرده ‌های سرمایه گذاری مدت ‌دار یا اوراق قرض الحسنه یا سپرده‌ ی سرمایه گذاری مدت‌ دار حساب های ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت‌ دار درخواست کننده نزد بانک‌ های دیگر
  • ضمانت بانک ‌ها یا مؤسسه های اعتباری غیربانکی معتبر خارجی
  • سفته با تضمین قابل ‌قبول بانک، برگ وثیقه ‌ی انبارهای عمومی مربوط به کالا، اموال غیرمنقول، سهام شرکت‌ هایی که در بورس مورد قبول واقع ‌شده باشند، کشتی و هواپیما. اصولاً یک یا ترکیبی از وثیقه های یاد شده از مشتری اخذ می ‌شود.

ضمانت نامه‌ های بانکی هر چند بر اساس پیمان ضمان و پذیرش پرداخت بدهی بدهکار استوارند، ولی در اصل سندهایی می باشند که اعتبار مالی آن ها را درخواست کننده ضمانت نامه تأمین می ‌کند.

شرایط مطالبه وجه ضمانت نامه بانکی

برای دریافت مبلغ آن، از نظر عرف بانکی ذینفع که نام و مشخصات او در متن ضمانت نامه قید گردیده شده است به بانک مراجعه می نماید و بانک های صادرکننده ضمانت نامه، نیز معمولاً و صرف نظر از نقش ذینفع در قرارداد مبلغ ضمانت نامه را پرداخت می کنند.

ذینفع ضمانت نامه برای مطالبه وجه آن باید شروط مندرج در سند ضمانت نامه را رعایت کند و تمامی اسناد و مدارکی را که موجب مفادضمانت نامه، ارائه آنها جهت مطالبه ضرورت دارد نیز تهیه و ارائه کرده، تشریفات شکلی مقرر در ضمانت نامه را نیز رعایت کند.

این موضوع را بایستی لحاظ کرد که در مورد دعاوی حقوقی مربوط به ضمانت بانکی ضامن تعهد و مسئولیتی در مورد پیامدهای ناشی از تأخیر یا مفقود یا نقص یا سایر اشتباهاتی که در هنگام ارسال اسناد پیش می آید نخواهد داشت. مبلغ ضمانت نامه باید قبل از انقضای مدت مندرج در آن مطالبه شود و ضامن باید از اجابت درخواستی که خارج از مدت اعتبار ضمانت نامه ارائه شده باشد خودداری ورزد مگر اینکه با رعایت مقررات و تشریفات مربوط و پیش از انقضای مدت اعتبار آن بنا به تقاضای ذینفع توسط بانک تهدید شده باشد. با شرایط مصادره اموال در این مقاله آشنا شوید.

رسیدگی به دعاوی حقوقی ضمانت نامه بانکی

در دعاوی حقوقی ضمانت نامه بانکی در اموری که تعیین تکلیف آن فوریت خواهد داشت  دادگاه به درخواست ذینفع دستور موقت  را صادر خواهد کرد و با توجه بر آنکه  دستور موقت تأثیری در اصل دعوا نخواهد داشت دادگاه  در این حالت با اخذ تأمین مناسبی از خواهان اقدام به صدور دستور موقت خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم دستور موقت به این لینک مراجعه کنید. در این حالت  شخصی که درخواست  دستور موقت  نموده است در ماهیت موضوع هر گاه طرح دعوای ننموده باشد بایستی در مهلت قانونی بیست روز از تاریخ صدور دستور موقت نسبت به تقدیم دادخواست حقوقی خود به دادگاه  اقدام نماید. و در صورتی که در مهلت مقرر قانونی  اقدامات لازم را انجام نداده باشد به درخواست طرف مقابل، نسبت به دستور موقت صادره رفع اثر خواهد گردید.

در دعاوی حقوقی ضمانت بانکی برای درخواست صدور دستور موقت به دو طریق می توان اقدام نمود. یکی اینکه تقاضا شود بانک از پرداخت وجه ضمانت نامه منع گردد و دوم اینکه تقاضای منع ذینفع از ضبط ضمانت نامه و مطالبه و دریافت وجه آن شود. از لحاظ شکلی تفاوت دو نوع دعوای حقوقی در این است که در نوع اول دعوا باید به طرفیت بانک نیز اقامه و طرح گردد و در نوع دوم نیازی نیست که بانک جزو خواندگان قرار گرفته و علیه وی نیز طرح دعوا شود.

در دعاوی حقوقی مربوط به ضمانت نامه بانکی در صورتی که ذینفع بنابر تصمیم دادگاه از مطالبه وجه ضمانت نامه منع گردد و چنین درخواستی را از بانک نموده باشد در صورت پرداخت من غیر حق وجه ضمانت نامه ، شخصاً مسئول خواهد بود و هیچ تعهدی بر عهده مضمون عنه نخواهد بود و خود بانک باید نسبت به مطالبه و استرداد مبالغی که پرداخت کرده است اقدامات لازم را بنماید.

 

موسسه حقوقی آریانا پارس جهت مشاوره در زمینه های حقوقی، کیفری، خانواده، وقف و سایر زمینه ها آماده دادن انواع خدمات به شما می باشد. لذا شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه انواع ضمانت نامه، امور بانکی، وام و تسهیلات، چک و تمامی مسائی ه برای شما سوال برانگیز است را در قالب نظر و یا تماس تلفنی با کارشناسان حقوقی ما در میان بگذارید.

 

تگ ها

مطالب مرتبط

ضمانت نامه های بانکی

ضمانت در لغت به معنی تاوان داری است و یا به عبارت دیگر فرد می پذرید تا دین های فرد دیگری را پرداخت کند و یا اگر کار وی خسارت هایی را وارد کرده است خسارت های او را جبران کند . از جمله این ضمانت نامه ها می توان به ضمانت نامه بانکی اشاره […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه