موضوع مطلب مربوطه

اطلاعاتی در مورد تعی

دانستنی هایی در خصوص مهریه

مالی که از طریق مرد به زن در زمان عقد نکاح هدیه داده می شود، مهریه گفته می شود. میزان و نوع مهریه در اسلام تعیین نشده است و طرفین برای مشخص کردن میزان مهریه باید با یکدیگر توافق کنند. نوع آن نیز باید به گونه ای انتخاب شود که دارای ارزش اقتصادی باشد مانند طلا، ملک، لوازم زندگی و…

بر اساس قانون مدنی بلافاصله پس از عقد، زن مالک همه ی مهریه می شود. بنابراین هر موقع که بخواهد می تواند تمام مهره ی خود را مطالبه نماید.

حق حبس

زن حتی می تواند از نزدیکی همسر خود تا زمانی که مهریه را پرداخت کند اجتناب نماید. به بیان دیگر شر کند تا مهریه خود را نگیرم تمکین (نزدیکی) نمی کنم. به این حق زن در اصلاح حقوقی حق حبس گفته می شود. در این شرایط در صورتی که مهریه به صورت قسطی پرداخت شود، همچنان زن می تواند تا به پایان رسیدن اقساط از تمکین خودداری نماید.

مهریه حق زن است و وی می تواند در صورت تمایل حق خود را ببخشد و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، مهریه خود را به شوهرش ببخشد.

زن در صورتی که با شوهر خود سازگاری نداشته باشد و از او سرپیچی کند و یا اینکه به وی خیانت کند و رابطه نامشروع داشته باشد باز هم می تواند مهریه خود را دریافت نماید و شوهر به این دلیل نمی تواند از پرداخت مهریه خودداری کند.

انواع مهریه

عنوان کردن مهریه در عقد موقت ضروری است و درصورتی که مهریه ذکر نشود این عقد باطل خواهد بود اما در عقد دائم، عدم ذکر مهریه باعث باطل شدن عقد نمی شود.

مهری که میزان آن در عقد نکاح تعیین شده باشد به آن «مهر المسمی» گفته می شود. ولی مهری که در عقد نکاح میزان آن معین نباشد و پس از وقوع نزدیکی برعهده شوهر قرار می گیرد که به آن «مهرالمثل» گفته می شود. مشخص کردن میزان مهرالمثل بر عهده دادگاه بوده که آن را با توجه به شرایط خانوادگی و شرافت زن تعیین کند.

برخی اوقات مهر در عقد نکاح عنوان نمی شود و شوهر، زن را پیش از نزدیکی طلاق می دهد، در این خصوص نیز شوهر باید مهریه را به زن بپردازد که آن را «مهرالمتعه» می نامند که مقدار آن با توجه به وضعیت مالی مرد مشخص می گردد.

امکان دارد مهریه عندالاستطاعه یا عندالمطالبه باشد، در هر جال زن می تواند همه ی آن را مطالبه نماید.

در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد زن برای دریافت آن باید در دادگاه، توانایی شوهر به پرداخت مهریه را ثابت کند که به طور معمول برای اثبات این مسئله کافیست اموالی از شوهر به دادگاه معرفی نماید.

ولی برای گرفتن مهریه عندالمطالبه کافیست زن دادخواست مهریه دهد بدون اینکه به اثبات چیزی نیاز باشد، در این خصوص مرد با ارائه دادخواست اعسار باید عدم توانایی مالی خود از پرداخت مهریه را ثابت نماید. که در صورت ثابت کردن، مهریه برای وی قسط بندی خواهد شد.

مهریه موجل و یا زمان دار مهریه ای است که برای پرداخت آن زمان تعیین شده است به عنوان مثال سه پس از عقد، در این صورت پیش از این مدت زن نمی تواند مهریه را درخواست کند.

مهریه معلق نیز به مهریه ای گفته می شود که پرداخت آن معلق به انجام و یا وقوع شرطی شده باشد، به عنوان مثال بارداری زن، قبولی وی در کنکور. در این مورد نیز پیش از وقوع شرط، زن حق مطالبه مهریه را ندارد.

نحوه مطالبه مهریه

جهت مطالبه مهریه دو راه وجود دارد 1-دادگاه خانواده 2-اجرای ثبت

زوجه می تواند با رجوع به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست مطالبه مهریه، مهریه ی خود را درخواست کند. در شهرهایی که دفاتر خدمات قضایی وجود دارد دادخواست مهریه توسط این دفاتر عنوان می گردد. بهتر است زن ضمن دادخواست ارائه شده مالی از شوهرش را به دادگاه به منظور توقیف و فروش معرفی نماید که البته این مال نباید در مستثنیات دین قرار گیرد. در صورتی که شوهر زن مالی را برای توقیف نداشته باشد، اگر کارمند دولت باشد زن می تواند درخواست کند یک سوم حقوق شوهر توقیف و به وی پرداخت گردد.

دومین راه مطالبه مهریه مراجعه زن به دفتر ازدواجی است که عقد ازدواج آن ها به ثبت رسیده است. زوجه می تواند به رجوع به دفتر ازدواج تمام و یا قسمتی از مهریه ی خود را مطالبه نماید. این تقاضا را بر روی فرم های مخصوص موجود در این دفتر عنوان می کند.

برای مطالبه مهریه از طریق دفتر ازدواج باید شرایط زیر را داشته باشید:

سند ازدواج باید طبق مقررات و به طور رسمی تنظیم شده باشد.

پرداخت مهریه منجز و حال باشد به این معنی که پرداخت مهریه معلق یا موجل نباشد.

سردفتر در سند ازدواج ذکر می کند که برای همه ی مهریه و یا قسمتی از آن اجراییه صادر شده است. دیگر زوجه نمی تواند مهریه خود را از راه دیگری مطالبه نماید.

پس از احراز این شرایط سردفتر مکلف است در مدت 48 ساعت از زمان درخواست برای صدور اجراییه، آن را در 3 نسخه تهیه نماید. یک نسخه از آن به اداره ثبت و نسخه دیگر اجراییه توسط پست سفارشی برای شوهر فرستاده می شود.

پس از ابلاغ اجراییه به شوهر، وی مدت 10 روز مهلت دارد که مهریه را پرداخت نماید و یا برای نحوه پرداخت آن ترتیبی را تعیین نماید. یا حتی مالی را معرفی نماید.

در صورتی که پس از ده روز شوهر مهریه را نپردازد به میزان مهریه زوجه، از اموال مرد توقیف می شود. این اموال به وسیله مزایده فروخته می شود و مهریه زوجه پرداخت می گردد.

زن در هر یک از مرحله های عملیات اجرایی که از طلاق طلاق منصرف گردد از پرداخت هزینه اجراییه معاف می گردد.

مطالبه مهریه در هر دو مرحله به غیر از زن احتمال دارد از طریق وکیل، قیم و یا نماینده او صورت گیرد. در این حالت باید سمت این اشخخاص در درجه اول تعیین گردد.

زن می تواند ممنوع الخروج شدن مرد را نیز از کشور مطالبه نماید در این حالت از اداره اجرا ثبت فرم ممنوع الخروجی شوهر را تهیه و کامل می نماید. می بایست در این فرم عنوان شود که به چه میزان از مهریه همسر خود را ممنوع الخروج کرده است و دیگران برای میزان از مهریه نمی تواند دارایی مرد را توقیف نماید.

 

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

همه چیز درباره مهریه

مهریه از جمله مسائل حقوقی خانواده ای است که در جامعه امروز حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشته است . می توان گفت سابقه قوانین مهریه به همان سابقه ازدواج برمی گردد. البته در طی سال هایی دچار تغییر و تحول زیادی شده است و اما اصول و اساس آن تغییری نکرده است . […]


ادامه مطلب

جلسه اول دادگاه مهری

اگر تصمیمی برای دریافت مهریه خود گرفته اید و این خولسته خود را در دادگاه نیز مطرح کرده اید باید بدانید که جلسه اول دادگاه مهریه بسیار مهم است .بسیاری از افراد زمانی که دادخواست خود را برای دریافت مهریه مطرح می کنند و برای آن ها بعدها احضاریه ای ارسال می شود بسیار مضطرب […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه