موضوع مطلب مربوطه

برای درخواست طلاق به

متقاضیانی که قصد ارائه درخواست طلاق دارند باتوجه به اینکه دادخواست از سوی زن مطح شده و یا مرد می توانند به مراجع و دادگاه های مختلفی مراجعه نمایند. از دیگر مواردی که می تواند تعیین کننده محل مراجعه برای ثبت دادخواست طلاق باشد راه اندازی سیستم ثبت الکترونیک در حوزه قضایی صالحی است که برای رسیدگی به دادخواست طلاق متقاضیان درنظر گرفته شده است.

برخی از افراد گمان می کنند که دفاتر ثبت طلاق صلاحیت کافی برای رسیدگی به دادخواست طلاق را دارند در حالی که این امکان وجود ندارد. برای اینکه بدانید به چه مکانی برای درخواست طلاق باید مراجعه کنید توصیه می کنیم این مطلب را با ما همراهی کنید.

طرح دادخواست طلاق در دفتر رسمی طلاق و یا دادگاه؟

براساس قوانین جدیدی که در حال حاضر وجود دارد رسیدگی به دادخواست طلاق افراد تنها از سوی دادگاه قابل بررسی است و دفاتر رسمی طلاق تنها زمانی که رای دادگاه مبنی بر طلاق صادر شود امکان اجرای صیغه طلاق را دارند. در واقع باید گفت دفاتر رسمی طلاق تنها می توانند حکم صادر شده ازز سوی دادگاه را اجرا کنند.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه درخواست طلاق

در برخی از شهرهای ایران همچون تهران اقدام به راه اندازی سیستم ثبت الکترونیک دادخواست شده است که متقاضیان می توانند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ارائه دهند. پس از اینکه دادخواست طلاق به ثبت رسید به وسیله سامانه ثنا شعبه ای که برای رسیدگی دادخواست تعیین شده و زمان رسیدگی به پرونده نیز به طرفین دعوی اطلاع داده خواهد شد.

در شهرهایی که دفاتر ثبت دادخواست ندارند خواهان باید دادخواست خود را به همراه ضمائم آن براساس تشریفات و مراحل قانونی که عنوان شده به دادگاه صلاحیت دار محل زندگی خود ارائه دهد.

مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست طلاق

از دیگر مکان هایی که برای ارائه دادخواست خواهان درنظر گرفته شده دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده می تواند نسبت به درخواست طلاق متقاضیان رسیدگی نماید و صلاحیت های ویژه ای برای دادگاه خانواده درنظر گرفته شده است. در کلیه مناطقی که دارای ثبت الکترونیک دادخواست هستند مجتمع های قضایی که برای دعاوی خانواده درنظر گرفته شده اند می توانند دادخواست خواهان را دریافت کنند.

در برخی از شهرها مجتمع های ویژه ای درخصوص دعاوی خانوادگی ایجاد شده است که خواهان می تواند دادخواست طلاق خود را به معاونت ارجاع این مرکز ارائه دهد. اگر مجتمع ویژه خانواده ایجاد شده باشد خواهان باید درخواست خود را به ریاست دادگاه شهرستان و یا بخش ارائه دهد تا به شعب خانواده ارجاع داده شود.درخواست طلاق

دادگاه محل سکونت

قانون حمایت خانواده که به تازگی از سوی قانونگذار تعیین شده درخصوص ارائه درخواست طلاق از طرف زن یک امکان ویژه را برای او درنظر گرفته است. در این شرایط زن می تواند علاوه بر دادگاهی که در محل اقامت مرد قرار دارد در دادگاه محلی که در زمان ثبت دادخواست خود در آن ساکن شده نیز مراجعه کرده و درخواست طلاق خود را ارائه دهد. به عنوان مثال اگر زنی که منزل شوهر او در تهران است خانه را ترک کرده و به منزل پدری خود در شهری مانند اصفهان رفته باشد این امکان را در اختیار دارد که در دادگاه تهران و یا اصفهان نسبت به ارائه دادخواست خود مراجعه کند.

این درحالی است که مرد تنها می تواند در دادگاهی که در محل اقامت زن قرار دارد مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ثبت کند. به عنوان مثال اگر خانه مرد در تهران باشد ولی زن در شهر اصفهان زندگی کند مرد برای ثبت دادخواست طلاق خود باید به شهر اصفهان رفته و با مارجعه به دادگاه این محل درخواست طلاق خود را ارائه دهد. به طور کل خواهان برای اینکه بتواند دادخواست طلاق خود را مطرح کند باید به دادگاه مراجعه کند. قانونگذار راه های بسیاری را برای زن درنظر گرفته تا در صورت مشکل با استفاده از آن ها بتواند نسبت به درخواست طلاق خود اقدام کند.

تگ ها

مطالب مرتبط

فرجام خواهی چیست ؟

حتما تا به حال بارها در علم حقوق اصطلاح فرجام خواهی را شنیده اید و اما با این وجود هنوز معنی قطعی و واقعی فرجام خواهی را نمی دانید و نمی دانید که چه زمانی می توانید از دادگاه تقاضای فرجام خواهی داشته باشید. حتی بعضی از افراد بر این تصورند که فرجام خواهی همان […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

حقوق مرد در طلاق

به صورت کلی در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است . از جمله حقوق حقوق مرد در طلاق این است که مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. دادگاه در همه مواردی که یکی از زوجین می خواهند طلاق بگیرند غیر از طلاق توافقی آن ها را به سازش […]


ادامه مطلب

قوانین مربوط به سلاح

برای اینکه بدانیم تعریفی درست از سلاح سرد چیست  ،باید ایین نامه قوانین مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارنده اسلحه و مهمات غیر قانونی برویم. در ایین نامه تصویب شده خواهیم داشت که وسایل و ابزاری است که در مقابل سلاح های گرم صدا ، گرما و یا شعله را ایجاد نمی کند همین […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه