موضوع مطلب مربوطه

بروز جدایی به دلیل ع

نداشتن رابطه جنسی؛ یکی از دلایل طلاق

طی چند سال درگیر بودن با دعاوی خانوادگی، برخورد و شنیدن مشکلات مردان و زنانی که با مشکل مواجه شده اند، یکی از رایج ترین اختلافاتی که در بین آن ها وجود داشته است، رابطه جنسی، نداشتن رابطه جنسی و رابطه جنسی نامتعارف می باشد. برخی مواقع شرم، حیا و غرور موجب می گردد که زوجین یا یکی از آن ها علت اصلی تمایل به طلاق را عنوان نکند و دست آویز سایر علت های دیگر شود. ولی اگر به باطن ماجرا نگاهی بیندازیم، نداشتن رابطه جنسی متعارف و مطلوب منجر به ایجاد جدایی و از بین رفتن صمیمیت میان آن ها می گردد. لذا واضح است سلامت اجتماع و فرد نیازمند این است که نیازهای جنسی در بستر خانواده و از راه مشروع  رفع گردد. اکنون زمانی که این مسئله مهم با اختلال مواجه می شود پیامدهای نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

این مسئله به طور کامل به ثبت رسیده است که رابطه زناشویی پسندیده زوجین یکی از مهم ترین عوامل استحکام روابط بین آن ها به شمار می رود. ارضا غریزه  همراه با عشق و محبت اکثر درگیری ها، دلخوری ها و قهر ها را از بین خواهد برد.

اول اینکه اقلیت های مذهبی معروف در قانون اساسی بر اساس مذهب و دین خود در ازدواج و طلاق رفتار خواهند کرد و دادگاه ها هم وظیفه دارند حق اختلاف را بر اساس احوال شخصیه صورت گرفته و صدور حکم نمایند. دوم اینکه طلاق در اسلام یک از حقوق های زوج محسوب می شود و این مسئله در قانون و روند قضایی نیز منعکس شده است. بنابراین به طور مختصر می توان گفت که دادخواست طلاق از سوی زوج به دلیل موجهی نیاز ندارد و مرد قادر است با پرداخت حقوق مالی زوجه، از دادگاه خانواده درخواست طلاق ( گواهی عدم امکان سازش ) نماید.

حال با این تفاسیر، اینکه زوج یا وکیل وی در دادگاه ثابت نماید که طلاق به خاطر مشکلات زناشویی زوجین می باشد یا اینکه اثبات نکند در اصل طلاق در دادگاه فرقی نخواهد کرد.

اما تنها چند موضوع:

۱.در صورتی که مرد تقاضای فسخ نکاح به خاطر عیوب جنسی زن قید شده در قانون و شرط بنایی زوجین از دادگاه داشته باشد و این مسئله ثابت گردد در صورت عدم نزدیکی، مهریه زن دیگر پرداخت نمی شود و در صورت نزدیکی و در فرض اثبات فسخ نکاح، زن مستحق مهر المثل می باشد.

۲.در صورتی که مرد تقاضای طلاق به خاطر عدم تمکین خاص و عام زن نماید و زن دوشیزه باشد و رابطه جنسی از هر نوع (جلو یا پشت) ایجاد نشده باشد مهریه زن نصف می شود.

۳.در صورتی که مرد تقاضای طلاق به خاطر عدم تمکین زن نماید و دست کم یک مرتبه رابطه زناشویی کامل برقرار شده باشد اولا زن می توان همه ی مهریه خود را دریافت کند دوما عدم تمکین وی ارتباطی به مهریه دیگر ندارد، سوما چیزی که مهم است این است که در صورت عدم تمکین زن، شرط تنصیف دارایی و نفقه به وی تعلق نمی گیرد.

طلاق بر اساس تقاضای زن به دلیل نداشتن رابطه زناشویی

در اینجا چند فرض وجود دارد:

۱.مرد ناتوانی جنسی داشته باشد

در صورتی که مردی ناتوانایی جنسی داشته باشد یعنی قدرت نعوظ نداشته باشد یکی از موارد فسخ نکاح به شمار می رود و زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید. این قدرت نعوظ نداشتن منحصر به زمان بستن عقد نیست و حتی در صورتی که پس از عقد هم برای مردی حاصل گردد و در دادگاه اثبات گردد، زن می تواند تقاضای فسخ نکاح نماید.

۲.مرد قدرت نعوظ دارد ولی سرد مزاج است

این را می دانید که غریزه و میل جنسی هر شخصی متفاوت است. برخی از افراد به خاطر بیماری جسمی، روحی و یا علل ارثی به بیان عامیانه سرد مزاج به شمار می روند. در این حالت در صورتی که زن بتواند به دادگاه ثابت نماید که این شرایط زندگی برای وی سخت و غیر قابل تحمل است می تواند از دادگاه درخواست طلاق به خاطر عسر و حرج نماید. در هر صورت داشتن رابطه جنسی متعارف و کافی حق هر فردی است.

۳.مرد زود انزال است و درمان نمی کند

زود انزالی زوج علاوه بر مرد ، بلکه برای زن نیز غیر مطلوب و ناخوشایند می باشد و در بسیاری از مواقع نیز با مراجعه به پزشک متخصص مربوطه م توان درمان کرد. ولی در صورتی که مرد به دنبال درمان نرود و یا درمان تاثیرگذار نباشد و از سوی دیگر زن بر این عقیده باشد و بتواند اثبات کند که در عسر و حرج است، می تواند تقاضای طلاق را به دادگاه خانواده ارائه نماید.

۴.مرد به عمد رابطه جنسی بر قرار نمی کند

علاوه بر اینکه منشا آن می تواند قهر، دلخوری و همانند این ها باشد در صورتی که این مسئله مدت زمان طولانی در عرف به طول بینجامد و نداشتن رابطه جنسی تنها وابسته به مرد باشد، زن به خاطر عسر و حرج این حق را دارد که تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج به واسطه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده ارائه نماید.

در یک پرونده زنی بر این ادعا بود که همسر او به مدت چهار سال است رابطه جنسی برقرار نمی کند. در مقام دفاع و در محضر دادگاه مرد عنوان کرد که زن بهداشت شخصی مربوط به خود را از نظر استحمام مرتب و تمیز نگه داشتن دستگاه تناسلی و لباس زیر را رعایت نمی کند که در نتیجه دادگاه ادعای عدم رابطه زناشویی تعمدی از سوی مرد را قبول نکرد.

در یک پرونده ی دیگر زن پس از هفت سال از آغاز زندگی مشترک همچنان باکره بوده که در بررسی دادگاه و استماع اظهارات زوجین معلوم شد که منشا آن ترس زاید الوصف زن از درد به وجود آمده از پرده بکارت است که به مشاوره با پزشک و روانشناس نیاز بود و دلیل عدم نزدیکی مربوط به مرد نبوده است.

۵.رابطه جنسی مقعدی

علاوه بر موضوعات پزشکی مربوط به این مسئله و مشکلات شرعی آن، در صورتی که زن بتواند اثبات کند که در این راستا در عسر و حرج است و علاقه ای به آن ندارد از ضروریات طلاق به خاطر عسر و حرج در فرض اثبات می باشد. در بسیاری از موارد دادگاه زن را برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می نماید.

تگ ها

مطالب مرتبط

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

حقوق مرد در طلاق

به صورت کلی در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است . از جمله حقوق حقوق مرد در طلاق این است که مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. دادگاه در همه مواردی که یکی از زوجین می خواهند طلاق بگیرند غیر از طلاق توافقی آن ها را به سازش […]


ادامه مطلب
طلاق غیابی

طلاق غایبی و قوانین

یکی از نیاز های اساس انسان نیاز به همسر و تشکیل خانواده است.براورده شدن این نیاز باعث ایجاد امنیت روحی و روانی خواهد شد.اما باید دو طرف در ازدواج د رنظر داشته باشند که با جاری شدن صیغه عقد دو طرف نسبت به یکدیگر وظایفی دارند و حقوقی که نسبت به هم دارند را باید […]


ادامه مطلب
حق طلاق

حقوق طلاق

طلاق همان تمام شدن زندگی قانونی و جدایی همسران از هم است که باعث می شود تا حقوق طرفین نیز نسبت به هم برداشته شود. زمانی که روابط زناشویی دچار تزلزل می شود و بین طرفین ناسازگاری هایی وجود دارد طلاق اتفاق می افتد. فسخ ازدواج با طلاق متفاوت است . فسخ این معنا را […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه