موضوع مطلب مربوطه

تعطیلات و مرخصی ها

تعطیلات و مرخصی ها

– روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگردان با استفاده از فرد می باشد. این ماده شامل سه نکته است :

۱- در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب ، برق ، اتوبوسرانی و یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه چهل درصد اضافه برفرد دریافت خواهند کرد.

۲- درصورتی که روز های کار در هفته کمتر از شش روز باشدف فرد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع فرد یا حقوق دریافتی وی در روزهای کار در هفته خواهد بود.

۳- کارگاه هایی که با انجام پنج روز کار در هفته و چهل و چهار ساعت کار قانونی از گرانشان از دو روز تعطیل استفاده می کنند ، فرد هریک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با فرد روزانه کارگران خواهد بود.

– علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر یا همان ۱۱ اردیبهشت نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.

– مرخصی استحقاقی سالانه ی کارگران با استفاده از فرد و احتساب چهار روز جمعه،  جمعا یک ماه است. سایر روزهای تعطیل  جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه میشود.

– مرخصی سالیانه کارگردانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند پنج هفته می باشد. استفاده از این مرخصی، حتی الامکان در دونوبت و در پایان هر شش ماه کار صورت می گیرد.

– کارگر نمیتواندبیش از نه روز از مرخصی سالانه  خود را ذخیره کند.

– هرکارگر حق دارد به منظور ادای فرضیه حج واجب در تمام مدت کار خویش فقط برای یک نوبت یک ماه به عنوان مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.

– میزان مرخصی  استحقاقی کارگران فصلی بر حسب ماه های کارکرد تعیین می شود.

– تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین می شود ودر صورت اختلاف بین  کارگر و کارفرما نظر اداره ی کار و امور اجتماعی محل لازم الاجرا است.

لازم به ذکر است، در مورد کارهای پیوسته و تمامی کارهایی که همراه حضور حداقل معینی از کارگران در روزهای کار را اقتضاء می نماید،کارفرما مکلف است جدول زمانی استفاده از مرخصی کارگردان را ظرف سه ماه آخر هر سال برای سال بعد تنظیم و پس از تایید شورای ایلامی کار یا انجمن صنفی یا نماینده ی کارگران اعلام نماید.

– مرخصی کمتر از یک روز کار جزء مرخصی استحقافی منظور می شود.

-در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی کارگر و یا تعطیل کارگاه، مطالبات مربوط به مدت مرخصی استحقاقی کارگر به وی و در صورت فوت او یه ورثه او پرداخت می شود.

– نحوه ی استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت ان و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر، با نماینده ی قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد.

– کلیه ی کارگران در موارد ذیل حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از فرد را دارند.

۱- ازدواج دائم                                      ۲- فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان.

– مدت مرخصی استعلاجی با تایید سازمان تامین اجتماعی ، جزء سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد.

تگ ها

مطالب مرتبط

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب
ثبت شرکت ها

قوانین مربوط به ثبت

شرکت چیست؟ قبل از توضیح قوانین ثبت شرکت ها، در پاسخ به سوال شرکت چیست باید اول مشخص کنیم که منظور ما شرکت مدنی است یا تجاری. شرکت مدنی همانطور که در قانون مدنی تعریف شده به معنی این است که دو یا چند نفر باهم مالک یک شی واحد باشند، به نحوی که نتوانیم […]


ادامه مطلب
اختراع

ثبت اختراع و قوانین

اگر فردی برای یک مشکل فنی راه حل جدیدی را ارائه دهد و این راه حل ساخت یک دستگاه صنعتی و یا فرایند صنعتی است.به صورت کلی هر فردی که بتواند با استفاده از ابتکار خود مشکلاتی را در این زمینه صنایع حل کند موفق به ایجاد یک اختراع شده است.ازمخترع به دو شکل حمایت […]


ادامه مطلب
کارت بازرگانی

کارت بازرگانی و مسائ

کارت بازرگانی چیست؟ برای انجام هر کاری نیاز به یک مجوز و درواقع اجازه مقامات قانونی داریم تا از این طریق بتوانیم عمل خود را به صورت قانونی انجام دهیم.برای درک بهتر شما برای این که  در شهر رانندگی کنید نیاز به یک گواهینامه دارید ،این گواهینامه را نیز مقامات قانونی به شما اختصاص خواهند […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید