موضوع مطلب مربوطه

تنصیف دارایی همزمان

تنضیف دارایی

نظام های حقوقی غربی همچون آمریکا و انگلستان دارای قوانین مخصوص به خود در خصوص تنصیف دارایی همزمان با طلاق هستند. در این کشورها چنانچه زوجی تمایل داشته باشند از یکدیگر جدا شوند باید دارایی خود را با همسرشان نصف کنند. در این کشورها هیچ اهمیتی ندارد که دارایی برای مرد باشد و یا زن! این درحالی است که نظام حقوقی اسلام تنها در مواقعی تنصیف دارایی را می پذیرد که به عنوان یکی از شرایط ضمن عقد مطرح شده و طرفین نیز آن را قبول کرده باشند. در غیراینصورت تنصیف دارایی همزمان با طلاق قابل اجرا نبوده و افراد آن را درنظر نخواهند داشت.

نظام حقوقی اسلام حق طلاق را به مرد داده است و به همین دلیلی یکی از شروط اختیاری ضمن عقد نکاح این است که زوج بپذیرد درصورت جدایی از همسرش نیمی از ثروت خود را به او بدهد. این اموال باید در طول زندگی مشترک به دست آمده باشد و زوج در ضمن عقد این شرط را نیز پذیرفته باشد. چنانچه زوج این شرط را هنگام عقد قبول نکند هیچ کس نمی تواند ادعایی بر اموال او داشته باشد. در نظام حقوقی ایران شرط تنصیف اموال زوج مورد توجه قرار داده شده است و هیچ موضوعی درخصوص تقسیم اموال زوجه در هنگام طلاق ذکر نشده است.

تنصیف دارایی

قوانین مربوط به تنصیف دارایی بعد از طلاق

براساس اسناد ازدواج 12 شرط وجود دارد که بند الف آن در ارتباط تنصیف اموال است. در این بند ذکر شده اگر شوهر بخواهد همسر خود را طلاق دهد و به دادگاه مدارکی ارائه شود که زن نسبت به وظایف زناشوئی تخلف نداشته و یا سوءاخلاق و رفتار ندارد مرد باید از یک تا پنجاه درصد از دارایی خود را که در طول مدت زندگی مشترک به دست آورده و یا میزانی برابر آن را براساس نظری که توسط دادگاه اعلام می شود به زن انتقال دهد.

اگر زن نسبت به طلاق درخواست دهد آیا مهریه شامل او خواهد شد؟

البته انتقال اموال دارای شرایطی است که می توان به:1- داشتن رابطه زوجیت به صورت دائمی،2- ارائه درخواست طلاق توسط زوج،3- عدم صدور حکم طلاق به دلیل تخلف و یا سوءرفتار و اخلاق زن،4- وجود دارایی زوج در هنگام درخواست طلاق اشاره کرد.

براساس ماده1119 قانون مدنی هریک از طرفین عقد ازدواج کلیه شروطی که برخلاف مقتضای عقد نیست را در عقدنامه خود عنوان کنند اما قید شروطی که خلاف عقد و زوجیت است باطل بوده و قابلیت اجرایی نخواهند داشت. البته باید این نکته را نیز درنظر داشت که تنصیف اموال در صورتی امکان پذیر است که زوج اموال خود را از طریق ارث به دست نیاورده باشد. چنانچه در طول مدت زندگی مشترک با زوجه ارثی به زوج برسد و یا هدایا و جوایزی به او تعلق بگیرد زوجه نمی تواند در هنگام طلاق نیمی از آن را دریافت کند.

براساس ماده29 قانون حمایت از خانواده صیغه طلاق زمانی جاری می شود که زوجه تمام حقوق مالی خود را دریافت کرده باشد. براساس همین ماده دادگاه زمانی که درخواست طلاق زوج را بررسی می کند باید نسبت به شرو ضمن عقد و حقوق مالی زوجه نیز توجه داشته و آن ها را مشخص نماید. البته قضاتی نیز هستند که شرط انتقال نیمی از دارایی زوج را به صورت جداگانه بررسی می کنند اما اغلب قضات روند همیشگی را درخصوص انتقال نیمی از دارایی زوج در هنگام طلاق درپیش می گیرند. البته در هر دو صورت زوجه باید رسیدگی به این شرط را درخواست نماید تا رسیدگی های لازم درخصوص تنصیف دارایی انجام شود.

زوج باید درنظر داشته باشد که در هنگام عقد و امضای این شرط از حق خود گذشته و باید درنظر داشته باشد که خودرو و مسکن او نیز درصورتی که درطول زندگی مشترک به دست آورده باشد شامل این شرط خواهد شد. به طور کلی درصورتی که زوج این شرط را پذیرفته باشد باید نیمی از اموال خود را در هنگام طلاق به زوجه منتقل کند.

در عقدنامه شرطی وجود دارد که تحت عنوان بخشش تا نصف اموال شناخته می شود اما بادرنظر گرفتن اینکه پذیرفتن آن الزامی نیست زوج این امکان را در اختیار دارد که شرط عنوان شده را نپذیرد یا محدودیتی را در پذیرش آن مطرح کند. البته باید این نکته را عنوان کرد که شرط بخشش تا نصف اموال به صورت چاپی در اسناد ازدواج قرار گرفته و اغلب زوجین بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند به صورت خواسته و یا ناخواسته اقدام به امضای آن می کنند.

برخلاف دیگر شروطی که در سند ازدواج ذکر شده اجرای شرط تنصیف دارایی تنها در هنگام طلاق امکان پذیر است و چنانچه زوجین قصد جدایی از یکدیگر را نداشته باشند این شرط قابلیت اجرایی نخواهد داشت. براساس قوانینی که وجود دارد زوجه نمی تواند زوج را ملزم به اجرای این شرط پیش از طلاق کند.

زوجه این امکان را دارد که اجرت المثل و نصف دارایی زوج را درخواست دهد اما باید درنظر داشته باشد دریافت اجرت المثل تنها در صورتی امکان پذیر است که شرط دیگری هنگام عقد تعیین نشده باشد. البته زوجه می تواند هر دو حق خود را مطالبه کند و اجرت المثل حقی شرعی و قانونی است که از سوی زوج درنظر گرفته می شود. زوجه باید در هنگام طلاق مدارکی را ارائه دهد که نشان دهنده وجود اموال زوج است تا امکان اجرای شرط تنصیف دارایی قابلیت اجرایی پیدا کند. براساس این قانون کلیه اموالی که زوج از دست داده و مفقود شده است نمی شود.

همانطور که پیش تر نیز عنوان شد زوجه تنها زمانی می تواند شرط تنصیف اموال را در هنگام طلاق درخواست دهد که زوج در مدت زندگی زناشویی این اموال را به دست آورده باشد. اگر زوجه نسبت به وظایف همسری خود تخطی کند و سوءاخلاق داشته باشد شرط تنصیف اموال درخصوص او اجرا نخواهد شد. زوجی که تمایلی به اجرای این شرط نداشته باشد باید مدراکی را ارائه دهد که نشان دهنده تخلف زوجه از وظایف زناشویی و یا سوءاخلاق او است.

از دیگر نکاتی که زوج درخصوص اجرای شرط تنصیف اموال در هنگام طلاق باید درنظر داشته باشد این است که در این شرط عنوان شده تا نیمی از اموال در اختیار زوجه قرار می گیرد و نه نصف آن. دادگاه تعیین کننده میزان اموالی است که از زوج به زوجه منتقل خواهد شد و این احتمال وجود دارد که ربع و یا خمس اموال در اختیار زوجه قرار داده شود. در این قانون دادگاه وضعیت مالی زوج و تعداد فرزندان و شغل زوج و همچنین سن و سال او را مورد توجه قرار داده و پس از آن حکم صادر خواهد کرد.

در این حکم مشخص می شود که زوجه چه میزانی از اموال و دارایی های زوج را دریافت خواهد کرد. زوج می تواند اطمینان داشته باشد که اموال و دارایی هایی که پیش از ازدواج به دست آورده در این شرط گنجانده نمی شود و زوجه نمی تواند نسبت به آن ادعایی داشته باشد.

تگ ها

مطالب مرتبط

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

وقف مال مشاع

 مال مشاع و چگونگی تقسیم آن در مبحث وقف مال مشاع، ابتدا باید دانست که واژه مشاع به چه معناست. مشاع در لغت به معنی مشترک، قسمت نکرده شده و پیوسته می باشد. بنابر این مالکیت مشاع نیز به این معناست که فرد با افرادی دیگر در مالی شریک باشند اما مالکیت هر یک به […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه