موضوع مطلب مربوطه

حقوق مرد در طلاق

به صورت کلی در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است . از جمله حقوق حقوق مرد در طلاق این است که مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. دادگاه در همه مواردی که یکی از زوجین می خواهند طلاق بگیرند غیر از طلاق توافقی آن ها را به سازش دعوت می کند .

البته در این طلاق داردن مرد باید تمامی حقوق زن اعم از مهریه ، اجرت المثل و یا اگر شرط نصف شدن دارایی را قبل از ازدواج پذیرفته باشد نصف دارایی خود را نیز به زن پرداخت کند.

نوعی از طلاق وجود دارد که به آن طلاق رجعی می گویند در این نوع مرد می تواند بعد از طلاق دوباره به زن رجوع کند . این از جمله امتیازاتی حقوق مرد در طلاق محسوب می شود. البته این رجوع کردن مرد در هر زمانی نمی تواند باشد و منظور ما در این جا از رجوع این است که مرد در زمان عده پشیمان شده و دوباره به همسر خود رجوع کند.

در طلاق از طرف مرد یا خود فرد باید در دادگاه برای طلاق حاضر شود و یا باید وکیلی را داشته باشد تا به جای وی در دادگاه حضور پیداکند. دادگاه باید به عنوان یک فرد بی طرف قضیه طلاق را بررسی کند و در ابتدا طرفین را را دعوت می کنند تا با یکدیگر سازش کنند. در صورت این که زوجین واقعا نتوانند با یک دیگر زندگی کنند دادگاه گواهی را مبنی بر عدم سازش برای طرفین صادر می کند.

حقوق مرد در طلاق درست است که برای مرد حق طلاق را درنظر گرفته است اما مرد هم باید حقوق زن را بپردازد بسته به موارد زیر حقوقی را که مرد برای طلاق زن باید بپردازد متفاوت خواهد بود.

1-برای طلاق دادن زن دلیلی موجه داشته باشد.( در این جا منظور از دلیل وجه بیماری زن ، رفتار نامناسب و .. است)

2-مرد برای طلاق زن دلیل موجه ای نداشته باشد.

برای این که مرد همسر خود را طلاق دهد باید چه مراحلی را طی کند ؟

اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد و طلاق از سمت مرد باشد مطابق حقوق مرد در طلاق در ابتدا باید یک دادخواست را در این مورد صادر کند. این گواهی با عنوان گواهی عدم سازش صادر می شود . گواهی مورد نظر را باید به دادگاه های خانواده و یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهند.

بعد از آن باید هزینه های مربوط به دادخواست را پرداخت کرده و برای این که شعبه و مجتمع قضایی تعیین شود به همان شعبه مربوطه مراجعه کنند. دادگاه نیز به این موضوع رسیدگی می کند و در نهایت نیز حقوق مالی زن را در طلاق مورد بررسی قرار می دهد و تکلیف آن ها را برای زن مشخص می کند. بعد از این مرحله برای زوجن گواهی مبنی بر عدم سازش آن ها صادر می شود .

زوجین باید بدانند که گواهی صادر شده تنها به مدت سه ماه از زمانی که قطعی شد اعتبار خواهد داشت. پس از آن باید طرفین برای طلاق به یکی از شعب مراجعه کنند و در این سه ماهه موردنظر طلاق بگیرند در غیر این صورت دیگر گواهی اعتبار نخواهد داشت و دوباره باید برای گرفتن گواهی اقدامات لازم را انجام داد.

مرد در طلاق باید همه حقوق مالی زن را به صورت نقدی بپردازد مگر این که خود زوجه این را نخواهد و یا اعسار زوج بر دادگاه محرز شود . حقوق مرد در طلاق این امتیاز را به مرد می دهد که در صورتی که دوباره بخواهد ازدواج کند و همسر آینده وی این اجازه را به وی بدهد نام هسر قبل خود را از شناسنامه حذف کند.

پس تا به حال فهمیدیم که حقوق مرد در طلاق به مرد این اجازه را می دهد که زن را هرموقع که بخواهد طلاق دهد البته به شرط این که تمامی حقوق زن را نیز پرداخت کند.

حقوق مرد در طلاق برای حضانت فرزند چگونه خواهد بود ؟

حقوق مرد در طلاق برای حضانت فرزند از این قرار است که بین سن هفت تا پانزده سالگی مرد باید حضانت فرزند را برعهده بگیرد . قبل از این زمان حضانت فرزند با مادر اوست و بعد از آن نیز اگر فرزند پسر باشد خود فرزند می تواند تصمیم بگیرد که با کدام طرف زندگی کند.

برای فرزند دختر نیز حقوق مرد در طلاق بیان می کند که از سن هفت سالگی تا سن 9 قمری حضانت فرزند با پدر است و بعد از آن نیز خود فرزند می تواند تمصمیم بگیرد که با کدام یک از طرفین زندگی کند.

زمانی است که مرد می خواهد زن را طلاق دهد اما زن برای طلاق راضی نمی شود در این جا باید چه کرد ؟

حقوق مرد در طلاق بیان می دارد که مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را طلاق دهد حال اگر زن برای طلاق راضی نباشد هم باز ناچار است با آن کنار بیاید . تنها کاری که زن در این جا می تواند در مورد آن تصمیم بگیرد حقوق مالی است که می تواند دریافت کند.

در بسیاری از موارد بوده است که مرد نتوانسته است حقوق همسر خود را برای طلاق پرداخت کند برای همین هم نتوانسته است همسر خود را طلاق دهد. زنی که با طلاق مخالف باشد می تواند پرونده طلاق خود را تا دیوان عالی کشور هم بکشاند. این باعث می شود تا روند اصلی پرونده زمان زیادی را صرف کند گاها این زمان به یک سال و یا بیش تر هم می رسد.

البته در مورد حقوق مالی که زن می تواند در مورد ان در طلاق تصمیم بگیرد نیز اگر در دادگاه ثابت شود که مرد برای پرداخت این حقوق ناتوان است . این موارد برای وی قسط بندی می شود و همین نیز باعث می شود تا چه در صورت رضایت زن و چه در صورت عدم رضایت وی طلاق صورت گیرد.

حال اگر زن برای طلاق رضایت نداشته باشدو برای همین نیز از آمدن به دادگاه خودداری کند حقوق مرد در طلاق به وی این اجازه را می دهد که به صورت غیابی همسر خود را طلاق دهد.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

تدلیس چیست ؟

تدلیس چیست؟ دربسیاری ازقراردادهااین موضوع دیده میشودکه یکی ازطرفین معامله کارهایی رابرای فریب طرف مقابل انجام میدهد تابتوانداین معامله راجورکند. یعنی یکی ازطرفین معامله کارهایی را از روی آگاهی انجام می دهدکه بااستفاده ازاین اعمال کالایی که عیب ویانقصی دارد را بدون عیب به طرف مقابل بشناساند وبه این طریق معامله بین طرفین صورت گیرد. […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه