موضوع مطلب مربوطه

حق طلاق زن و شرایطی

حق طلاق درواقع به معنای دریافت وکالت طلاق از شوهر به شخص دیگر است. وکالت طلاقی که از سوی مرد در اختیار زن قرار می گیرد یکی از رایج ترین مواردی است که در امر طلاق با آن روبه رو هستیم. زن زمانی که وکالت طلاق زوجه را در اختیار داشته باشد می تواند از سوی همسر خود وکیلی را انتخاب کرده و پس از مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست طلاق را ارائه داده و طلاق خود را دریافت کند.

حق طلاق

نحوه دریافت حق طلاق

گاهی اوقات مرد حق طلاق را به زن می دهد. انجام این کار به روش صورت می پذیرد که در ادامه هریک را خلاصه وار توضیح خواهیم داد.

در روش نخست مرد زمان انجام عقد نکاح می تواند به سردفتر اطلاع داده و حق طلاق را به زن واگذار کند و این امر به عنوان یکی از شروط ضمن عقد درنظر گرفته شده و سند ازدواج نیز قید شود. به دلیل اینکه عقد نکاح از منظر حقوقی عقدی لازم است شوهر نمی تواند بدون جلب رضایت همسر خود شرط واگذاری حق طلاق را باطل کند.

در روش دوم مرد به یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا سفارت ایران در کشورهای دیگر مراجعه کرده و حق طلاق را به همسر خود می دهد که این نوع نیز دارای انواع قابل عزل و یا بلاعزل است. زمانی که مردی قصد دادن حق طلاق به همسر خود را داشته باشد می تواند به تنهایی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و نیازی به حضور همسر و یا وکیل او نخواهد بود.

چگونگی گرفتن طلاق با داشتن حق طلاق

ابتدا باید این موضوع را درنظر داشت که داشتن حق طلاق به این معنی نیست که زن بدون مراجعه به دادگاه می تواند طلاق خود را بگیرد. برای اینکه هر نوع طلاقی ثبت شود افراد باید به دادگاه مراجعه کنند و به خاطر داشته باشند هیچ یک از دفاتر رسمی طلاق این امکان را ندارند که بدون حکم دادگاه طلاق فرد را ثبت کنند. زنی که حق طلاق را در اختیار دارد باید وکیل رسمی دادگستری را از جانب شوهر انتخاب کند. تنها وکلایی که پروانه وکالت دادگستری را دارند این امکان برای آن ها درنظر گرفته شده که به عنوان وکیل از سوی شخصی دیگر در دادگاه حضور یابند. در این حالت زن برای اینکه بتواند طلاق خود را بگیرد باید وکالتنامه طلاق را به همراه داشته و از بین وکلای دادگستری شخصی را به عنوان وکیل همسر خود انتخاب کند.

توجه به کامل بودن وکالتنامه

از آنجایی که قانون و شرع حق طلاق را در اختیار مرد قرار داده اگر زنی بخواهد از همسر خود جدا شود باید مدت زمان طولانی را دنبال دادخواست خود باشد. همین موضوع باعث شده داشتن حق طلاق به عنوان یک امتیاز بزرگ برای زن به حساب بیاید. البته افرادی که حق طلاق را دریافت می کنند باید به این مساله توجه داشته باشند که وکالتنامه طلاق و یا شروطی که حین عقد عنوان شده کامل و بی نقص باشد. خانم هایی که با دراختیار داشتن حق طلاق قصد دارند به دادگاه مراجعه کنند بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا با یکی از وکلای مجرب که در امر طلاق تجربه کافی دارد مشورت نمایند.

باید ابراز تاسف کرد که سر دفتران ازدواج از مراحل طلاق اطلاع چندانی ندارند و این موضوع باعث شده تا شرط وکالت طلاق به صورت ناقص و کوتاه عنوان شود و زن تنها به دراختیار داشتن حق طلاق خود دلخوش می کند. این درحالی است که وجود نقص و اجمالی بودن وکالتنامه طلاق باعث می شود تا زن با مشکلات بسیاری مواجه شود. به عنوان مثال اگر در وکالت نامه طلاق شرط وکالت در اسقاط تجدیدنظر و فرجام خواهی قید نشده باشد فرد در مراحل طلاق خود باید مدت زمان زیادی را صرف کند.

شرایط دریافت مهریه و حضانت فرزندان با داشتن حق طلاق

حدود اختیاراتی که در وکالتنامه حق طلاق عنوان شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همان موارد می توانند تعیین کند که زن برای دریافت طلاق خود لازم است تمام مهریه و یا بخش کوچکی از آن را بذل کند. علاوه براین مشخص کردن وضعیت حضانت فرزندان و نفقه و یا حتی ملاقات با فرزندان به وکالت زوجه بستگی دارد. چنانچه زن هنگام دریافت طلاق با حق طلاق تمام مهریه خود را نبخشد دادگاه نسبت به آن عملکرد سختگیرانه ای را درپیش خواهد گرفت. به این ترتیب قاضی تعیین خواهد کرد که زوج نیز به همراه زوجه در جلسه رسیدگی به درخواست طلاق زن حضور داشته باشد و این مورد به عنوان یک الزام درنظر گرفته خواهد شد.

شرایط دریافت طلاق با داشتن حق طلاق

زن تنها در صورتی که شرایط لازم را در اختیار داشته باشد می تواند با داشتن حق طلاق به دادگاه مراجعه کرده و طلاق خود را بگیرد. در ادامه شروطی که به زن اجازه می دهد با داشتن حق طلاق به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر صدور حکم طلاق عنوان کند مطرح خواهیم کرد.

ـ اگر مرد نسبت به دادن خرجی و انجام دیگر حقوق الزامی زن به مدت6 ماه خودداری کند زن می تواند با داشتن حق طلاق به دادگاه مراجعه کرده و طلاق خود را بگیرد.

ـ از دیگر شرایطی کهه در عقدنامه ذکر شده و به زن این اجازه را می دهد که دادخواست طلاق خود را مطرح کند بدرفتاری مرد است به اندازه ای که زن دیگر نتواند زندگی مشترک خود را با او ادامه دهد.

ـ در شرط سوم اگر مرد به بیماری سختی مبتلا شده باشد که هیچ درمانی نیز برای آن وجود ندارد زن می تواند دادخواست طلاق داده و یا با دراختیار داشتن حق طلاق مراحل را سریع تر پشت سر بگذارد.

ـ شرط دیگری که می تواند به زن امکان دادخواست طلاق را بدهد دیوانگی مرد است. البته این مورد مختص زمانی است که فسخ ممکن نبوده و زن می تواند با در اختیار داشتن حق طلاق به دادگاه مراجعه کرده و طلاق خود را بگیرد.

ـ از دیگر شروطی که در عقدنامه نیز عنوان شده است اشتغال مرد به امری است که موجب آبروریزی برای زن بوده و مصالح خانوادگی را دچار تزلزل می کند. در این حالت زن می تواند درخواست طلاق خود را عنوان کند.

ـ اگر مردی به مدت5 سال و یا بیشتر محکوم به حبس باشد و یا مجازات او پرداخت مبلغ نقدی باشد که امکان پرداخت را نداشته و باید در ازای آن به مدت5 سال زندانی شود زن می تواند نسبت به گرفتن طلاق خود اقدام کند. در این صورت اگر زن حق طلاق را داشته باشد پروسه اخذ طلاق سریعتر سپری خواهد شد.

ـ یکی دیگر از شرایطی که به زن اجازه می دهد نسبت به دریافت طلاق خود اقدام کند اعتیار مرد است. اگر این ادعای زن توسط دادگاه ثابت شود و زن قادر به ادامه زندگی با مرد نباشد می تواند با در اختیار داشتن حق طلاق به دادگاه مراجعه کرده و طلاق خود را بگیرد. البته در این حالت نداشتن حق طلاق نیز این امکان را به زن می دهد که به سادگی دادخواست طلاق خود را ارائه داده و طلاق بگیرد.

ـ ترک زندگی بدون هیچ گونه دلیل قانع کننده ای به مدت6 ماه به زوج این امکان را می دهد که نسبت به دریافت حق طلاق خود اقدام نموده و دادگاه بدون اینکه نیازی به حضور شوهر باشد رای طلاق را برای زوجه صادر خواهد کرد.

ـ از دیگر شروطی که به زن اجازه می دهد دادخواست طلاق خود را ارائه کند عدم بپه دار شدن مرد پس از 5 سال است. عقیم بودن مرد و یا ابتلا به عوارض جسمی که مانع از بچه دار شدن او شود به زن این امکان را می دهد که نسبت به گرفتن طلاق خود اقدام نماید.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

با ابلاغیه و انواع آ

ابلاغ در لغت به معنای رساندن پیام است . در مسائل حقوقی منظور از ابلاغ این است که مخاطب را از تشریفات قانونی مطلع کنند. ابلاغ از جمله اوراقی است که در دعاوی بسیار اهمیت دارد . دلیل این اهمیت نیز این است که این اوراق شرایط رسیدگی به پرونده را فراهم می کند . […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

چگونه در ایران تابعی

قوانینی که در مورد گرفتن تابعیت ایران وجود دارد قوانینی قدیمی است و اما به تازگی در مجلس بیان شده است تا در آن تغییراتی بگیرد و به صورت همه جانبه به آن ها نگاه شود تا بتوان اشکالات آن را رفع کرد. با توجه به قوانینی که درباره تابعیت ایران وجود دارد و اصلاح […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه