موضوع مطلب مربوطه

سقط جنین و قوانین مر

سقط جنین در قانون مجازات اسلامی تعریف خاص و دقیق ندارد، اما به صورت کلی اگر بخواهیم تعرفی از ان ارائه بدهیم به معنای  هر عملی است که باعث از بین رفتن جنین در بیرون و درون رحم می شود. در قوانین حتی برای جنین هم قوانینی درنظرگرفته و هرچه جنین رشد می کند قوانینی که قانون گذار برای او درنظرگرفته نیز بیشتر می شود.

افراد جامعه در مقابل این جرم دو دیدگاه دارند بعضی افراد ان را بدون عیب می دانند ،بعضی دیگر ان را عملی مجرمانه می دانند  و گروه سوم  در میانه این دو قرار دارند.

دلیل گروه اول اکثرا این است که کسانی که فرزندی را نمی خواهند یا به هر صورتی نمی توانند از عهده نگهداری او برایند بهتر است جنین را سقط کنند زیرا ان ها تبعات این جرم را کم تر از این می دانند که فرزند به دنیا امده و بدون امکانات و عشق و علاقه بزرگ شود.

اما در گروه دوم که نظر ان ها اکثرا از عقاید مذهبی ناشی می شود ،سقط جنین را گناه دانسته و معتقدند با وجود هر شرایطی نباید انجام شود و تحریم است.گروه سوم هم از باورهای گروه اول و هم از باورهای گروه دوم نشات گرفته است ان ها معتقدند سقط جنین در شرایط خاص می تواند انجام شود و اشکالی ندارد.

سقط جنین

سقط جنین اگر چه غیر قانونی است اما در شرایطی هم ازاد اعلام شده است ان هم زمانی است که برای مادر ضرر داشته باشد و جان مادر با ادامه بارداری در خطر بیفتد البته باید این کار با مجوزات لازم صورت گیرد.سقط اگر بدون مجوز صورت گیرد جرم محسوب شده و خاطیان طبق قوانین تعیین شده مجازات خواهد شد.

شرایطی برای سقط قانونی وجود دارد که باید همگی مهیا باشد تا بتوان سقط را انجام داد.اول این که باید سه پزشک برای این کار تشخیص قطعی بدهند.تشخیص پزشکان به تنهایی کافی نیست بلکه باید پزشکی قانونی نیز این را تشخیص دهد که به دنیا امدن کودک باعث عسربر مادر می شود و یا زنده ماندن جنین باعث اسیب جدی و یا مرگ مادر خواهد شد.

سقط جنین در همه مراحل بارداری نمی تواند صورت گیرد بلکه باید قبل از دمیدن روح در بدن باشد پس برای گرفتن مجوز باید خیلی زود اقدام کرد تا فرصت را از دست ندهیم، پس باید قبل از چهارماهگی برای مجوز اقدام کنیم. برای سقط جنین اول از همه رضایت مادر است اگر مادر راضی نباشد بقیه مراحل بی فایده است. البته برای اینکه بعدها مشکلی پیش نیاید از پدر هم امضا گرفته می شود.

حال فرض می کنیم مادر برای سقط جنین رضایت دارند، ان گاه باید به دنبال مجوزهای لازم باشیم. همانطور که در قبل گفتیم برای مجوز نیاز به مدارک هایی داریم  این مدارک شامل شناسنامه های مادر و پدر ،سه قطعه عکس و تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه می شود. هم چنین نیاز به معرفی نامه از پزشک و عکس سونوگرافی نیز هست.

قوانین سقط جنین

د رماده 306 قانون اساسی درباره سقط جنین قبل از دمیدن روح ان چنین بیان داشته است: جنایت عمدی بر جنین، هرچند پس از پیدایش روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری محکوم می‌شود.

طبق ماده556 قانون اساسی سقط جنین در ماه های حرام را مانند دیه فرد بالغ در ماه های حرام دانسته است و در این باره می گوید: سقط جنین اگر بعد از دمیدهش دن روح باشد حکم تغلیظ  شامل ان می شود.

دیه هایی که برای سقط جنین درنظرگرفته شده است بر اساس میزان رشد جنین است ماده 716 قانون در این باره بیان شده است و می گوید: طفلی که در رحم مستقر شده است، دوصدم دیه کامل؛ علقه که در آن جنین به صورت خون بسته درمی‌آید چهارصدم دیه کامل؛ مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشتی درمی‌آید شش ‌صدم دیه کامل؛ عظام که در آن جنین به صورت استخوان درآمده اما هنوز گوشت روییده نشده است هشت ‌صدم دیه کامل؛ جنینی که گوشت و استخوان ‌بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک ‌دهم دیه کامل و دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد سه چهارم دیه کامل.

در صورتی که به مادر اسیبی وارد شود و براثر ان سقط جنین صورت گیرد ،قانون 717 قانون در این باره می گوید: هر گاه در اثر جنایت وارد بر مادر، جنین از بین برود، علاوه بر دیه یا ارش جنایت بر مادر، دیه جنین نیز در هر مرحله‌ای از رشد که باشد پرداخت می‌شود.

مادرخود نسبت به جنین مسئولیت دارد و باید تمام تلاش خود را برای سالم ماندن او بکند ،ماده 718 قانون اساسی در این باره می گوید: هرگاه زنی جنین خود را، در هر مرحله‌ای که باشد، به عمد، شبه‌عمد یا خطا از بین ببرد، دیه جنین، حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او پرداخت می‌شود.

همین ماده یک تبصره دارد که مربوط به زمانی است که نگه داشتن جنین برای سلامت مادر مضر باشد در این زمان دیگر قانون دیه برداشته می شود .

در ماده 622 قانون اساسی در مورد مجازات هایی که برای سقط جنین درنظرگرفته شده است بیان شده است: هر کس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

گاهی اوقات شخصی از روی دشمنی ماده ای را به مادر می دهد و به واسطه ان جنین سقط شود فرد مجرم به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شود حال اگر خود مادر چه به صورت عمدا و چه سهوا ماده ای را مصرف کند و موجب سقط جنین شود به سه ماه تا شش ماه زندان محکوم خواهند شد مگر زمانی که جنین برای مادر ضررر داشته باشد و این ادعا ثابت شده باشد.

افراد و پزشکانی در جامعه هستند که به صورت غیر قانونی جرم سقط جنین را انجام می دهند این کار غیرقانونی است و قانون گذار برای ان ها قوانینی را درنظر گرفته است ماده624 قانون اساسی در این باره می گوید: اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می‌کنند، وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مباشرت به اسقاط جنین کنند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.

تگ ها

مطالب مرتبط

قاچاق انسان

قاچاق انسان

همه تجارت ها روی کالاها و یا اقلام دیگر صورت نمی گیرد موضوعی گه چندین سال است جهان را درگیر خود کرده است مربوط به تجارت انسان است که با عنوان قاچاق انسان مطرح می شود.در قاچاق انسان اهدافی وجود دارد از جمله ان ها بیگاری کشیدن و یا بردگی جنسی است. قاچاق انسان می […]


ادامه مطلب

کاهش سهم ایران از در

آیا سهم ایران از دریای خزر کم شده است؟ یکی از کارشناسان حقوق بین المللی در مصاحبه ای که این اخیرا داشته است مسئله رژیم دریای خزر و حساسیت های مطرح شده را مورد بررسی قرار داده است. رضا نصیری در این باره گفته است: ایران حاضر به بازگشت از حقوق خود به خاطر شرایط […]


ادامه مطلب
روابط نا مشروع

نکاتی در مورد روابط

نکاتی در مورد روابط نامشروع اگر روابط میان زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند از راه شرعی آن یعنی خواندن صیغه نباشد، رابطه نامشروع می باشد که این رابطه شامل، چای خوردن، کافی شاپ و قدم زدن در پارک هم می باشد که البته به طور معمول جوان ها از آن ها […]


ادامه مطلب
حکم دادگاه

حکم دادگاه را به چه

حکم دادگاه را به چه ترتیب اجرا کنیم؟ اجرا احکام غیر مالی اجرای حکم همیشه کار راحتی نیست. گاهی اوقات امکان دارد که حکم غیر مالی باشد. اجرای احکام غیر مالی با توجه به نوع حکم می تواند به صورت های مختلف باشد، به عنوان مثال اگر در زمان تخلیه، ملک در تصرف فردی به […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه