موضوع مطلب مربوطه

شکایت مزاحم تلفنی چگ

ایجاد مزاحمت تلفنی و شرایط شکایت از آن

یک فعل عمدی آگاهانه که پس از کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می شود، مزاحمت تلفنی گفته می شود که فردی که این کار را انجام می دهد باید بر اساس قانون پاسخگوی عمل زشت خود باشد. در این چنین موارد مزاحم با استفاده از تلفن و یا هر وسایل مخابراتی دیگر، بدون منظور، برای اشغال خط تلفن متعلق به افراد حقیقی و یا حقوقی، باعث اذیت و آزار و سلب آسایش برای سایر افراد می شوند.

مزاحمت های تلفنی به صورت گوناگون انجام می شود:

1-سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه

2-فحاشی و حرف های رکیک نثار مخاطب کردن و برخی اوقات خبرهای کذب  دروغ و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت های ناروا زدن که امکان دارد عواقب وخیمی به همراه داشته باشد.

3-دادن خبرهای کذب و تکان دهنده که گاها موجب شوک آنی یا سنکوپ شدن شده و آرامش خانواده ها را برهم می زند، غوغا به پا می نماید و عزا و ماتم به وجود می آورد.

عناصر مادی و معنوی مزاحمت تلفنی

بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مزاحمت هایی که با تلفن و یا هر دستگاه مخابراتی دیگر صورت می گیرد را جرم تلقی کرده و مجازاتی را برای این جرم در نظر گرفته است و علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون بنیان گذار شرکت مخابرات کشور مصوب ۱۳۶۶ نیز این موضوع را تایید کرده است.

بر اساس چیزی که صدر ماده گفته است، هر فردی با استفاده از تلفن و یا سایر دستگاه های مخابراتی دیگر برای سایر افراد مزاحمت به وجود بیاورد.

وسیله انجام جرم به غیر از دستگاه تلفن سایر دستگاه های مخابراتی دیگر را نیز مانند دستگاه فرستنده بی سیم و با سیم و همچنین دیگر وسایل مخابراتی که برای ارسال خبر و یا پیامک استفاه می شود را در بر می گیرد.

در صورتی که توهین شدیدی نیز صورت بگیرد شاکی قادر است درخواست”اعاده حیثیت” کند. امکان دارد فرد مقابل نامعلوم باشد. در اینگونه شرایط در قسمت مربوط به متشاکی نوشته می شود “نامشخص”.

عنصر مادی مزاحمت تلفنی

به منظور اجرای این جرم، رفتار فیزیکی خارجی فرد انجام دهنده در ایجاد ارتباط ضرورتا می بایست به طور رفتار غیر متعارف بوده و انجام آن موجب ناراحتی و از بین بردن آسایش شنونده و یا گیرنده پیام گردد.

لذا ترک فعل قادر نیست ایجاد کننده عنصر مادی این جرم باشد. یعنی هر فردی با علم و اطلاع از هدف دیگری دال بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای فرد سوم، اقدامی برای مانع از این کار نکند ترک فعل او موجب اجرای عنصر مادی نمی گردد.

هر زمانی به وجود آوردن مزاحمت تلفنی به همراه جرم دیگری از قبیل تهدید به قتل و اخاذی باشد، عمل مرتکب واجد عناوین گوناگون ایجاد مزاحمت تلفنی (موضوع ماده 641) و علاوه بر این مشمول حکم ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی می باشد.

به کجا شکایت کنیم؟

مزاحمت تلفنی مسئله ای است که نه تنها می توان از طرف شرکت مخابرات پیگیری کرد، بلکه می توان از سوی دادسرا و به صورت شکایت کیفری نیز پیگیری کرد.

برای انجام این کار می توانید به دادسرای محل سکونت و یا کارتان مراجعه نمایید. در صورتی که از سوی مخابرات نامه ای داشته باشید باعث می شود تا کارتان زودتر انجام شود.

پس از مراجعه به دادسرا باید شکایت خود را بر روی یک برگه کاغذ عنوان کنید. عنوان مجرمانه شکایت از مزاحم تلفنی این گونه است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک و یا تلفن.» در صورتی که توهین شدیدی رخ داده باشد، این امکان برای شاکی وجود دارد که درخواست “اعاده حیثیت” کند.

احتمال دارد که فرد مزاحم نامشخص باشد. در اینگونه شرایط در قسمت مربوط به متشاکی عنوان “نامشخص”نوشته می شود.

پس از گذراندن این مرحله با انتقال شکایت به یکی از شعبه های دادیاری و یا بازپرسی، با نامه ای که از سوی دادگاه برای کلانتری به منظور کامل کردن تحقیقات فرستاده می شود، کلانتری در مورد شماره تلفن درخواستی از سوی مخابرات استعلام و درخواست پرینت مکالمات تلفنی را مطرح می نماید.

امکان دارد این استعلام مستقیما از طرف دادگاه خطاب به مخابرات فرستاده شود، ولی قسمت اولیه کار در این مرحله این است که مزاحم را مورد شناسایی قرار دهد.

این نامه ها همچنین برای بخش حقوقی شرکت مخابرات هم ارسال می گردد. در این بخش از مخابرات ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه صورت می گیرد.

همچنین مخابرات می تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی می نماید و این موضوع را تعیین می کند که آخرید دفعه چه وقتی و چگونه مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین چه سیم کارتی در آن فعال بوده است.

بعد از اینکه این مرحله به پایان رسید و شماره تماس مشخص شد، از طرف دادسرا برای آن آدرس و مالک خط تلفن یک اخطاریه فرستاده می شود و دادسرا او را احضار وتحقیق می نماید.

در صورتی که فرد مجرم در اولین مرحله دادسرا و یا کلانتری حضور پیدا نکند، دادسرا برای دومین بار نیز اخطاریه ای را برای او می فرستد و در نتیجه با عدم حضور وی، برای سومین بار اگر دادستان دلایل جرم را قوی شناسایی کند، برای فرد  حکم جلب ارسال می نماید.

در مرحله بازپرسی در صورتی که فرد مزاحم این موضوع را قبول کند، پرونده با صدور کیفرخواست جهت صدور رای به دادگاه ارسال می گردد. البته احتمال دارد فرد مزاحم در طی مراحل بازجویی مطرح کند که استعلام را نمی پذیرد.

در این مرحله بازجویی تا زمانی که فرد اعتراف کند، ادامه خواهد داشت و چنانچه دلایل کافی وجود داشته باشد، با دریافت قرار مناسب پرونده مرحله های بعدی را طی خواهد کرد.

از جمله روش های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده می باشد. صدای ضبط شده در پیگیری یک پرونده جز اماره به شمار می رود و برخی اوقات دادیاران، بازپرس ها و یا قضات این موضوع را قبول نمی کنند. زیرا امکان دارد با توجه به گسترش تکنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی باشد.

در مورد مزاحمت با موبایل و پیامک که در این اواخر به وجود آمده است، قانون خاصی وجود ندارد. در این مرحله قضات دارای دو نوع عملکرد می باشد.

برخی از قضات می گویند به خاطر نداشتن قانون خاص، این موضوعات قابل تعقیب کیفری نمی باشد و زمانی که قانون مجازاتی مشخص نکرده باشد، فرد مجرم را نمی توان مجازات کرد.

تعدادی از قضات نیز می گویند آیین دادرسی کیفری در این حوزه پیش بینی کرده است در موارد سکوت قانون قاضی می بایست به فتاوی رجوع نماید. به همین دلیل این قضات، به توهین هایی که به صورت پیامک نیز باشد به عنوان عملی مجرمانه رسیدگی کرده و فرستنده پیام را به خاطر این توهین مورد تعقیب قرار می دهد.

چه مجازاتی در انتظار مجرمان است؟

در صورتی که در اثر ارتکاب عمل مزاحم، فرد ضرر و زیان مادی را متحمل گردد، در این حالت طبق قوانین جاری کشور، شاکی قادر است با ارشال دادخواست به دادگاه های حقوقی همراه با دلایل اقدام نماید، هر زمانی دادگاه متهم را مجرم محسوب کند وظیفه دارد ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالعه ضرر و زیان مدعی خصوصی هم حکم صادر کند و هر زمانی نیاز بیشتر به تحقیق اطراف ورود خسارت مدعی خصوصی باشد، بعد از رسیدگی مورد نیاز طبق ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه ای عمومی و انقلاب مصوب ۷۹برای صدور حکم درخواست دهد.

علاوه بر این سایر حقوقدانان نسبت به این امر اعتقاد دارند افرادی که از نیمه شب به بعد از طریق اعمالی با استفاده از تلفن سلب آسایش دیگران نمایند و این مزاحمت باعث خسارت مالی و یا جانی شود، بر اساس قانون مسئولیت مدنی و قانون جزا، حب مورد تعقیب می شوند و حتی در صورتی که فردی به عمد و یا با سوءقصد از طریق تلفن خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر باعث مرگ و یا مرض فرد شنونده گردد، طبق قانون جزا مجازات می شود و حسب مورد تا حد اعدام نیز قابل کیفر می باشد.

 

تگ ها

مطالب مرتبط

مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی ،طرح شک

مزاحمت تلفنی کاری اگاهانه است که با استفاده از افراد صورت می گیرد که به محض شناخت ان فرد از نظر کیفری مجازات می شود . در مزاحمت تلفنی افراد به بهره گیری از سایر وسایل مخابراتی به ازار  و اذیت فرد مقابل می پردازد و یا با اشغال کردن گوشی اسایش  را ا از […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه