موضوع مطلب مربوطه

طلاق توافقی

طلاق توافقی و مسائل پیرامون

در طلاق توافقی، تمام مسائل به توافق زن و شوهر بستگی دارد و بصورت معمول زمانی که زن و شهر به توافق می رسند برای این نوع طلاق اقدام می کنند. این توافقات شامل مهریه، نفقه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک، حضانت فرزند است.
لازم بذکر است که نفقه در هر شرایطی باید پرداخت شود که میزان آن معمولا به وضعیت زندگی بستگی دارد و مبلغی بصورت ماهیانه مشخص شده که مرد مکلف پرداخت آن می باشد. نفقه فقط در زمانی قابل چشم پوشی است که زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند.
در ارتباط با مهریه، زن و شوهر می توانند در زمان طلاق توافقی به یک نتیجه مشترک برای چگونگی پرداخت مهریه و یا میزان آن برسند. مهریه در هنگام عقد نکاح تعیین و از آن زمان به زوجه تعلق می گیرد و زوج ملزم به پرداخت آن می باشد. بصورت کلی مهریه بعنوان پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب می شود.
جهیزیه هم مانند سایر موارد در طلاق توافقی به توافق میان زن و شوهر بستگی دارد و زن می تواند جهزیه خود را با ارائه مدارک قانونی مسترد کند و اگر وسایلی هم خریداری کرده باشد بصورت توافقی کل و یا بخشی از آن را در اختیار زوج قرار دهد.
اگر تقاضای طلاق از سوی مرد یا زوج صورت گیرد، نشان دهنده تخلف زن از وظایف همسری یا سو اخلاق و رفتار زوجه بوده است که در این صورت اجرت المثل به زوجه تعلق می گیرد.
شرایط حضانت فرزندان در قانون ذکر شده است. بدین صورت که مادر تا ۷ سالگی بدون توجه به جنسیت اولویت دارد و پس از آن سال های مشخص شده بر عهده پدر می باشد. لازم بذکر است که حضانت فرزندان با توجه به نیاز طبیعی فرزندان تنظیم می شود. یعنی پس از طلاق اگر فرزند ۸ ساله ای وابستگی بیشتری به مادر داشته باشد، اولویت به مادر داشته می شود و در عین حال در همین مدت زمانی، تامین هزینه کودک بر عهده پدر است.
در صورت فوت پدر، حضانت کودک به مادر می رسد، مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان اعطای حضانت به مادر را خلاق مصلحت فرزند تشخیص دهد.
لازم بذکر است در طلاق توافقی شرایط متفاوت بوده است و به توافق میان زن و شوهر بستگی دارد. فقط پدر باید وکالتی را در این زمینه به مادر دهد که قصد نگهداری فرزند بالای ۷ سال را ندارد.
نکته حائز اهمیت، پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدر است و در صورتی که مرد از پرداخت آن امتناع کند. مجازات حبس در انتظار او می باشد. در زمان طلاق توافقی مرد می توانند شرط کند که در قبال طلاق توافقی و یا حضانت فرزند بالای ۷ سال، هزینه نگهداری از فرزند بر عهده مادر می باشد. زمان ملاقات فرزندان کاملا بصورت توافقی تنظیم می شود، فلذا در هنگام طلاق توافقی زن و مرد در خصوص زمان ملاقات فرزندان در روزهای هفته به توافق خواهند رسید.
پزشکی قانونی مرجع اصلی تشخیص وضعیت زوجه می باشد که برای تعویض شناسنامه وضعیت زوجه حائز اهمیت است. در صورتیکه زن باکره باشد، می تواند پس از ثبت طلاق برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود اقدام نماید.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

همه چیز درباره مهریه

مهریه از جمله مسائل حقوقی خانواده ای است که در جامعه امروز حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشته است . می توان گفت سابقه قوانین مهریه به همان سابقه ازدواج برمی گردد. البته در طی سال هایی دچار تغییر و تحول زیادی شده است و اما اصول و اساس آن تغییری نکرده است . […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید