موضوع مطلب مربوطه

فاکتور و مسائل حقوقی

فاکتور

یکی از سندهای تجاری رایج فاکتورها هستندکه استفاده از ان ها امروزه بسیار زیاد است.فاکتورها توسط فروشنده برای فرد خریدار صادر می شود و در فاکتورها نوع اقلام خریداری شده ،تعداد ان ها و قیمتی که طرفین توافق می کنند،نوشته می شوند.این فاکتورها ثابت می کند خریدار از فروشنده چه اقلامی را در چه تاریخی ،به چه تعدادی و قیمتی خریداری کرده است.فاکتورها از دیدفروشنده فاکتور فروش و از دید خریدار فاکتور خرید هستند.

طبق مبالغی که در فاکتور نوشته می شود خریدار باید هزینه های مالی خریداری شده را به فروشنده بپردازد. بین دوجمله ان ها ان ها برای ما فاکتور صادرکردند و و ما برای ان ها فاکتور صادر کردیم تفاوت های زیادی وجود دارد .جمله اول به معنای این است که ما به ان ها پولی را بدهکار هستیم و جمله دوم به این معناست که ان ها از ما پولی را بدهکارند.

واژه ی دیگری هم در این میان وجود دارد که بهتر است با ان اشنا شوید این واژه پیش فاکتور است.پیش فاکتور لیستی خریدی است که فروشنده به عنوان یک پیشنهاد برای فروش،تعیین کردن قیمت های کالا و یا خدمات فروش به همراه تعیین مدت اعتبار به درخواست خریدار وبرای او صادر می شود.این پیش فاکتور باید توسط مراکز تهیه و توزیع مربوطه تایید شود.

در دادگاه از جمله عادی ترین مطالباتی که وجود دارد ،مطالبات حاصل از اسناد عادی است. فاکتورها نیز نمونه ای از همین اسناد عادی اند فاکتورها از لحاظ صادر شدن به دو دسته تقسیم می شوند.دسته اول فاکتورهایی هستند که به صورت رسمی صادر می شوند دلیل این رسمیت هم این است که به تایید اداره مالیات می رسند.اما مقدار زیادی از فاکتورها به صورت غیر رسمی صادر می شوندو حداکثر چیزی که در این فاکتورها دیده می شود نیز همان امضای خریدار و فروشنده است.

فاکتورهای امضا شده و امضا نشده در هنگامی که فروشنده و یا خریدار بخواهند مطالبات خود را وصول کنند با هم تفاوت دارند.فروشنده اگر بخواهد وجه خود را مطالبه کند و خریدار اگر بخواهد مال خود را بگیرد هر دو بستگی به مشخصاتی دارد که روی فاکتورها نوشته شده است.

قوانین حقوقی  فاکتور

گفتیم فاکتورها یک سند تجاری محسوب می شوند به همین دلیل هم باید به امضای هر دو طرف معامله برسد.یعنی هم خریدار و هم فروشنده باید ان را امضا کنند.امضا مهم ترین مسئله در فاکتور است زیرا نشان دهنده ان است که هر دو طرف در هنگام فروش کالا حضور داشته و از ان باخبرند .فاکتورهای دارای امضا باعث می شوند تا مسائل حقوقی که بعدا ممکن است پیش بیاید تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

حال اگر فاکتور صادر شده باشد و اما پول نقدی بین طرفین مبادله نشود و طرفین پرداخت را به صورت اقساطی مشخص کرده باشند بازهم ممکن است مشکلاتی در این زمینه پیش اید.

حال اول این است که خریدار به محض این که قسط اول خود را پرداخت کرد کالاها را دریافت کرده  و برای سایر اقساط هم باید چک بدهد.حال اگر چک ها نقد نشود چه بایدکرد ؟در صورت این که چک خریدار نقد نشود و فاکتور فروش که امضای هر دوطرف را دارد را به عنوان یکی از مدارکی است که فروشنده می تواند به دادگاه اعلام کرده و مابقی وجه را مطالبه کند.

حالت دوم نیز حالتی است که خریدار در دادگاه حاضر می شود و ادعا می کند که کالایی را که دریافت کرده با کالای مندرج در فاکتور متفاوت است و یا اصلا کالایی را که سفارش داده است در فاکتور ذکر نشده است در این صورت هم فاکتور یکی از مهم ترین مدارکی است که خریدار می تواند به دادگاه اعلام کند البته این موضوع بیش تر در مورد کالاهای بزرگ صورت می گیرد که خریدار کالا را فاکتور می کند و بعدا به دست خریدار می رسد.

امروزه خریدهایی که با پست انجام می شود افزایش یافته است .خریدهای پستی هم فاکتور فروش فاقد امضای خریدار است.برای جلوگیری از مشکلات اقتصادی احتمالی که ممکن است در این زمینه به وجود اید بهتر است خریدو فروش های اینترنتی از طریق وب سایت انجام شود و جایگزین خریدهای تلفنی و یا شبکه های اجتماعی شود.زیرا در وب سایت ها تاییدی  خریدار روی فاکتورها اینترنتی انجام می دهد و حکم همان امضای او را دارد.

فاکتور

حال اگر فاکتوری فاقد امضای خریدار است و با استفاده از همان فاکتور و شهادت شاهدان در دادگاه می توان احقاق حق کرد.در مورد فاکتورهایی که امضای فروشنده و مرکز خرید را هم ندارد و فاکتور در سربرگ فروشگاه چاپ شده باشد باز هم می توان برای گرفتن حق خود اقدام کرد .

پس فهمیدیم فاکتور امضای هر کدام از طرفین را نداشته باشد مشکلاتی را ایجاد می کند پس بهتر است همان ابتدا در این مورد دقت شود .فاکتورها به صورت رسمی تنظیم کنیم و ان را به تایید اداره مالیات برسانیم.

افرادی هم هستند که از این فاکتورها سواستفاده می کنند این فاکتورها را فاکتورهای صوری می نامند.این فاکتورها نوعی غیرقانونی از فاکتورهاست که کاملا شبیه به فاکتورهای قانونی اند اما استفاده و کاربرد ان ها متفاوت است.برخی از شرکت ها از این فاکتورها استفاده می کنند و هدف ان ها از استفاده این فاکتورها ،کاهش هزینه ها خواهد بود.

مراحل کشف فاکتورهای صوری

  • ارائه کننده کالا و خدمات کد فروش کنترل شود  باید در فاکتور فروش و یا شرکت ان دقت شود تا صوری نباشند.
  • کنترل اینکه فروشنده کالا و خدمات از شرکت منحل شده یا غیر فعال اقدام به صدور فاکتور ننموده و شناسه ملی خود را به درستی اعلام کرده است.
  • کنترل اعتبار گواهی ارزش افزوده.
  • کنترل نوع و متناسب بودن فعالیت صادر کننده فاکتور با کالا و خدمات مندرج در فاکتور.
  • مستندات حمل نیز باید کنترل شود این مستندات می تواند شامل بارنامه جاده ای و …باشد.
  • مستندات پرداخت نیز باید کنترل شود این مستندات شامل چک های بانکی شرکت و یا فیش های واریزی باشد.

در سال های قبل به هر شناسنامه یک کد اقتصادی داده می شد.اما برخی از افراد از ان سواستفاده می کردند  اما این کدها را با شناسنامه افراد مرده دریافت می کردند و با یان کار از مالیات معاف می شوند.شرکت ها و یا فروشگاه هایی که کالایی را می خرند و یا می فروشند باید مالیات بپردازند ان ها در این شرایط از فاکتورهای صوری استفاده می کنندتا نشان دهند که مالیات پرداخت شده است و به این طریق از مالیات معاف شوند.

تگ ها

مطالب مرتبط

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب

با ابلاغیه و انواع آ

ابلاغ در لغت به معنای رساندن پیام است . در مسائل حقوقی منظور از ابلاغ این است که مخاطب را از تشریفات قانونی مطلع کنند. ابلاغ از جمله اوراقی است که در دعاوی بسیار اهمیت دارد . دلیل این اهمیت نیز این است که این اوراق شرایط رسیدگی به پرونده را فراهم می کند . […]


ادامه مطلب

چگونه در ایران تابعی

قوانینی که در مورد گرفتن تابعیت ایران وجود دارد قوانینی قدیمی است و اما به تازگی در مجلس بیان شده است تا در آن تغییراتی بگیرد و به صورت همه جانبه به آن ها نگاه شود تا بتوان اشکالات آن را رفع کرد. با توجه به قوانینی که درباره تابعیت ایران وجود دارد و اصلاح […]


ادامه مطلب

شرایط مصادره اموال

مصادره اموال در لغت  به این معنا است که فردی جریمه شود و یا مال او به واسطه جرائم مالی که انجام داده است به زور از وی گرفته شود. مصادره را می توان هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی اعمال کرد. در زمان اجرای مصادره همه و یا بخشی از اموالی […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه