موضوع مطلب مربوطه

لایحه ها و اهمیت آن

افراد زیادی هستند که برای این که از حق و حقوق خود دفاع کنند به دادگاه ها مراجعه می کنند ومی دانند که برای این که این کارها را پیگیری کنند باید به متن های خاصی مراجعه کنند و به آن ها نیاز خواهند داشت.از جمله متن هایی که کاربردهای بسیار زیادی دارند و هم چنین کاربردی اند می توان به لایحه ها ، دادخواست ، شکواییه و اظهارات اشاره کرد.

لایحه از مهم ترین متن هایی است که در رسیدگی به شکایت ها بسیار اهمیت دارد و موثر واقع می شود و در پیگیری کارهای قاضی و دادگاه می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد. لایحه ها در دادگاه ها ارزش بسیار بالایی دارد و اعتبار آن ها نیز بسیار زیاد است .این لایحه ها در بسیاری از مواقع در صحبت های یک وکیل و هم چنین اظهاراتی که به صورت شفاهی بیان می شود نیز اعتبار و ارزش بیش تری دارد.

لایحه در قانون نام بسیار آشنایی دارد و اما هنوز ماهیت آن برای بسیاری از افراد آشنا نیست و درمورد آن اطلاعاتی را نمی دانند. نام لایحه را عده زیادی از افراد تنها در رسانه ها شنیده اند . بدانید خود واژه لایحه دارای ریشه عربی است و کاربردهای بسیار زیادی را نیز در قانون دارد و به صورت مکتوب وجود دارد .

لایحه در دولت

لایحه به شکل های بسیار مختلفی در قانون وجود دارند و می تواند به صورت های بسیار مختلفی به شکل های دادخواست، دفاع و …به وجود آید . شاید طرفین شکایت این لایحه را به دادگاه ارائه دهند البته بعضی از اوقات نیز لایحه به عنوان پیشنهادهایی از طرف دولت به مجلس فرستاده می شود . اگر لایحه ها در قالب پیشنهاد به مجلس ارائه شوند این پیشنهادات در مجلس مورد بررسی قرار می گیرند و بعدها ممکن است به شکل قانون در آیند.

لایحه در قانون چه کاربردی دارد؟

به صورت کلی لایحه ها به صورت پیشنهادات دولتی اند و یا به صورت درخواست و یا دفاعیه خواهند بود . در این نوع از لایحه ها طرفین دعوا لوایح خود را به مراجع قانونی ارائه می کنند . البته بهتر است بدانید عموما لایحه ها به صورت دفاعیه مطرح خواهند شد و این لایحه ها را یکی از طرف های دعوا به دادگاه تقدیم می کند.

برای این که لایحه های قانونی و لوایح دولتی از هم جدا شوند به لایحه های قانونی و دادگاه لایحه های دفاعیه گفته می شود .البته در بعضی از مواقع لوایح دفاعیه ماهیت ندارند وپیگیری آن ها در دادگاه برای هدف های دیگری بوده است . به همین خاطر به متن هایی که به شکل دادخواست ، نامه و .. به مراجع قانونی داده می شوند تا بتواند در ادامه پرونده مورد استفاده قرار بگیرد.

لایحه

چه کسانی لایحه ها را می نویسند؟

افراد بیش تر زمانی که درگیر شکایت ها و هم چنین دعاوی می شوند تازه متوجه می شوند که لایحه نوشتن ضرورت بسیار زیادی دارند. عده ای به خاطر این که با نوشتن این لایحه ها آشنایی پیدا کنند به سایت های اینترنتی مراجعه می کنند و با جستجو های فراوان به دنیال این هستند تا روند قانونی برای تهیه دفاعیه چیست . عده ای دیگر نیز انجام این کار را به صورت کامل به وکیل ها واگذار می کنند و این راه را بهترین مورد برای این که لایحه ها دچار پیچیدگی نشوند می دانند. البته در این میان عده ای نیز هستند که معتقدند خودشان در این میان می توانند لایحه هایی را بنویسند و دست به قلم شوند. این افراد بدون این که به بسیاری از نکته ها توجه داشته باشد لایحه ها را می نویسند و همین نیز باعث می شود تا لایحه ها تاثیرات زیادی را نداشته باشد و مطلوب واقع نشود.

لایحه نویسی امری بسیار پیچیده است و فردی که می خواهد آن ها را بنویسد باید مهارت و توانایی های لازم را در این زمینه داشته باشد و با این امور آشنایی داشته باشد. افراد حقوقی و بسیاری از وکیل ها با این موضوع آشنایی دارند و در این زمینه آموزش های لازم را دیده اند پس می توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

اگر کار لایحه نویسی را فردی شروع کند که مهارت های لازم را در این زمینه نداشته باشد و یا در اصطلاح نوشتن آن به افراد غیرحقوقی واگذار شده باشد باید این موضوع را بدانید که حتی کسانی هم که مهارت های لازم را در این زمینه دارند و مهارت های نوشتاری آن ها بالاتر است شاید نتوانند این کار را به خوبی انجام دهند چه برسد به آن دسته افرادی که برای این کار مهارتی را هم ندارند. برای این که این کار به درستی صورت گیرد مطالعه های خاصی نیاز است پس بهتر است این گونه کارها به افرادی واگذار شود که در این زمینه تخصص دارند و تا در ادامه راه شکایت کردن به مشکلاتی رو به رو نشوید .

برای نوشتن لایحه ها چه مهارت هایی لازم است ؟

برای نوشتن لایحه ها افراد حقوقی از جمله بهترین افراد هستند و اما این را بدانید که تنها داشتن دانش حقوقی برای این که لایحه حقوقی بنویسید کافی نیست و اما حتما شخصی که لایحه ای را می نویسد باید قلم بسیار شیوایی را داشته باشد و بر دانش های حقوقی نیز تسلط کافی را داشته باشد .

لایحه نویس باید در این زمینه بسیار ماهر باشد و در ابتدا به موضوع پرونده و هم چنین پیچیدگی هایی که ممکن است داشته باشد توجه کند. لایحه نویس قبل از این که لایحه را تنظیم کند باید توجه کند تا پرونده در چه مرحله ای قرار دارد و چه مرحله های قانوین را طی کرده است و براساس آن نیز این را تنظیم کند.

البته حجم پرونده نیز در تنظیم کردن لوایح اهمیت دارد هم چنین باید بعد از این که لایحه موردنظر تهیه شد به زمان ثبت آن نیز توجه داشته باشد . لایحه نوشتن ابعاد بسیار زیادی دارد و به همین خاطر نیز نوشتن آن باید به افرادی سپرده شود که در این زمینه تبحر داشته باشند و روند پیگیری پرونده نیز به خوبی طی شده باشد.

تگ ها

مطالب مرتبط

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

چند نمونه از نکات حق

در دنیای حقوق بهتر است با نکات حقوقی بسیار زیادی آشنایی اندکی داشته باشید تا بعدها در این زمینه دچار مشکل نشوید . همین نادانسته های حقوقی گاهی باعث می شود تا مشکلات قضایی بسیار زیادی برای افراد به وجود آید که حل کردن ان ها خود زمان بسیار زیادی را طلب کند پس بهتر […]


ادامه مطلب

هزینه ثبت شکایت در د

اگر تا به حال به دادگاه مراجعه کرده باشید و بخواهید تا شکایت کیفری را طرح کنید ان گاه هزینه ثبت شکایت در دادسرا را بپردازید. برای این که این شکایت پیگیری شود باید این مبلغ پرداخت شود.همه هزینه ثبت شکایت در دادسرا که باید پرداخت کنید برای این است که شکایت شما مراحل خود […]


ادامه مطلب

مسائل حقوقی خانواده

بعضی از افراد فکر می کنند در دین اسلام بیش تر مسائل حقوقی خانواده به نفع اقایان است درصورتی که این باور غلط است.با بررسی قوانین در این مطلب خواهید فهمید که نه تنها این باور درست نیست بلکه در مواردی عکس ان نیز برقرار است.زنان به بعضی از این حقوق خود در خانواده اشنایی […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه