موضوع مطلب مربوطه

محیط دادگاه خانواده

حضور در دادگاه خانواده به چه صورت است؟

خانم ها و آقایانی که به دادگاه رجوع می‌ کنند، دارای مشکلات و مسائل مختلفی هستند. احتمالا بتوان بدون جداسازی زن و مرد از هم مشکلاتی را که باعث می ‌شود خانم ها و آقایان به موجب آن به دادگاه رجوع کنند، این چنین به شمار برد: هیز و چشم چران بودن، بد دهن بودن، بد اخلاق بودن، عادت به تحقیر طرف مقابل، خساست بیش از اندازه، داشتن دست بِزن و هر نوع خشونت خانوادگی، دورویی، بی‌اخلاقی، وفادارنبودن، پای بند نبودن به خانواده، دروغگویی، ولخرجی مفرط، نگاه کردن به طرف مقابل به عنوان یک دستگاه خودپرداز بانک و طلبکار بودن دائمی ‌از طرف مقابل.

ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید در زمان ورود به دادگاه خانواده چگونه می ‌توان راهکارها را یاد گرفت و یک شکایت خوب و مناسب علیه همسر خود طرح کرد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده می باشد. زنان و مردان بعد از ورود به دادگاه در برخورد اول با شخصی از جنس خود  یعنی مردان در مواجهه با مردان و زنان در مواجهه با زنان اطلاعات نخستین را از حضور در دادگاه، طرز شکایت، صحبت هایی که باید در دادگاه قید کرد را به دست می‌ آورند و جملات و یا کلمات کلیدی و کاربردی و بیشتر تکراری یاد می ‌گیرند.

به عنوان مثال می آموزند که در برابر اتهام ‌های فرد مقابل خود همه چیز را انکار کنند و یا در برابر درخواست مهریه از جانب همسر خود بیان کنند که «این خانم همسر منه… می ‌خواهم باهاش زندگی کنم… مهریه اش را هم می پردازم، ولی یک جا ندارم بدم و می توانم قسطی بدهم».

خانم ها نیز یاد می گیرند که به عنوان مثال در برابر درخواست تمکین مردها  به عنوان شکایتی متداول عنوان کنند که: «من تامین جانی ندارم و همسرم گفته که منو می ‌کشه. به همین دلیل نمی‌ توانم با این آقا زندگی کنم». یا زمانی موقعی که مرد منکر تمکن پرداخت مهریه همسرش می‌ شود و می گویند که ماهانه مثلا ۳۰۰هزار تومان درآمد دارد، بیان کند: «آقای قاضی! آخه این هیکل و تیپ و قیافه با ۳۰۰ هزار تومن اداره می ‌شود»؟!

در این گونه فضایی بعد از گذشت نیم‌ ساعت هر شخص تازه ‌واردی فکر می‌ کند در حوزه مسائل حقوقی دارای اطلاعات کاملی می باشد و نیازی به دانستن موارد دیگر نیست. برخی اوقات افراد خود را عقل کل دانسته و به وسیله همین چند ساعت محدود حضور در دادگاه، حتی سایر افراد را نیز نصیحت می‌ کنند و به آن ها راه و چاه را یاد می دهند.

توصیه ای که به شما می شود این است که در صورتی که می خواهید در حوزه مسائل خانوادگی اطلاعاتی به دست بیاورید، به جای رجوع به این دسته از افراد فقط از کسانی که صاحب صلاحیت هستند تقاضای راهنمایی کنید. البته در این مقاله ما سعی کرده ایم تا تصویر واقعی این محیط ها و مناسبات حاکم بر آن را در اختیار شما قرار دهیم ولی شما هم بهتر است زمان ورود به دادگاه تمام تصور خود از این فضا را که در فیلم‌ ها و سریال ‌های تلویزیونی مشاهده کرده اید را فراموش کنید و با واقعیت کنار بیایید. واقعیتی که چنانچه با آن درست برخورد کنید، به طور قطع می ‌توانید در دادگاه به نتیجه ی خوبی دست پیدا کنید.

در زمان ورود به دادگاه بهترین روش برای دریافت اطلاعات حقوقی، مراجعه به واحد مشاوره می باشد. در این فضا برخی از افراد به عنوان وکیل و مطلع شما را به صورت مجانی راهنمایی می ‌کنند، البته اطلاعات حقوقی همه ی آن ها یکی نبوده و خلق و خوی آن ها نیز به یکدیگر تفاوت دارد و بعضا نوع راهنمایی ‌های دو نفر از آن ها با فرد دیگر متفاوت می باشد. تعدادی از آن ها عادت دارند به جای راهنمایی حقوقی شما را نصیحت کنند. برخی مواقع نیز راهنمایی‌ ها چندان دقیق و جزیی نبوده و شما در صورتی که طالب اطلاعات جدی ‌تر و یا راه‌ کار‌های اجرایی‌ تر می باشید، می بایست هزینه وکیل را پرداخت کنید.

شمار کسانی که به این وکلا رجوع می ‌کنند، زیاد بوده و زمان کمی به مشورت به هر فرد اختصاص می یابد. البته چنانچه زرنگ باشید و در ابتدای وقت اداری به دادگاه رجوع کنید، می ‌توانید به نتیجه بهتری دست یابید؛ ولی بهتر است همه ی سوال ‌های خود را به صورت ساده و واضح و به دور از رودربایستی عنوان نمایید تا پاسخ مورد نیاز را به دست آورید.

بعد از مشورت با این وکلا، می‌ توانید اطمینان حاصل نمایید که تا چه میزان شکایتی که می‌ خواهید عنوان کنید، می ‌تواند به نتیجه مثبتی دست پیدا کند. در این مرحله و بعد از تصمیم نهایی جهت شکایت می بایست به واحد تنظیم دادخواست رجوع نمایید. این واحد در یکی از بخش‌ ها و طبقات پایینی دادگاه قرار دارد.

در این محل برای هر گونه شکایتی لایحه آماده و تایپ شده‌ ای موجود می باشد که در مقابل باید هزینه ای بین هزار تا دو هزار تومان بپردازید. در همین مکان اوراق دیگری هم موجود است که دیر یا زود آن را مورد استفاده قرار خواهید داد.

اوراقی چون استشهادیه (جهت دادخواست عسر و حرج)، فرم معرفی داور (جهت طلاق)، انواع دادخواست ‌ها، دادخواست طلاق یک طرفه، لوایح دست ‌نویس، فرم معرفی اموال (جهت پرونده نفقه و مهریه)، تقاضای جلب (جهت پرونده نفقه و مهریه) و… لایحه دادگاه از یک برگ ایجاد شده است و بعد از کامل شدن می بایست به انضمام اسناد و مدارک لازم که اغلب فتوکپی شناسنامه و عقدنامه است به واحد نقش تمبر تحویل داده شود.

در این قسمت بر روی لایحه های متناسب با هر لایحه تمبر زده می ‌شود. بعد از آن شما باید از لایحه خود یک کپی تهیه نمایید. نسخه اصلی شکایت در پرونده باقی می ‌ماند و دومین نسخه نیز از جانب دادگاه برای طرف شما صادر می گردد.

بعد از سپری کردن این مراحل پرونده شما از جانب فردی از مسوولان دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید مدارک و اطمینان از کمل بودن آن ها، پرونده به واحد رایانه ارسال می شود تا اطلاعات آن در این بخش ثبت گردد.

بعد از این مرحله که تقریبا یک ساعت به طول می انجامد، پرونده به معاونت ارجاع فرستاده می شود. در این مرحله پرونده شما به یکی از شعبات دادگاه ارسال می گردد. از این به بعد همه ی پرونده‌ های شما و پرونده‌ هایی که همسرتان بر علیه شما مطرح کرده است، در همان شعبه مورد بررسی قرار می گیرد.

تگ ها

مطالب مرتبط

فرجام خواهی چیست ؟

حتما تا به حال بارها در علم حقوق اصطلاح فرجام خواهی را شنیده اید و اما با این وجود هنوز معنی قطعی و واقعی فرجام خواهی را نمی دانید و نمی دانید که چه زمانی می توانید از دادگاه تقاضای فرجام خواهی داشته باشید. حتی بعضی از افراد بر این تصورند که فرجام خواهی همان […]


ادامه مطلب

قوانین مربوط به سلاح

برای اینکه بدانیم تعریفی درست از سلاح سرد چیست  ،باید ایین نامه قوانین مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارنده اسلحه و مهمات غیر قانونی برویم. در ایین نامه تصویب شده خواهیم داشت که وسایل و ابزاری است که در مقابل سلاح های گرم صدا ، گرما و یا شعله را ایجاد نمی کند همین […]


ادامه مطلب

برای درخواست طلاق به

متقاضیانی که قصد ارائه درخواست طلاق دارند باتوجه به اینکه دادخواست از سوی زن مطح شده و یا مرد می توانند به مراجع و دادگاه های مختلفی مراجعه نمایند. از دیگر مواردی که می تواند تعیین کننده محل مراجعه برای ثبت دادخواست طلاق باشد راه اندازی سیستم ثبت الکترونیک در حوزه قضایی صالحی است که […]


ادامه مطلب

تصمیمات دادگاه چند ن

یکی از مهم ‌ترین تصمیماتی که توسط دادگاه گرفته می شود حکم می باشد ولی علاوه بر صدور حکم، دادگاه چندین تصمیم دیگر نیز می‌ گیرد که هر چند امکان دارد شناخته ‌شده نباشد ولی بسیار مهم و موثر خواهد بود. از هنگامی که متقاضی دادخواست خود را در دادگاه اثبات می‌ کند تا زمانی […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید