موضوع مطلب مربوطه

مزاحمت های خیابانی و

مزاحمت خیابانی

مزاحمت های خیابانی به خصوص برای زنان در جامعه به شکل های گوناگونی صورت می گیرد و یک موضوع جدید در جامعه انسانی نخواهد بود.اما این موضوع امروزه در جامعه باتوجه به حضور بیش تر زنان در جامعه و هم چنین افزایش امار اشتغال زنان رو به افزایش بوده است. در رابطه با این ناهنجاری اجتماعی عوامل زیادی از جمله عوامل فردی ،اجتماعی و یا قانونی به چشم می خورد.

اگر بخواهیم از مزاحمت های خیابانی یک تعریف ساده داشته باشیم باید گفت : تجاوز رفتاری به حقوق شخصی افراد در نگاه و ملاعام را مزاحمت خیابانی گویند.

طبق تحقیقاتی که دررابطه با این جرم صورت گرفته است بیشتر افرادی که مرتکب ان می شوند فاقد اصالت خانوادگی اند.این افراد دارای فقر فرهنگی بوده و یک مرحله ارتقای مادی در زندگی اجتماعی‌‌شان اتفاق افتاده ویژگی مشترک دیگر این است که الگوگیری غلط داشته‌اند یعنی مزاحمت را تفریح تلقی می‌کردند.

مورد دیگر این است که بیشتر این افراد مجرد بوده‌اند یا در دوران مجردی رابطه نامشروعی داشته‌اند، نکته مشترک دیگر این بوده است که بیشتر این افراد شغل آزاد داشته یا اگر کارمند بودند در شرکت‌های خصوصی مشغول کار بودند. این که این مورد در کارمندان شرکت‌های دولتی کمتر به چشم خورده این شاید به دلیل ازمون های پیچیده ای است که آن سازمان های دولتی انجام می‌دهند یا کارمندان این شرکت‌ها احساس می کنند افرادی به نظارت ان ها مشغول اند.

مزاحمت های خیابانی

هم چنین افراد متاهلی که درگیر این موضوع هستند نیز طبق تحقیقات رابطه  خوبی با همسر خود ندارند وبرای رفع نیاز های خود عاطفی و یا دور کردن تحقیرهای روحی این کار را انجام داده اند.

حال سوالی که پیش می اید این است که این مزاحمت های خیابانی چه نیازی را در افراد برطرف می کند ؟توجه کنید که این مزاحمت ها بیشتر برای زنان اتفاق می افتد و به نظر می رسد ریشه این مسائل در مورد مسائل جنسی باشد. مسائل جنسی چندین سطح دارد که سطح ان را فرد می‌تواند با حرف زدن برطرف کند. سطوح بعدی می‌توانند از سطح صحبت کردن بالاتر باشند و تماس‌های فیزیکی در مکان های عمومی باشند یا برای مثال ماشین‌هایی که می‌بینیم برای زنان و دختران بوق می‌زنند تا در سطوح بالاتری نیاز جنسی‌شان را از این طریق پاسخ دهند.

البته مسائل جنسی تنها علت بروز مزاحمت های خیابانی نخواهد بود بلکه افراد دیگری نیز که این نیاز را هم ندارند اقدام به این مزاحمت ها می کنند این افراد دچار عقده‌های روحی هستند  و این گونه رفتارها جز الگوهای زندگی شان شده است.

مسئولان برای این که بتوانند مشکل مزاحمت های خیابانی را پیگیری کنند در بسیاری از مکان ها دوربین های مداربسته نصب شده اند. در ابتدا از دوربین ها تنها برای کنترل های ترافیکی استفاده می شود اما بعدها فهمیدند این دوربین ها کارایی های دیگری را نیز دارند.امروزه با هوشمند سازی دوربین ها مامورانی هستند که به صورت آنلاین روی شهر نظارت دارند و اگر به موردی برخورد کنند که ماشینی فقط با این هدف تردد می‌کند، پرینت گرفته و به پلیس امنیت اخلاقی اعلام می‌کنند.

مجازات مربوط به مزاحمت های خیابانی

بانوان و کودکان به علت حساسیت های روحی و عاطفی که دارند به طور ویژه مورد توجه قانون گذاران قرار گرفته اند.قانون گذاران در این باره در ماده 619 قانون اساسی این گونه بیان می کند:( هر کس در اماکن عمومي يا معابر، متعرض يا مزاحم اطفال يا زنان بشود، يا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حيثيت به آنان توهين کند، به حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.)

مزاحمت به دو صورت انجام می شود ممکن است به صورت مادی و یا معنوی باشد مانند اکراه یعنی هر زمانی که در نتیجه اکراه یا ایجاد اضطراب ، مقداری از آزادی فرد به خطر افتد ، مزاحمت ایجاد می شود.

از لحاظ قانونی باید عنصر قانونی، مادی و معنوی صورت گیرد، تا بتوان فرد خاطی مجازات کرد. این جرم با توجه به هدف و انگیزه، بستگی به  بدست اوردن سوء نیت دارد و از جنبه مادی نیز باید این جرم از سوی مجرم صورت گیرد. اگر کسی متعرض اطفال و بانوان شود و آنها را حتی با رفتار رکیک یا با حرکت، مورد تعرض قرار دهد و یا اسباب تخفیف ایشان را فراهم آورد، ماده 619 قانون مجازات اسلامی گویای اوست.این قانون برای نیازهای عاطفی زنان و کودکان بیان شده است.

اگر کسی به قصد مزاحمت، خانمی را در خیابان تعقیب کند، این تعقیب می تواند از مصداق های ماده 619 قانون مجازات اسلامی باشد. یعنی این را هم جزو شرایط مزاحمت محسوب کرده اند .چون این تعقیبات ، بخشی از آزادی رفت و آمد این خانم را زیر سوال می برد.

درمورد شناختن مکان های عمومی بین افراد اختلافات وجود دارد.برای مثال می توان گفت خیابان،معابر عمومی و مغازه ها جز اماکن عمومی اند اما بعضی اتوبوس و ماشین را جز اماکن عمومی نمی دانند. مترو، اتوبوس شرکت واحد، تاکسی ها یا باجه تلفن یا حتی سازمان ها یا نهادهای دولتی را از آنجا که محل عبور عموم مردم است و در نگاه و دید همه مردم قرارمی گیرد، می توان از نمونه های اماکن و معابر عمومی ماده 619 قرار داده و مجرم را می توان از این منظر مورد مجازات قرار داد.

نیروی انتظامی باید مجازات مجرمان مزاحمت های خیابانی رابیش تر کند  زیرا زنان جز ناموس های جامعه هستند و به از لحاظ جسمی هم حساسیت های خاصی دارند. نیروی انتظامی باید با مجرمان جدی تر برخورد کند و قانون گذار نیز باید مجازات این دسته از مجرمان را افزایش دهد، حداقل مجازات برای این افراد 3 ماه است و قاانون گذار می تواند ان را جایگزین جزای نقدی کند.در نتیجه وقتی هر فرد در جامعه مثلا زنان در برابر توهین و دست درازی قرار گرفته است، ببیند مجرم به جزای نقدی بسیار کمی محکوم می شود، عقل به او می گوید به تعقیب این جرم نپردازد.

در این جا ما حرف از تشدید مجازات مزاحمت های خیابانی می زنیم اما مشکل اصلی این است که از سوی بانوان این مسئله پیگیری نمی شود .در واقع مراحل مختلف و طولانی باعث می شود طرفین برای  حضور در دادگاه ها میلی نداشته باشند. زیرا تا صادر شدن حکم هم زمان طولانی را می طلبد.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

لعان چیست و چه شرایط

لعان نوعی مراسم است که در قوانین فقهی و حقوقی وجود دارد . منظور از لعان همان شرایطی  است که در آن زن و شوره یک دیگر را لعنت می کنند  . البته این مراسم دارای تشریفات خاصی است . به این صورت که به کشل خاصی مرد زن خود را متهم به زنا می […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه