موضوع مطلب مربوطه

مسائل حقوقی در زمینه

افزایش روز به روز وسایل نقلیه باعث می شود مشکلات ناشی از این وسایل نیز افزایش یابد .یکی از این مشکلات ،موضوع تصادفات رانندگی است.هیچ گاه نمی توانیم با اتومبیل خود از خانه بیرون برویم و بگوییم من مطمئنا تصادف نخواهم کرد بلکه اگر شما هم تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنید ممکن است سایر اتومبیل ها مقصر تصادف با شما باشند.به همین خاطر امروزه بیشترین دعوی دادگاه ها مربوط به مطالبه کیفری و خسارات های حوادث رانندگی است.

نتایج پژوهشات نشان داده است بررسی دقیق نظریه تفسیر ،شناخت شخص مسئول در تصادف ،تعیین بیمه شخص ثالث و وجوه افتراق آن با دارندۀ وسیلۀ نقلیه، در رسیدگی به جرایم ناشی از تصادفات رانندگی لازم و ضروری است.

تصادفات

تصادفات با عابرپیاده

وقتی صحبت ازتصادف عابر پیاده و اتومیبل می کنیم همه معمولا می گویند اتومبیل مقصراست .اما امارها می گویند در فرودین ماه 97در حدود 30 درصد از تصاددفات رانندگی درون شهری ،عابرین پیاده هستند.حتی در تصادفات بیرون شهری نیز 10درصد تصادفات به دلیل بی توجهی عابران پیاده بوده است و قانون کاملا حق را به شخص راننده خواهد داد.از جمله عوامل تصادفاتی که عابران پیاده موجب ان شده است عبارتند از:

1-بی توجهی به خط کشی عابران پیاده
2-استفاده نکردن از پل عابر پیاده
3-بی توجهی به چراغ قرمز
4-ورود ناگهانی به سطح سواره رو
برخی از قوانین مربوط به تصادفات با عابر پیاده را در این جا بررسی می کنیم.در صورت بروز یک حادثه رانندگی که عابرپیاده در ان دخیل است ،درصورت عبور او از مکان های غیرمجاز کارشناس تصادفات این مسائل را بررسی می کند و سپس سهم هر طرف را در تصادفات رانندگی مشخص می کند.مواردی که توسط کارشناس بررسی می شود عبارتند از :
1-مسکونی یا غیرمسکونی بودن معابر
2-برزگراه یا معبر اصلی بودن مکان
3-فرعی یا کوچه بودن
4-وجود چراغ راهنمایی و سایر علائم رانندگی
5-امکان عبور برای عابر
6-سایر عوامل موجود در محل

در برخی از تصادفات عابرپیاده صددرصد مقصر شناخته می شوند و راننده هیچ جرمی را مرتکب نمی شود مانند وقتی که عابر پیاده از چراغ قرمز رد می شود .برخی دیگر از این قوانین را در اینجا بررسی می کنیم:

1-طبق ماده 333قانون اساسی اگر عابرپیاده از محل هایی عبور کند که برای او ممنوع شده است و سانحه ای در این میان رخ دهد که موجب اسیب دیدن عابر و یا فوت او شود،اگر راننده نیز با سرعت مجاز درحال حرکت بوده باشد و وسیله نقلیه  مشکل فنی نداشته باشد و اما ننواند وسیله را کنترل کند و در این زمان با عابران برخورد کنند ان گاه راننده مقصر نیست و نباید خساراتی را پرداخت کند.

2-مطابق ماده ی331هرکس در محل هایی که توقف در ان جا جایز نیست متوقف باشند ویا شی یا جسمی را در ان جا مستقر کند ،اگر کسی اشتباها و بدون قصد به ان برخورد کند و بمیرد شخصی که جسم یا شی را در ان جا متوقف کرده است ،باید دیه را پرداخت کند ، و اگر توقف کردن وسیله نقیله باعث شود که به فرد اسیب وارد شود فرد مسئول پرداخت خسارت یا دیه خواهد شد مگر اینکه شخص با وجود وسعت مکان از روی عمد با ان برخورد کند در این صورت نه تنها خسارتی به او وارد نمی شود بلکه ضامن خساراتی است که به وی وارد خواهدشد.

به طور کلی اگر عابر پیاده قوانین را رعایت نکند ولی راننده تمام قوانین را رعایت کند،اما نتواند در هنگام بروز حادثه اتومیبل را کنترل کرده و از بروز خسارت جلوگیری کند ،مسئولیتی در برابر عابر نخواهد داشت.  این که می گوییم راننده مسئولیتی ندارد به این معنا نیست که نمی تواند از بیمه خود استفاده کند بلکه می تواند از بیمه خود با توجه به شرایط ان استفاده کند.

3-عبور کردن عابران پیاده از خیابان در هیچ جایی ممنوع نیست و طبق قانون چهارم ایمنی راه ها بیان شده است که عبور و مرور پیاده ها ، وسایل نقلیه ای که مجاز نیستند، دام ها در خط های عابر ممنوع است . اگر به دلایل یاد شده اتفاقی رخ دهد که باعث بروز حوادثی مثل قتل و یا هرگونه اتفاق دیگری شود راننده ای که اتومبیل او برای حرکت کردن در بزرگراه مجاز بوده است و او مسئولیتی را در برابر ان ها ندارد.

4- اگر اتومبیل فرد دارای بیمه باشد و با فردی تصاوف کند بیمه تمام هزینه ها را پرداخت خواهد کرد. اگر وسیله نقلیه بیمه نداشته باشد دیه و هزینه های مربوط به درمان او از محل صندوق تامین خسارت های مالی پرداخت می شود.

هنگام تصادف باید چه کرد؟

تصادفات رانندگی اگر خسارت جانی نداشته باشند انفدرها اعصاب خورد کن نیستند.در این جا گام هایی که بعد از یک تصادف باید انجام دهید را بررسی می کنیم:
1-مطمئن شوید کسی اسیب جانی ندیده است :همان لحظه به 110زنگ بزنید و ادرس بدهید اگر کسی مجروح شده باشد به 115زنگ بزنید و احوال او را شرح دهید.بعد از این کار مسلما افسر به محل حادثه می اید بنابراین چینش سانحه را به هم نزنید.زیرا او با استفاده از چینش سانحه قضاوت می کندو تشخیص می دهد خاطی کدام طرف است.برای احتیاط بیشتر موبایلتان را در بیاورید و ازحادثه از عکس بگیرید.

2-برای نواقص مدارک نگران باشیم :همیشه وقتی سوار اتومبیل خود می شوید از کامل بودن مدارک خود مطمئن شوید.ازجمله مدارک مهم برای ماشین کارت ماشین،بیمه نامه و گواهی نامه هستند.زمانی هم که تصادف کردید بلافاصله مدارک خود را چک کنید اگر مدارک شما کامل نبود به کسی اطلاع دهید تا ان ها را برای شما بیاورد.اگر هم زمانی به مدارکتان دسترسی ندارید،نگران نباشید به کارتان رسیدگی می شود.

3-درصورتی که مبلغ خسارت کم است صلح کنید:اگر خود شما تشخیص می دهید تا طرف مقابل مقصر است و خسارت وارد شده کمتر از 6میلیون است سعی کنید باهم سازش کنید.مقصر یک برگه کپن بیمه نامه به شما بدهد شما هم یک شماره از او دریافت کنید، فردا با کارت شناسایی، بیمه نامه، گواهینامه و معاینه فنی به مرکز خسارت شرکت بیمه ای که مقصر از آنجا بیمه نامه خریده مراجعه کنید و تشکیل پرونده بدهید.اما اگر در صحنه تصادف حس کردید مدارک طرف مقابل کامل نیست ریسک نکنیدو حتما منتظر افسر بمانید.

اما اگر تشخیص می دهید که میزان خسارت شما بیشتر از شش میلیون است نیاز به کروکی افسر دارید.بهتراست در زمانیکه منتظر افسرهستید از صحنه عکس بگیرید.حال اگر منتظر افسر بودید و نیامد بهتر است دوباره زنگ بزنید و به اپراتور بگویید قرار بوده است افسر بیاید اما نیامده او به شما می گوید صحنه را ترک کنید یا بمانید .حتما کد اپراتور مورد نظر را یادداشت کنید زیرا برای پیگیری های بعدی لازم خواهد شد.

تگ ها

مطالب مرتبط

دستور موقت

دستور موقت

دستور موقت چیست؟ قرار دستور موقت امکانی است که در بیشتر مواقع ذینفع یا وکیل او تمایل دارند که آن را حین دعوا (ضمن دعوا) قبل از اقامه ی دعوا و یا پس از اقامه ی دعوا به کار گیرند. این قرار به دلیل وارد کردن خسارت به شخص خوانده (شخصی که دستور موقت علیه […]


ادامه مطلب
اعاده حیثیت

اعاده حیثیت

اعاده حیثیت چیست؟ اصطلاح اعاده حیثیت یا ادعای شرف به معنای بازگرداندن وضع افراد به علت تنزل حیثیت و موقعیت اجتماعی ناشی از طرح شکایت ناروا به حالت سابق است. برخی مواقع شرایطی پیش می آید که شخصی تحت عنوان متهم، مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و یا حتی به مدتی ناچارا بازداشت شود. اما […]


ادامه مطلب

بررسی مسائل حقوقی مل

از خرید هایی که در زندگی هر فرد بسیار مهم است خرید ملک و مسکن است.مهم بودن ان به این دلیل است که از جمله گران ترین خریدهای هر فرد در زندگی است. هر فرد برای ان که دچار مشکلاتی در خرید ملک نشود بهتر است با مسائل حقوقی ملکی اشنایی داشته باشد. خریدار و […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه