موضوع مطلب مربوطه

موضوعاتی که می بایست

قرار داد اجاره

موضوعاتی که می بایست در نوشتن قرارداد اجاره توجه کرد

طرفین و پست آن ها

مشخصات کامل موجر و مستأجر و محل کار یا سکونت آن ها می بایست در قرارداد نوشته شود. از آن جا که اگر اختلافی اتفاق بیفتد، احضاریه و دیگر مدارک قضایی به آدرس ذکر شده در قرارداد فرستاده می شود، نوشتن نشانی اشتباه می تواند سبب بی اطلاع ماندن یکی از طرفین از روند دادرسی و در نهایت ضایع شدن حق وی شود. با توجه به این، پافشاری برخی از مجرین به نوشتن آدرس مکان مورد اجاره تحت عنوان محل اقامت خود امکان دارد به ضرر آن ها تمام شود.

در حالتی که هر کدام از طرفین قرارداد از طرف فرد دیگری و تحت عنوان وکیل قرارداد را امضاء می کنند حتماً وکالت نامه درخواست و بعد از بررسی کامل، تصویر آن پیوست قرارداد می شود. لزومی ندارد که موجر، مالک عین مستأجر باشد و مالکیت فواید کافی می باشد. البته در این حالت باید توجه داشت که حق منتقل کردن منافع به شخصی غیر از او منع نشده باشد. به صورت دیگر مستأجر که مالک منافع می باشد، این حق را دارد که اگر در قرارداد اجاره حقی از او منع نشده باشد، دوباره مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره دهد.

*مورد اجاره و استفاده مورد نظر

مکان مورد اجاره و متعلقات آن مانند تلفن، انباری و پارکینگ نوشته شود. همچنین در حالتی که قرارداد اجاره جهت نیت خاصی به عنوان مثال محل سکونت مستأجر است، این مورد نیز در قرارداد نوشته شود.

زمان اجاره و مبلغ کرایه: اصولاً در قرارداد اجاره، مکان سکونت جهت یک سال نوشته می شود؛ اما اجاره جهت زمان کم تر یا بیشتر ممانعت ندارد. در مبلغ اجاره اگر ترتیب دیگری مشخص نشود، می بایست به صورت نقد و هم زمان با امضا کردن قرارداد پرداخت شود.

ضمانت تخلف نکردن از زمان قرارداد اجاره

تخلف کردن از بعضی شرایط قرارداد، برای فرد مقابل حق ابطال ایجاد می کند. اما این حق ابطال با توجه به زمان گیر بودن رسیدگی قضایی، در بسیاری از مواردجهت پیشگیری از خلاف یا جبران ضرر کافی نمی باشد. سزاوار است زمان بستن قرارداد برای تعهدات هر یک از طرفین ضمانت اجرایی شبیه به “مبلغ عهده داری” مشخص گردد.

مبلغ عهده داری وجهی است که متخلف در صورت انجام تخلف از قرارداد می بایست به فرد مقابل بپردازد. به عنوان مثال در حالتی که در زمان مقرر، مالک از پس دادن رهن(قرض الحسنه) ممانعت کند یا این که مستأجر در زمان تعیین شده ملک را خالی نکند، چنان چه می شود از راه مراجع ذی صلاح فرد متخلف را اجبار به انجام تعهد کرد اما به طور معمول خسارت متأثر از مدت تخلف جبران نخواهد شد.

مهم ترین ویژگی که در زمان عقد قرارداد های اجاره می بایست مورد توجه قرار بگیرد، نوشتن مدت اجاره در قرارداد می باشد.

مشخص کردن وجه التزام، این ضرر را جبران می کند. علاوه بر وجود چنین شرط در قرارداد، خلاف کردن از شرایط قرارداد را برای فرد متخلف پر هزینه خواهد کرد و در نتیجه احتمال خلاف کردن را کم می کند.

بر پایه عقیده ی بیشتر حقوقدانان مهم ترین موردی که در نوشتن قراردادهای اجاره می بایست به آن توجه داشت این است که، مدت زمان اجاره را حتماً باید در قرارداد بنویسند. در غیر این حالت متناسب با ماده 468قانون مدنی قرارداد باطل محسوب می شود، چون به روشنی در متن ماده ذکر شده عنوان شده است که در قرارداد اجاره زمان اجاره باید مشخص گردد و در غیر این حالت باطل خواهد بود. چنان چه در قرارداد اجاره زمان به طور واضح نوشته نشده باشد و مبلغ اجاره هم از قرار روز، ماه یا سالی فلان مبلغ مشخص شده باشد، اجاره جهت یک روز یا یک ماه و یا یک سال نیز درست خواهد بود. این موضوع نیز در ماده 501قانون مدنی مورد توجه قرار گرفته شده است.

علاوه بر موضوعاتی که در بندهای بالا به آن اشاره شد باید گفت: قرارداد اجاره به محض این که به پایان رسید کنسل می شود، با توجه به این اگر مستأجر پس از پایان یافتن قرارداد عین مستأجره را بدون خبر دادن به مالک در تصرف خو نگه دارد، می بایست همانند مبلغ را به مالک بپردازد، چنان چه از آن مال سودی دریافت نکرده باشد. اگر این ادامه تصرف با خبر و صلاحدید مالک باشد، در حالتی باید همانند مبلغ را بپردازد که استیفای سود و منفعت کرده باشد مگر این که موجر این اجازه را به او داده باشد که از ملک استفاده کند. این مطلب به وضوح در متن ماده 494قانون مدنی مورد توجه قرار گرفته است، بنا براین مستاجران می بایستبه این موضوع خیلی مهم توجه کنند و به وسیله توافق گذشته یا خبر دادن به یکدیگر به وسیله اظهارنامه رسمی، در زمانی پیش از اتمام قرارداد در رابطه با علاقه مندی به ادامه قرارداد یا پس گرفتن ملک تصمیم های لازم را بگیرند تا از مشکلاتی که امکان دارد در آینده ناشی از نادانی از قوانین به وجود آید در امان بمانند.

قرارداد اجاره با فوت هر کدام از مالک و مستأجر باطل نخواهد شد و فقط در حالتی باطل می شود که مالک برای مدت عمر خود مالک سود و منافع عین مستاجره باشد.

تگ ها

مطالب مرتبط

وقف

وقف

وقف چیست؟ همانطور که بسیاری از مردم می دانند، وقف یکی از سنت های اسلامی و جزو برترین ثواب ها و فضیلت هایی می باشد که در فقه اسلامی تعریف شده است. همچنین می توان آن را یکی از زیر ساخت های اقتصادی جهان اسلام دانست که  واقف از راه نیکوکاری و کمک به هم […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

نکات حقوقی قراردادها

قرارداد بین دو و یا چند نفر صورت می گیرد و آثار حقوقی را در پی دارد . در تنظیم کردن قراردادها باید نکات حقوقی قراردادها را بررسی کنیم . توجه کنید که حتما قراردادها نباید به صورت کتبی نوشته شوند بلکه بسیاری از قرادادها هم هستند که افراد توافقات بین اراده های افراد صورت […]


ادامه مطلب
قولنامه

خرید و فروش املاک

یکی از مسائل حقوقی مهم  در زمینه خرید و فروش املاک  مسئله قولنامه است.برای مثال اگر قصد خرید خانه در مکانی را دارید ،بعد از اینکه خانه را دیدید و ان را پسندیدید باید درخواست خود  را به مشاور املاک اعلام  کنید. مشاور املاک  اقدام  به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده می کند ،که […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه