موضوع مطلب مربوطه

میزان نفقه زن پس از

میزان نفقه زن پس از طلاق

یکی از مسائل مهمی که در روابط خانوادگی بسیار مورد توجه و اهمیت قرار دارد مبحث پرداخت نفقه است. پرداخت نفقه یکی از مهمترین مواردی است که به آن رسیدگی می شود و قواعد ویژه ای نیز از سوی قانونگذار برای آن تعیین شده است. چنانچه مردی نسبت به پرداخت نفقه کوتاهی کند مشمول قوانین حقوقی و کیفری شده و باید نسبت به پرداخت نفقه اقدام نماید. اغلب افراد این سوال را دارند که میزان نفقه چقدر بوده و هر زنی در طول سال چقدر باید نفقه دریافت کند. پیش از اینکه درخصوص میزان نفقه صحبت کنیم ابتدا باید با این مبحث نفقه آشنا شویم.

نفقه زن

اهمیت نفقه به میزانی است که هرمردی را موظف به پرداخت آن می کند و باتوجه به ماده 1106 قانون مدنی زمانی که عقد دائم بین زوجین صورت می گیرد مرد موظف به پرداخت نفقه به زن خواهد بود. علاوه براین براساس ماده 1107 قانون مدنی نفقه ای که به زوجه پرداخت می شود تمام نیازهای متعارف و هماهنگ با وضعیت زن مانند مسکن، لباس، نان، اثاث منزل و کلیه هزینه های بهداشتی و درمانی را دربرمی گیرد. به همین دلیل مرد موظف است در عقد دائم تمام نفقه زن را پرداخت کند. این درحالی است که هیچ الزامی برای پرداخت نفقه در عقد موقت وجود ندارد و تنها درصورتی مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود که شرط شده باشد.

در خصوص پرداخت نفقه موضوعی وجود دارد که بسیار مهم می باشد و آن هم رابطه ای است که بین نفقه و تمکین وجود دارد. مرد زمانی ملزم به پرداخت نفقه است که زن نیز موظف به تمکین است. به همین دلیل اگر زنی از شوهر خود تمکین نکند به عنوان ناشزه شناخته می شود و مرد می تواند هیچ نفقه ای را به او پرداخت نکند. قانونگذار در ماده 1107 قانون مدنی نسبت به نفقه و مصادیق آن مسائلی را عنوان کرده است.

البته ناگفته نماند مصادیقی که در این ماده عنوان شده اند انحصاری نبوده و کلیه نیازهای یک زن در چند مورد خلاصه نخواهند شد. براساس این ماده تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن باید از سوی شوهر او تامین گردد و مرد ملزم به تامین تمام نیازهای همسر خود خواهد بود. این موضوع باعث می شود که نتوان میزان دقیقی را به عنوان نفقه زن درنظر گرفت.نفقه زن

پیش از هرچیزی برای تعیین میزان نفقه شرایط خانوادگی زن مورد بررسی قرار خواهند گرفت و براساس آن کارشناس می تواند میزان نفقه زن را عنوان کرده و قاضی نیز حکمی را در ارتباط با آن صادر کند. همین مساله باعث شده تا تعیین میزان نفقه زن به بررسی و تحقیق کارشناسی نیاز داشته باشد. کارشناس نیز با توجه به شئونات و زندگی خانوادگی زن و عرف منطقه محل زندگی زن مبلغ نفقه را محاسبه خواهد کرد.

تعریف تمکین

یکی از مواردی که در امر تمکین حائز اهمیت است وجود روابط زناشویی بین زن و شوهر است. زن تنها درصورتی می تواند از تمکین همسر خود شانه خالی کند که یا از لحاظ شرعی مورد خاصی به وجود آمده باشد و یا به بیماری مبتلا شود. چنانچه شوهر درخواستی برخلاف شئونات اخلاقی از همسر خود داشته باشد زن می تواند از همسر خود تمکین نکند. از دیگر مواردی که در امر تمکین باید مورد توجه قرار بگیرد تمکین اقامت در محلی است که شوهر برای اقامت دایمی درنظر گرفته است.

این بدان معنا است که زن جهت دریافت نفقه باید در منزل همسر خود زندگی کند. البته در این خصوص یک استثنایی نیز وجود دارد که در عقد ازدواج شرط شده باشد تا زن در خانه دیگری اقامت کند. چنانچه زن برای خروج از خانه شوهر خود دلیل موجهی نداشته باشد و یا بدون جلب نظر مثبت همسر منزل را ترک کرده و در خانه پدر و یا مادر خود اقامت داشته باشد مرد این اجازه را دارد که به وی هیچ نفقه ای پرداخت نکند.

اگر زن اخلاق خوبی نداشته باشد و از تمکین همسر خود سرباز زند به عنوان زن ناشزه شناخته خواهد شد و قانون پرداخت نفقه در مورد وی انجام نمی شود. در این حالت مرد این امکان را نیز دارد که درخواست طلاق او را به دادگاه داده و یا حتی زن دیگری را برای زندگی خود انتخاب کند.

از دیگر مواردی که موجب می شود زن مشمول دریافت نفقه نشود این است که رفتار ناپسندی داشته باشد و یا شغلی را انتخاب کند که با شئونات اخلاقی مغایرت دارد. اگر زن در انجام وظایف زناشویی خود کوتاهی کند و یا با افرادی معاشرت کند که صلاحیت اخلاقی ندارند تمام این موارد جزء نشوز شناخته شده و موجب می شوند تا زن مشمول دریافت نفقه نباشد.

براساس ماده 1113 قانون مدنی در عقد منقطع و موقت زن نمی تواند از شوهر خود نفقه دریافت کند مگر اینکه دراین خصوص شرطی شده باشد و یا عقد دیگری براساس آن بین زوجین جاری شده باشد. در واقع باید گفت نفقه تنها به زنی تعلق می کیرد که عقد دائم کرده است و زندگی مشترکی با همسر خود دارد. اگر طلاق رجعی باشد و مرد پیش از اتمام مدت طلاق به همسر پیشین خود رجوع کند پرداخت نفقه زن برعهده مرد خواهد بود. اما اگر طلاق به گونه دیگری باشد زن درصورتی امکان دریافت نفقه پس از طلاق را خواهد داشت که باردار باشد. پرداخت نفقه دراین صورت نیز تنها تا زمانی ادامه خواهد یافت که فرزند او متولد شود. توجه به قوانین مدنی در امر طلاق موجب می شود تا افراد بتوانند به تمام حقوق شرعی و قانونی خود دست پیدا کنند.نفقه زن

نحوه دریافت نفقه

چنانچه مرد نسبت به پرداخت نفقه کوتاهی کند براساس ماده 1111 قانون مدنی زن ابتدا باید به دادگاه مراجعه نموده و درخواست خود را مبنی بر دریافت نفقه ارائه دهد. پس از ارائه درخواست دادگاه براساس نظریات کارشناسی حکم لازمه را صادر خواهد کرد. اگر شوهر پس از شکایت زن نیز از دادن نفقه خودداری نماید دادگاه درخواست طلاق را صادر کرده و مرد را ملزم می کند تا زن را طلاق دهد. اگر مرد به دلیل بیماری و یا مشکلات جسمانی قادر به پرداخت نفقه نباشد دادگاه می تواند او را ملزم به طلاق همسر خود کند.

زن می تواند از طریق شکایت حقوقی و یا کیفری نسبت به دریافت نفقه خود اقدام کند. اگر زن از شوهر خود تمکین کند و درمقابل همسر او نفقه پرداخت نکند زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و شکایت حقوقی خود را جهت دریافت نفقه ارائه دهد. در این روش دادگاه درخواست زن را بررسی کرده و پس از آن حکم پرداخت نفقه را صادر خواهد کرد.

تگ ها

مطالب مرتبط

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

با ابلاغیه و انواع آ

ابلاغ در لغت به معنای رساندن پیام است . در مسائل حقوقی منظور از ابلاغ این است که مخاطب را از تشریفات قانونی مطلع کنند. ابلاغ از جمله اوراقی است که در دعاوی بسیار اهمیت دارد . دلیل این اهمیت نیز این است که این اوراق شرایط رسیدگی به پرونده را فراهم می کند . […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه