موضوع مطلب مربوطه

نکاتی در مورد روابط

روابط نا مشروع

نکاتی در مورد روابط نامشروع

اگر روابط میان زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند از راه شرعی آن یعنی خواندن صیغه نباشد، رابطه نامشروع می باشد که این رابطه شامل، چای خوردن، کافی شاپ و قدم زدن در پارک هم می باشد که البته به طور معمول جوان ها از آن ها بی خبر می باشند.

غیر قابل گذشت بودن رابطه نامشروع

روابط نامشروع از آن دسته جرائمی است که قانون مجازات آن را جرم قلمداد کرده و مجازات برای آن مشخص کرده است، روابط نامشروع یکی از جرم های منافی عفت می باشد که به شاکی خصوصی نیازی ندارد.

یعنی جرم رابطه ی نامشروع به علت این که سبب بر هم خوردن نظم و انضباط جامعه می شود، جزو جرم های غیر قابل گذشت می باشد و در حالتی که شاکی خصوصی نداشته باشد و یا این که شاکی خصوصی رضایت بدهد، مجازات فرد از بین نخواهد رفت. به عنوان مثال اگر مردی مرتکب رابطه ی نامشروع گردد و همسر او ببخشد و گذشت نماید، از جرم او کم نخواهد شد، اما ممکن است مجازات کم تری در نظر گرفته شود.

ارتباط حجاب با رابطه نامشروع

انجام عملی که خلاف عفت عمومی و ناسازگار با عفت عمومی باشد نیز جرم محسوب می شود، به عنوان مثال پوشش غیر اسلامی در کشورهای اروپایی جرم نیست، چون برعکس رویه جامعه رفتار نشده است، ولی در کشور ما جرم به حساب می آید و با آن برخورد خواهد شد زیرا جامعه آن را قبول نمی کند و خلاف عفت عمومی می باشد. به همین سبب رابطه ی نامشروع به معنی رابطه جنسی نمی باشد، بلکه اگر عملی خلاف عفت عمومی باشد و جامعه آن را قبول نکند نیز، رابطه نامشروع است. به عنوان مثال دختر و پسری که بین آن ها صیغه محرمیت جاری نشده باشد و در یک خانه باشند، مرتکب رابطه نامشروع شده اند.

رابطه نامشروع و حق طلاق

یکی از مواردی که زن می تواند از شوهر خود طلاق بگیرد، ازدواج شوهربدون اجازه زن، عسر و حرج یا همان رابطه ی نامشروع است. در اکثر موارد مردهایی که ازدواج کرده اند، رابطه نامشروع را مرتکب می شوند. به عنوان مثال آقایی که ازدواج کرده است و متأهل می باشد، پس از اتمام کار خود با یک نفر از همکاران که خانم می باشد به کافی شاپ می روند و یا به خانه ی او می رود و لحظاتی را با او می گذراند. در صورتی که این موردها را زن بتواند ثابت کند، حق طلاق خواهد داشت.

رابطه نامشروع و ارث

در اکثر موارد اتفاق افتاده است که خانمی پس از ازدواج، با یک نفر از همکاران مرد خود رابطه ی نامشروعی را آغاز می کند و یا مرتکب انجام زنای محصنه می شود. در این حالت اگر مرد بتواند این رابطه نامشروع را ثابت کندف دیگر ارتباطی با سهم الارث خانم نخواهد داشت.

به عنوان مثال مردی به خاطر رابطه نامشروع از همسر خود شکایت می کند، پس از انجام مراحل رسیدگی در دادگاه ثابت می شود که خانم رابطه نامشروع داشته است، در این بین شوهر فوت می کند و یک ویلا و یک خانه از خود به جای می گذارد، زمانی که وارثان می خواهند اموال او را تقسیم نمایند، با توجه به این که همسر او رابطه نامشروع داشته است، با این حال از شوهر خود ارث خواهد برد.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

انجام هر کاری که باعث لکه دار شدن عفت عمومی شود را رابطه نامشروع می گویند. به عنوان مثال در حالتی که دختر و پسری با هم دوست شوند و بین آن ها توسط اس ام اس حرف های مستهجن و مبتذل رد و بدل گردد، رابطه نامشروع تلقی می شود. یعنی رابطه نامشروع به معنی رابطه جنسی نمی باشد و ارتباط بین دو نفر نیز امکان دارد رابطه نامشروع باشد. اما زنا به معنی داشتن ارتباط جنسی و عمل دخول بین مرد و زن می باشد و تفاوت زیادی با رابطه نامشروع دارد. مجازات زنای محصنه زدن صد ضربه شلاق حدی می باشد، اما مجازات رابطه نا مشروع زدن تا نود و نه ضربه شلاق تعزیری می باشد.

رابطه نامشروع و نفقه

برخی از افراد گمان می کنند اگر زنی با یک مرد غریبه ارتباط نامشروع داشته باشد، دیگر حق مطالبه نفقه را از شوهر خود نخواهد داشت. اما رابطه نامشروع و نفقه هیچ رابطه ای با هم ندارند، یعنی حتی اگر شوهر توانسته باشد جرم رابطه نامشروع همسر خود را اثبات نماید، اگر زن او بخواهد می تواند نفقه گذشته خود را از شوهر درخواست نماید.

تگ ها

مطالب مرتبط

سقط جنین و قوانین مر

سقط جنین در قانون مجازات اسلامی تعریف خاص و دقیق ندارد، اما به صورت کلی اگر بخواهیم تعرفی از ان ارائه بدهیم به معنای  هر عملی است که باعث از بین رفتن جنین در بیرون و درون رحم می شود. در قوانین حتی برای جنین هم قوانینی درنظرگرفته و هرچه جنین رشد می کند قوانینی […]


ادامه مطلب
قاچاق انسان

قاچاق انسان

همه تجارت ها روی کالاها و یا اقلام دیگر صورت نمی گیرد موضوعی گه چندین سال است جهان را درگیر خود کرده است مربوط به تجارت انسان است که با عنوان قاچاق انسان مطرح می شود.در قاچاق انسان اهدافی وجود دارد از جمله ان ها بیگاری کشیدن و یا بردگی جنسی است. قاچاق انسان می […]


ادامه مطلب

کاهش سهم ایران از در

آیا سهم ایران از دریای خزر کم شده است؟ یکی از کارشناسان حقوق بین المللی در مصاحبه ای که این اخیرا داشته است مسئله رژیم دریای خزر و حساسیت های مطرح شده را مورد بررسی قرار داده است. رضا نصیری در این باره گفته است: ایران حاضر به بازگشت از حقوق خود به خاطر شرایط […]


ادامه مطلب
حکم دادگاه

حکم دادگاه را به چه

حکم دادگاه را به چه ترتیب اجرا کنیم؟ اجرا احکام غیر مالی اجرای حکم همیشه کار راحتی نیست. گاهی اوقات امکان دارد که حکم غیر مالی باشد. اجرای احکام غیر مالی با توجه به نوع حکم می تواند به صورت های مختلف باشد، به عنوان مثال اگر در زمان تخلیه، ملک در تصرف فردی به […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه