موضوع مطلب مربوطه

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن ها می گردند. به همین دلیل هم راه اندازی وب سایت هایی برای صاحبان کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد.  برای طراحی وب سایت بین تیمی که کار طراحی را بر عهده دارد و کارفرما قراردادی منعقد می شود . به این قرارداد ها قرارداد طراحی وب سایت گفته می شود .

در قرارداد طراحی وب سایت مواردی از قبیل شرایط و تعهداتی که طرفین در این قرارداد باید به هم داشته باشند بررسی می شود . در ادامه این مطلب به بررسی نکاتی می پردازیم که در یک قرارداد طراحی سایت باید به آن ها توجه کنید .

قرارداد طراحی وب سایت

چرا قرارداد طراحی وب سایت اهمیت دارد؟

طرفین قرارداد برای این که دقیقا مسائلی را که از هم می خواهند بررسی کنند و هم چنین هزینه های مربوط به کار و هم ویژگی هایی که کارفرما می خواهد دقیقا این کار داشته باشد بررسی می شود . البته در تنظیم این قرارداد باید دقت فراوانی صورت گیرد تا بعدها باعث ایجاد اختلاف و سو تفاهم هایی نشود. زیرا ممکن است در واسط کار مشکلاتی در زمینه ویژگی های فنی سایت ، پرداخت نکردن هزینه ها به صورت دقیق ، وجود نداشتن پشتیبانی ها و مدت زمان تحویل آن ها به وجود آید که اگر قبلا در قرارداد درباره این موارد صحبت شده باشد مشکلات احتمال به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد.

می توانید نمونه هایی از این قراردادها را در اینترنت ببینید . البته بعضی از این قراردادها خواسته های هر دو طرف را بیان نمی کنند و به همین دلیل هم بهتر است برای انعقاد قرارداد طراحی سایت از مشاوران متخصص در این حوزه استفاده کنید .

قرارداد طراحی وب سایت با سایر قراردادها چه مشترکاتی دارد؟

1-طرفین قرارداد: این قراردادها نیز مانند قراردادهای دیگر باید طرفین قرارداد همه مشخصات خود را از جمله اطلاعات شناسایی باید بیان شود . اگر در این زمینه هر نوع اشتباهی ایجاد شود باعث خواهد شد تا بعدها در صحت این قرارداد مشکلاتی ایجاد شود . پس برای این که از اشتباهات در این زمینه جلوگیری شود لازم است تا مدارک شناسایی را طرف مقابل ببینید و درنتیجه این کار ضمیمه پرونده شود .

2-موضوع و مدت قرارداد: در این قسمت از قرارداد طراحی وب سایت باید به طراحی سایتی که می خواهد صورت بگیرد و به صورت کلی همه ویژگی های آن اشاره شود .  حال اگر ویژگی هایی که این وب سایت دارد بسیار زیاد است می توانید آن ها را در قسمت پیوست بنویسد و یا می توانید زیرعنوانی را در قرارداد قرار دهید و بقیه ویژگی ها را در آن قرار دهید .

هم چنین برای این کار باید یک مدت زمان معینی درنظرگرفته شده باشد که باید به صورت دقیق معین شود . مشخص شده زمان باعث می شود تا بعدها در مورد زمان تحویل مشکلی بین طرفین ایجاد نشود. برای این کار باید یک مبدا نیز مشخص شود و خسارات مشخص نیز تامین شود . مدت زمان انجام کار می تواند در چندین مرحله برنامه ریزی شود .

3-تعهدات طرفین : در این قسمت معین می شود که طرفین چه تعهداتی را با هم دارند و این وظایفی که نسبت به هم دارند تا چه زمانی ادامه می یابد.

4-مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت : زمانی که برای این قرارداد موضوعی انتخاب می شود باید مشخص بشود که برای طراحی این وب سایت چه هزینه هایی باید پرداخت شود و بعد از این که هر مرحله از کار به پایان رسید باید هزینه های مربوط به آن نیز پرداخت شود . البته در بعضی از قرارداد طراحی وب سایت خود طراحی نیز با صاحبان کار شریک می شود. در این صورت هزینه هایی که برای کار پرداخت می شود به صورت درصدی بوده است .

5-پایان یافتن قرارداد و پیش بینی شرایط فسخ قرارداد: این قسمت نیز باید معین شود که شرایط فسخ قراردا به چه صورتی است و در صورت این که طراح سایت در زمان مقرر این کار را تحویل ندهد و یا کارفرما هزینه های مربوط را در زمان مشخصی تحویل ندهد شرایطی برای فسخ شدن قرارداد نیز پیش بینی شود .

مهم ترین نکته هایی که در قرارداد طراحی وب سایت باید درنظر داشته باشید:

1-پشتیبانی کردن از وب سایت : سفارش طراحی سایت تنها به همان زمان که این قرارداد وجود دارد و برقرار است نمی شود و اما بعد از آن نیز باید شرایط  پشتیبانی از سایت تا مدتی برقرار باشد . برای این که این مرحله حتما انجام شود می توان مقداری از این هزینه ها بعد از این که مرحله پشتیبانی صورت گیرد انجام شود .

2-عدم افشای اطلاعات محرمانه کارفرما : کارفرما باید در قرارداد این موضوع را بیان کند که اطلاعاتی که در اختیار طراح سایت قرار می دهد محرمانه است و درصورت این که این اطلاعات برملا شود باید برای ان ضمانت های اجرایی مشخصی تعیین شود . نکته بسیار مهمی که در این قراردادها وجود دارد این است که تعهدات باید دارای ضمانت های اجرایی باشد .

3-مالکیت فکری : کارفرما باید در قرارداد طراحی وب سایت حقوق مالکیت فکری را برای اطلاعاتی  که در اختیار طراح قرار می گیرند تاکید داشته باشد . هم چنین باید در مورد حقوق سایتی که طراحی می شود نیز مقرارتی تعیین شود .

4-تست و بررسی کار : بهتر است در این قرارداد طراحی سایت این موضوع بیان شود که درنهایت این سایت توسط شخص ثالثی که به امور فنی تسلط دارد بررسی شود والبته قسمتی از پرداخت ها نیز باید در این مرحله انجام شود .

5-خسارت برای تاخیر : اگر هر یک از طرفین در تحویل دادن کار و یا پرداخت مبلغ تاخیری داشته اند می توان در قرارداد مبلغی را تعیین کرد که به ازای هر روز تاخیر به عنوان خسارت تعیین شود . این باعث می شود تا تاخیرهایی که صورت می گیرد به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند

6-تحویل کار : این موضع باید در قرارداد طراحی سایت مشخص شود که آیا بعد از این که قرارداد طراحی سایت به اتمام رسید و هم چنین مدت زمان پشتیبانی آن ها هم تمام شد و بعد از مدتی در سایت مشکلاتی ایجاد شود آیا باز هم طراح سایت این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

7-تعیین کردن حدود مسئولیت : در قرارداد طراحی سایت مورد بسیار مهمی که وجود داشته است این بوده است که باید مسئولیت های طرفین مورد بررسی قرار گیرد و اگر هر یک از طرفین در انجام مسئولیت های خود کوتاهی کند خود وی خسارت های ناشی از آن را نیز برعهده بگیرد.

تگ ها

مطالب مرتبط

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

همه چیز در مورد جعال

معنی کلمه جعاله در لغت به معنای مزدی است که در برابر انجام کاری گرفته می شود و در فقه نیز به معنای صیغه ای است که حاصل آن به دست آوردن نفعی در عوض است. البته در این نوع قرارداد لازم نیست که کارمزد آن معین شده باشد . در فقه تعریف دیگری نیز […]


ادامه مطلب

ملک فروخته شده به چن

معامله معارض چیست ؟ در بسیاری از موارد حتما یا این موضوع را شنیده اید و یا حتما با این مسئله مواجه شده اید که شخصی ملکی را خریداری کرده است و اما بعد از مدتی که در آن زندگی کرده و یا قصد فروختن آن را داشته است متوجه شده است که آن ملک […]


ادامه مطلب

عرف پرداخت در خرید م

در معامله های مسکن پیچیدگی های زیادی وجود دارد که همین ها نیز ممکن اس بعدها ایجاد مشکل کند. برای این که در هنگام خرید و فروش املاک دچار مشکلاتی نشوید بهتر است در همین ابتدا از قوانین خرید و فروش ملک آگاهی داشته باشید . از مهم ترین مسائل در خرید و فروش ملک […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه