موضوع مطلب مربوطه

هزینه ثبت شکایت در د

اگر تا به حال به دادگاه مراجعه کرده باشید و بخواهید تا شکایت کیفری را طرح کنید ان گاه هزینه ثبت شکایت در دادسرا را بپردازید. برای این که این شکایت پیگیری شود باید این مبلغ پرداخت شود.همه هزینه ثبت شکایت در دادسرا که باید پرداخت کنید برای این است که شکایت شما مراحل خود را طی کند و ادله شما توسط دادگاه شنیده شود و درنهایت باعث صدور حکم مورد نظر خواهد شد به این هزینه ها ، هزینه های دادرسی می گویند.

از جمله هزینه هایی که برای طرح یک شکایت مطرح می شود می توان به خریدن تمبر برای شکایت ، پرداختن هزینه ای به کارشناس برای بیان کردن نظر نهایی خود ، پرداخت هزینه هایی برای رفت و آمد شاهدان ،فراهم کردن هزینه هایی برای اناجم تحقیقات ، پرداختن هزینه برای گذاشتن آگهی در روزنامه ها ، پرداخت هزینه برای رونوشت و ترجمه کردن سندها و هزینه ارائه دادخواست.

همه هزینه ثبت شکایت در دادسرا را همگی باید شاکی پرداخت کند . البته درصورتی که شاکی در این شکایت مطرح شده موفق شود می تواند همه این هزینه ها را از متشاکی دریافت کند. این مطلب بدان معنی است که هم باید متشاکی مجازات هایی که دادگاه برای او مشخص کرده است را تحمل کند و هم باید هزینه های این دادخواست مطرح شده توسط شاکی را پرداخت نماید. زیرا خود او باعث شده است تا این هزینه ها به شاکی تحمیل شود.

فرد متشاکی باید همه هزینه های مربوط را پرداخت کند و حتی مرگ نیز باعث نخواهد شد تا فرد از این هزینه ها رهایی یابد و درهرصورتی باید همه هزینه های مربوط را پرداخت کند.

زمانی نیز وجود دارد که قاضی نمی خواهد کارهای دیگری را انجام دهید برای مثال نیازی به کارشناس برای استناد ندارد . اما شما می خواهید برای اطمینان بیش تر به کارشناس ارجاع دهید. این هزینه ها را خودتان باید تا زمان مشخصی خودتان پرداخت کنید .

اگر فردی هزینه ثبت شکایت در دادسرا را نداشته باشید چه باید بکند؟

اگر به فردی از راه جرمی ضرری وارد شده باشد و اما این توان را نداشته باشد تا شکایت خود را مطرح کند و هزینه ثبت شکایت در دادسرا را بپردازد . در این صورت استثنایی وجود دارد و آن هم این است که دادگاه به این موضوع رسیدگی می کند و درصورت این که درستی این موضوع ثابت شود لازم نیست فرد هزینه های مربوط را پرداخت نماید.

این مورد را برای شاکی هم درنظر گرفته اند و اگر شخص بتواند ثابت کند که نمی تواند هزینه ثبت شکایت در دادسرا را بپردازد آن گاه موقتا فشار مالی از روی او برداشته می شود .

البته این امکان هم وجود دارد که به صورت دائم فرد دیگر هزینه های دادخواست را پرداخت نکند آن هم این است که مالی که احتمالا به فرد شاکی داده می شود جز استثنا باشد و یا حتی اگر ان مال به دارایی های فرد اضافه هم شود باز هم نتواند هزینه ها را پرداخت کند.

حال اگر فرد شاکی خودش هزینه ها را پرداخت نکند این دلیل نخواهد بود که به شکایت فرد رسیدگی نشود و دادگاه وظیفه دارد تا پرونده آن ها را بررسی کند.

حال فکر نکنید اگر ابتدا هزینه ثبت شکایت در دادسرا را پرداخت نکردید دیگر تا آخر از پرداخت این هزینه ها راحت خواهید بود . بلکه بعد از این که حک دادگاه صادر شد ، همه هزینه هایی که توسط فرد پرداخت نشده را محاسبه کرده و آن را از مال که در حکم بوده است کم خواهد کرد.

درمورد دیگر اگر شما برای رسیدگی به پرونده عجله داشته باشید و همین موقع هزینه ثبت شکایت در دادسرا برای پرداخت نداشته باشید . دادگاه برای رسیدگی به پرونده اقدامات لازم را انجام می دهد و بعد این هزینه ها از شما دریافت خواهد شد.

البته باید بدانید هیچ هزینه ای از مجرم برای ترجمه ،کارشناسی ویا گواهی دریافت نخواهد کرد.

آیا همه دعاوی مالی شامل معافیت می شود ؟

به صورت کلی می توان دعاوی حقوقی را به دو دسته تقسیم کرد : دعاوی مالی و دعاوی غیرمالی .اول باید بدانید که دعاوی مالی از جمله دعاوی هستند که هزینه های زیادی را برای فرد ندارند. هزینه های که از آن در این بحث صحبت می کنیم مربوط به دعاوی مالی است.

دعاوی مالی به دسته از اموالی می گویند که هزینه های مربوطه زیاد است . و در این دعاوی فرد مال و هزینه هایی را طلب می کند. حال این اموال می تواند جز اموال منقول و یا غیرمنقول باشد.

برای پرداخت هزینه ها این که فرد در چه مناطقی زندگی می کنند فرقی نمی کنند و چه در مناطق محروم و چه غیرمحروم فرد باید هزینه های یکسانی را پرداخت کند. در ابتدا پیشنهادی برای این که این هزینه ها از مناطق محروم گرفته نشود مطرح شده بوده است اما به صورت کلی قانونی در این باره وجود ندارد .

اگر بعدها این قوانین به وجود آید نیز برای همه دعاوی مالی مطرح نخواهد بود و تنها تعداد اندکی از آن ها را شامل خواهد شد.

البته باید برای دعاوی مربوط به حقوقی و یا کیفری باید در ابتدا مبلغی را برای این که به شکایت رسیدگی شود پرداخت شود.زمانی که این هزینه ها پرداخت می شود آن گاه دادگاه شروع می کند و به شکایات موردنظر رسیدگی می کند.

تنها زمانی فرد این هزینه ها را پرداخت نخواهد کرد که قادر نباشد هزینه ثبت شکایت در دادسرا را پرداخت کند که از موارد استثنائی است . البته کسانی که نمی توانند این هزینه ها را پرداخت کنند کار پیگیری به شکایت آن ها از حالت عادی طولانی تر خواهد بود.

حال سوال این جاست که آیا می شود بدون این که هزینهثبت شکایت در دادسرا را پرداخت کنید کارتان رسیدگی خواهد شد؟ بله این امکان نیز وجود دارد البته این کار بسته به تشخیص مقام قضایی است و برای این که پرونده بررسی شود و یا حک صادر شود باید کارهایی صورت گیرد.هزینه های مربوط آن نیز از اعتبار مربوط به قوه قضاییه کم خواهد شد.

تگ ها

مطالب مرتبط

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

فرجام خواهی چیست ؟

حتما تا به حال بارها در علم حقوق اصطلاح فرجام خواهی را شنیده اید و اما با این وجود هنوز معنی قطعی و واقعی فرجام خواهی را نمی دانید و نمی دانید که چه زمانی می توانید از دادگاه تقاضای فرجام خواهی داشته باشید. حتی بعضی از افراد بر این تصورند که فرجام خواهی همان […]


ادامه مطلب

چند نمونه از نکات حق

در دنیای حقوق بهتر است با نکات حقوقی بسیار زیادی آشنایی اندکی داشته باشید تا بعدها در این زمینه دچار مشکل نشوید . همین نادانسته های حقوقی گاهی باعث می شود تا مشکلات قضایی بسیار زیادی برای افراد به وجود آید که حل کردن ان ها خود زمان بسیار زیادی را طلب کند پس بهتر […]


ادامه مطلب

لایحه ها و اهمیت آن

افراد زیادی هستند که برای این که از حق و حقوق خود دفاع کنند به دادگاه ها مراجعه می کنند ومی دانند که برای این که این کارها را پیگیری کنند باید به متن های خاصی مراجعه کنند و به آن ها نیاز خواهند داشت.از جمله متن هایی که کاربردهای بسیار زیادی دارند و هم […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه