موضوع مطلب مربوطه

وظایف شرعی زن نسبت ب

بعد از ازدواج زن و مرد نسبت به یک دیگر وظایف و تکلیف هایی دارند که باید آن ها را درمقابل یکدیگر انجام دهند. برای این که در زندگی زناشویی محبت، دوستی ، تفاهم و احترام بین طرفین برقرار باشد لازم است تا زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن وظایف خود را انجام دهند. در مسائل شرعی نیز برای زن و مرد وظایفی تعیین شده است که باید آن ها را انجام دهند ددر این مطلب به بررسی وظایف شرعی زن نسبت به مرد می پردازیم.

بررسی وظایف شرعی زن نسبت به مرد

1-شوهر داری کردن به بهترین نحو : شوهرداری کردن از مهم ترین وظایف شرعی زن نسبت به مرد است که باید زن آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد . البته شوهرداری کردن خود نیاز به مهارت ها و توانایی های لازم دارد . زن اگر بتواند در به بهترین صورت این وظیفه خود را انجام دهد می تواند خانه را به بهشتی برای اعضای آن تبدیل کند.

در قوانین اسلامی این مورد بسیارمورد توجه قرار گرفته است و امام علی (ع) در این باره فرمایند 🙁 جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.)

2-اطاعت کردن از شوهر : از وظایف شرعی زن نسبت به مرد که باید از شوهر خود در همه موارد اطاعت کند. البته اطاعت کردن زن از شوهرش نباید منافاتی را با قوانین اسلامی داشته باشند و اگرمرد چنین دستوراتی را به زن بدهد وی می تواند از آن ها سرپیچی کند. از جمله مهم تری دستوراتی که زن باید از آن ها اطاعت کند فرمان بردن در مسئله زناشویی است.

پیامبراکرم دراین باره می فرمایند : اگر سجده کردن برای غیرخدا جایز بود دستور می دادم زن در برابر شوهرش سجده کند.

3-خوش اخلاقی : هر انسانی اخلاق نیک و پسندیده ای داشته باشد می توانند دیگران را به خود جذب کند. از جمله وظایف شرعی زن نسبت به شوهر این است که باید بتواند نیازهای روحی همسر خود را برطرف کند و ازشوهر خود را از وسوسه های بیرونی در امان نگه دارد .

زنی که اخلاق خوبی را در زندیگ مشترک داشته باشد در همه شرایط همسرش را تشویق و ترغیب می کند و همین نیز باعث می شود تا در شوهر برای ادامه زندگی انگیزه زیادی ایجاد شود. زنی که رفتاری بسیار خوب را با اعضای خانواده خود داشته باشد مسلما می تواند زندیگ بسیار خوبی را برای سایر افراد خانواده به همراه آورد.

پیامبراکرم نیز در همین باره تاکید کرده اند که زنی که با استفاده از زبان خودش باعث رنجش شوهر خود شود خداوند هیچ کاری از عبادات را از وی قبول نخواهد کرد و تا زمانی که شوهر وی از او راضی شود.

4-احترام گذاشتن به شوهر : همه انسان ها دوست دارند احترام آن ها حفظ شود و شخصیت آن ها مورد احترام باشد. از وظایف شرعی زن نسبت به مرد این است که زن باید به شوهر خود احترام بگذارد . زن باید تمام تلاش خود را داشته باشد تا بتواند رضایت شوهر خود را کسب کند و بتواند در زندگی برای وی آرامش و آسایش را فراهم کند.

5-زن باید خود و اسرارش را حفظ کند : به صورت کلی زن باید به خصوص در غیاب شوهر خود را حفظ کند و هم چنین نیز باید رازهای شوهرش را با دیگران در میان نگذارد.

6-اظهار کردن عشق و علاقه به شوهر : زن باید عشق و علاقه خود را به مرد اظهار کند زیرا اگر مرد حس کند که همسر وی به او حسی ندارد آن گاه احساس تنهایی می کند . پس لازم است تا زن عشق و علاقه خود را با بیان کلماتی زیبا به شوهرش اظهار کند.

7-استقبال کردن از شوهر : از سنت هایی که در دین اسلام بسیار غلب است سنت سلام گفتن است که باعث می شود تا کینه و کدورتی که بین افراد وجود دارد از بین برود . زمانی که شوهر وارد منزل می شود چه بهتر است که زن به استقبال وی برود و با خوش رویی او را به خانه دعوت کند. همان طور که می دانیم بسیار بهتر است که در سلام کردن از یک دیگر پیشی بگیرند.

زن باید بداند اگر از هر چیزی دلخور است در 90 دقیقه اولی که مرد وارد خانه می شود نباید از آن ها سخن بگوید.

8-آراستن و آرایش کردن خود برای شوهر : از جمله وظایف شرعی زن نسبت شوهر این است که باید خود را برای شوهرش آراسته کند. البته بعد از این که زوج صاحب فرزندی شدند باید با توجه به موقعیت موجود و رعایت فرزندان این کار را نجام دهند. زن همیشه باید بهترین و جذاب ترین لباس های خود را برای شوهرش بپوشد.

پوشیدن لباس هایی بسیار فاخر در عموم و آرایش کردن زیاد خودنمایی محسوب می شود و تمام این ها باید در چهارچوب خانواده و تنها برای شوهر باشد. در اسلام بهره بردن از عطر و وسایل آرایشی در عموم مردم جایز نیست اما استفاده از عطر و بوی خوش در کنار همسر بسیار مهم است و برای زن از مصادیق عبادت نیز محسوب می شود.

البته امروزه شاید خیلی شاهد این موضوع نیستیم و بیش تر زنان بهترین آرایش های خود را درمهمانی ها و… انجام می دهند. اگر بنا بر دین اسلام آرایش و استفاده از زینت ها تنها برای همسر بود آن گاه دیگر آن قدر شاهد مشکلات اخلاقی شایع نبودیم.

9-حفظ حجاب : حجاب برای زن فواید بسیار زیادی دارد و باعث می شود تا زن از دید هوس رانان محفوظ بماند. به صورت کلی می توان گفت زن با استفاده از حجاب ارزش و احترام می گیرد. در قران و احادیث بسیاری برای حفظ حجاب بسیار توصیه شده است. و از زنان خواسته است تا حجاب خود را رعایت کنند تا مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

10-نحوه صحبت کردن با نامحرم : زن باید در نحوه صحبت کردن خود با نامحرم نیز توجه کند و طوری صحبت نکند که افراد بیماردل به آن ها طمع کنند. یعنی باید زنان در صحبت کردن با مردان خضوع را رعایت کنند و صدای خود را برای مردان نازک نکند تا کسی در مورد وی گمان بد نکند.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

بررسی حقوق خانواده

برای تعریف حقوق خانواده باید بگوییم از زیر مجموعه های حقوق مدنی است و با استفاده از مقرارت و قوانینی می تواند باعث دوام یافتن خانواده و یا انحلال آن شوند. در حقوق خانواده موارد مختلفی مثل خانواده ، مصالح خانواده ، برآورده کردن نیازهای عاطفی هر فرد ، حقوق و وظایفی که اعضا نسبت […]


ادامه مطلب

مسائل حقوقی خانواده

بعضی از افراد فکر می کنند در دین اسلام بیش تر مسائل حقوقی خانواده به نفع اقایان است درصورتی که این باور غلط است.با بررسی قوانین در این مطلب خواهید فهمید که نه تنها این باور درست نیست بلکه در مواردی عکس ان نیز برقرار است.زنان به بعضی از این حقوق خود در خانواده اشنایی […]


ادامه مطلب

اماره الفراش

قاعده اماره الفراش یکی از قواعد اختصاصی مربوط به خانواده است،این قاعده مبنای برخی از قواعد حقوقی در حقوق خانواده تلقی می شود.قواعدی مثل ،رضاع ،فراش و لمطلقه الرجعیه زوجه حقیقه، از جمله قواعد اختصاصی خانواده به شمار می ایند که تنها در حقوق خانواده کاربرد دارند. فراش به صورت کلی به معنای همان فرش […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه