موضوع مطلب مربوطه

وظیفه بانک در مورد چ

وظیفه بانک در مورد چک های بی محل

وظیفه بانک در مورد چک های بی محل صدور گواهی عدم پرداخت می باشد. چک متناسب به مبلغی که پرداخت نگردیده است بلامحل محسوب می شود و گواهی نامه ای که بانک صادر می کند در این موارد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود. در این لینک بخوانید چک چیست و چگونه صادر می شود؟
در گواهی که به عنوان گواهی عدم پرداخت از آن باید یاد می شود، علت عدم پرداخت چک و نشانی صادرکننده طبق آدرسی که در بانک مشخص شده است، تعیین شود و مطابقت و یا عدم مطابقت امضای صادرکننده چک با نمونه ای که در بانک وجود دارد در حدود مشخص شده بانکداری تصدیق گردد و به دارنده چک تسلیم نماید و نسخه سوم این برگ را باید برای صاحب حساب ارسال نماید.
هرگاه موجودی حساب کمتر از وجه چک باشد، بانک به تقاضای دارنده چک باید مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک پرداخت کند. دارنده چک با توجه به میزان دریافتی خود، مبلغ مورد نظر را در پشت چک و تسلیم آن به بانک گواهی نامه ای مشتمل بر اطلاعات چک و مبلغی که به دارنده چک پرداخت نشده است، از بانک دریافت می کند.
با توجه به نکات ذکر شده، دارنده چک مبلغ مورد نیاز را باید پرداخت نماید که بانک منبع تعیین شده را در حسابی مسدود نگه داری نماید و به محض مراجعه دارنده چک به او پرداخت نماید.
بانکها مکلفند حساب جاری اشخاصی که در مدت ۳ سال بیشتر از یک مرتبه، چک بی محل را صادر کرده اند و حسن نیت خود را طبق قانون به اثبات نرسانده اند و به کیفر خواست منتج شده است را تا ۵ سال به نام آنها حساب جاری دیگری باز نمایند. برای کسب اطلاع از حقوق چک برگشتی این لینک را کلیک کنید.

مجازات بانک در صورت تخلف

طبقه آنچه در مورد وظیفه بانک گفته شد، در غیر این صورت، هر بانکی که از قانون سرپیچی کند، مجازات های زیر شامل حال بانک متخلف می شود. در ابتدای کار تذکر کتبی به مدیران و یا متصدیان بانک، پس از پرداخت مبلغ روزانه حداکثر ۲۰ هزار تومان برای زمان هایی که تخلف صورت گرفته است.

آخرین مجازات ممنوع ساختن بانک از انجام امور بانکی بطور موقت یا دائم،با توجه به قوانین، دادسراها مکلفند صدور کیفر خواست را به بانک مرکزی اطلاع داده و بانک مرکزی اجازه افتتاح حساب را از افراد متخلف در سایر بانک ها خواهد گرفت.

محرومیت صادرکننده چک بلامحل از داشتن دسته چک

بانک‌ها هم طبق قانون صدور چک و هم بنا بر ماده ۴ آیین‌نامه تعیین ضوابط و مقررات مربوط به محرومیت اشخاص از افتتاح حساب جاری و چگونگی پاسخ استعلام بانک‌ها موظف به این مهم بوده و حتی گاه سختگیری‌های بیشتری نیز در این مورد از جانب بانک‌ها دیده شده است. در مواردی که شخصی به وکالت یا نمایندگی از سوی دیگری چک بدون محل صادر می‌کند، مانند مثالی که آورده شد و مدیر عامل از جانب شخص حقوقی اقدام به صدور چک کرده بود، در این مورد می‌توان حساب خود مدیر را به عنوان صادر کننده چک و شخص حقوقی را به عنوان مسئول تضامنی مسدود کرد.

6 راه برای رفع سوءاثر از چک

براساس  قانون جدید صدور چک، برای رفع سوءاثر چک شش راه پیش‌بینی شده است که در هر یک از موارد، بانک مکلف است مراتب را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اعلام کند تا فورا و به‌صورت برخط از چک رفع سوءاثر شود. قانون چک را در این لینک بخوانید.

بنابراین واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک، ارائه لاشه چک به بانک، ارائه رضایت‌نامه رسمی از دارنده چک، ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی، ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب و سپری شدن مدت سه‌سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری شش راه رفع سوءاثر است.

تگ ها

مطالب مرتبط

بررسی مسائل حقوقی مل

از خرید هایی که در زندگی هر فرد بسیار مهم است خرید ملک و مسکن است.مهم بودن ان به این دلیل است که از جمله گران ترین خریدهای هر فرد در زندگی است. هر فرد برای ان که دچار مشکلاتی در خرید ملک نشود بهتر است با مسائل حقوقی ملکی اشنایی داشته باشد. خریدار و […]


ادامه مطلب

چک و شرایط آن

چک و شرایط آن در قوانین تجارت به توجه به قوانین تجارت ، چک وسیله ای برای دریافت و پرداخت وجه است که به مجوب صدور آن صادر کننده وجهی را در زمان مقر شده و به شخص دیگری واگذار می کند با توجه به قانون تجارت برای اعتبار بخشیدن به یک چک به نکات زیر […]


ادامه مطلب

دعاوی تصرف بازرگانی

دعاوی تصرف دعوا در صورتی از دعاوی تصرف محسوب می شود که موضوع حق منشاء آنها تصرفات قبلی خواهان یعنی در اختیار داشتن عملی مال یا حق مورد نظر باشد. بنابراین در دعاوی تصرف ادعای ذی حقی خواهان متنبی بر استفاده عملی و یا در اختیار داشتن شی ء یا حق مورد نظر می باشد […]


ادامه مطلب

دعوای عینی شخصی و مخ

دعوای عینی و دعوای شخصی دعوا در صورتی عینی محسوب می شود که ماهیت حق مورد اجرا از حقوقی می باشد که برای اشخاص نسبت به اعیان اموال حاصل می شود. این حقوق، حق مالکیت، حق انتفاع و حق ارتفاق نسبت به ملک غیر را شامل می گردد.اما دعوای عینی و شخصی چه فرقی دارند؟ […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید