موضوع مطلب مربوطه

چند نمونه از نکات حق

در دنیای حقوق بهتر است با نکات حقوقی بسیار زیادی آشنایی اندکی داشته باشید تا بعدها در این زمینه دچار مشکل نشوید . همین نادانسته های حقوقی گاهی باعث می شود تا مشکلات قضایی بسیار زیادی برای افراد به وجود آید که حل کردن ان ها خود زمان بسیار زیادی را طلب کند پس بهتر است نکات حقوقی مهم برای مردم شفاف شازی شود تا این مشکلات درجامعه به کم ترین میزان خود برسد.

نکات حقوقی مهم

بررسی نکات حقوقی مهم

انجام ندان معامله هایی با قولنامه های عادی و یا به شکل دست نوشته

از نکات حقوقی مهم در این زمینه که باید بدانید این است که هیچ گاه نمی توان به دست نوشته ها و یا سندهای عادی استناد کرد زیرا برای تنظیم کردن سندها و هم چنین برای ثابت کردن اصالت آن ها خطاهای زیادی دارند. دلیل خطاپذیری بالای آن ها این است که می تواند به راحتی جعل شود و ثابت کردن این موضوع که این سند رسمی است کار بسیار سختی خواهد بود .

پس توجه داشته باشید که هیچ گاه سندی را به صورت دست نوشته قبول نکنید و حتی اگر به دفترهای اسناد رسمی در این زمینه دسترسی ندارید بهتر است دو نفر شاهد را برای معامله خود حتما داشته باشید . سندها اگر به صورت رسمی تنظیم شوند باعث خواهد شد تا از بسیاری از مشکلات بعدها جلوگیری شود .

از وضعیت ملک قبل از ثبت کردن آن اطمینان حاصل کنید

از نکات حقوقی مهم که در زمان معامله ملک و یا زمین باید به آن توجه کنید این است که در ابتدا از اداره ثبت ردمورد وضعیت ملک موردنظر استعلام کنید بعد از آن پولی را رد و بدل کنید و یا قولنامه ای را به امضا برسانید . ممکن است به هر علتی ملک مورنظر در رهن و یا توقیف باشد و حتی شاید فروشنده این اجازه را به هر دلیلی نداشته باشد تا ملک را معامله کند در این زمان با استعلام گرفتن از هر وضعیتی که ملک در آن است می توانید به راحتی آگاه شوید .

معامله های صوری ممنوع

بعضی از افراد گاهی بدهی های زیادی را برای خود به بار می آورند و بعد برای این که این بدهی را پرداخت نکنند اموال خود را به فرد دیگری انتقال می دهند . قانون این گونه معاملات را صوری می داند.افراد در این مواقع اموال را بیش تر به بستگان درجه یک خود انتقال می دهند. حال اگر معامله ای که انجام شده است تاریخش مربوط به زمان دعوا در دادگاه باشد و یا هنوز برای این معامله مبلغی پرداخت نشده باشد دادگاه این معامله را باطل می داند و در صورت این که ذی نفع از فرد شکایت کند باعث می شود تا فرد به چهار ماه تا دو سال حبس محکوم شود .

صیغه محرمیت در دوران نامزدی

بسیاری از خانواده ها در دوران نامزدی بین دو طراف صیغه محرمیت جاری می کنند و اما از تبعات و مشکلات این کار آگاهی ندارند. قالبا برای این ازدواج موقت مهریه بسیار کمی نیز درنظر می گیرند که بعد از این که این دوره از محرمیت تمام شود این عقد را به دائم تبدیل کنند. در این میان ممکن است بعدها مرد برای عقد ازدواج دائم راضی نشود در این صورت دختر باید همان مهریه کم خود را بگیرد و درنهایت نیز به خانه پدر برگردد.

وعده های قبل از نکاح نمی تواند تعهداتی را ایجاد کند

اگر در خواستگاری توافق هایی که خانواده دو طرف  خود زوج برای ازدواج بعدهای خود دارند باعث نمی شود تا برای طرفین تعهدی ایجاد شود و به صورت کلی وعده ای که برای ازدواج داده می شود نمی تواند باعث ایجاد علقه زوجیت شود .حتی اگر بین طرفین توافق شده باشد و همه و یا قسمتی از مهریه در این میان پرداخت هم شده باشد.

پس در زمان خواستگاری هیچ یک از طرفین تعهدی را به هم ندارند و تا زمانی که بین زوجین عقد دائم برقرارنشده است نمی توان از آن ها خواست تا زندگی زناشویی داشته باشند و البته وعده هایی که دراین میان خانواده ها داده اند به هیچ عنوان ارزش قانونی و رسمی ندارد.

مقدار اصلی مهریه

گاهی از اوقات خانواده ها به دنبال این هستند تا عقد نکاح نزد فرد مشهوری صورت گیرد و به دنبال این هم در این عقد میزان مهریه را محدود می کنند و اما بعد از این که وارد دفترخانه می شوند می خواهند تا این مقدار را بیش تر کنند این مورد را قانون قبول نمی کند . از نکات حقوقی مهم این است که مهریه اصلی همانی است که در زمان جاری شدن نکاح بیان می شود و بعضی از خانواده ها گاهی بعد از این گه به محضر مراجعه می کنند مقدار مهریه را تغییر می دهند و اما دادگاه به توافق های قبلی در این زمینه کاری ندارد و اظهارات در محضر مستند خواهد بود .

نکات مهم در مورد مهریه

از نکات حقوقی مهم در زمینه مهریه که می توان بیان کرد این است که مهریه های که بالای 110 سکه اند تنها در صورتی می توانند وصول شوند که اموالی از زوج را اعم از خانه ، زمین ، ملک ، حساب بانکی و .. را به دادگاه معرفی کنید تا توقیف شود. بخشش مهریه نیز باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد و اما تنها نمی توان در این زمینه به دست نوشته ها استناد کرد .

افزایش مهریه بعد از عقد

از نکات حقوقی مهم در مهریه این است که بعد از عقد اگر مهریه افزایش پیدا کند قابل استناد نخواهد بود و اگر بعد از عقد طرفین به این توافق برسند که مهریه را بیش تر کنند و حتی برای این مورد سندی را هم تنظیم کنند باز هم به عنوان مهریه اصلی قلمداد نمی شود و اصلا ارزش و اعتیار مهریه اولیه را ندارد .

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

تدلیس چیست ؟

تدلیس چیست؟ دربسیاری ازقراردادهااین موضوع دیده میشودکه یکی ازطرفین معامله کارهایی رابرای فریب طرف مقابل انجام میدهد تابتوانداین معامله راجورکند. یعنی یکی ازطرفین معامله کارهایی را از روی آگاهی انجام می دهدکه بااستفاده ازاین اعمال کالایی که عیب ویانقصی دارد را بدون عیب به طرف مقابل بشناساند وبه این طریق معامله بین طرفین صورت گیرد. […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه