موضوع مطلب مربوطه

چگونه در ایران تابعی

قوانینی که در مورد گرفتن تابعیت ایران وجود دارد قوانینی قدیمی است و اما به تازگی در مجلس بیان شده است تا در آن تغییراتی بگیرد و به صورت همه جانبه به آن ها نگاه شود تا بتوان اشکالات آن را رفع کرد. با توجه به قوانینی که درباره تابعیت ایران وجود دارد و اصلاح ماده 980 قانون اساسی وجود دارد و اما این مورد از یک اصلاح ساده فراتر می رود و ممکن است که به صورت کلی این ماده تغییر کند زیرا صحبت هایی که بیان شده است نشان می دهد که شرایطی که برای تابعیت ایران وجود دارد تغییر می کند و تنها دیگر برای اساس اصل خون نخواهد بود و بلکه در مواردی نیز اصل خاک درنظر گرفته می شود .

تابعیت ایران

اصل خون و اصل خاک برای گرفتن تابعیت در ایران چیست؟

برای این که بفهمیم قوانین تابعیت در ایران در آینده می خواهد چه تغییراتی داشته باشد بهتر است تا در ابتدا شرایط تابعیت به کشورهای دیگر را بررسی کنیم و بفهمیم که برای گرفتن تابعیت در آن کشورها از چه روش هایی استفاده می شود . اعطای تابعیت در همه کشورها از دو اصل خون و خاک پیروی می کند. در اصل خون تابعیت و ملیتی که فرزند دارد براساس تابعیت و ملیت یکی از والیدن و یا هردوی آن ها تعیین می شود ، اصل خاک نیز به این معنا است که هر فردی که در هر مکانی متولد می شود می تواند تابعیت همان کشور را دریافت کند.

برخی کشورها نیز وجود دارند که تابعیت گرفتن در آن ها از هردوی این اصل ها ناشی می شوند. برای مثال در روسیه برای گرفتن تابعیت از اصل خون استفاده می شود و اما در آمریکا برای تابعیت از اصل خاک تبعیت می کنند. کشوری نیز مانند استرالیا از هردوی این اصل ها پیروی می کنند.

البته این ها تنها موارد نیست و برخی از کشورها نیز وجود دارند که در آن ها تابعیت دوگانه استفاده می شود از جمله این کشورها می توان به عراق اشاره کرد و اما در برخی از کشورهای دیگر نیز افراد نمی توانند به صورت هم زمان دو تابعیت را داشته باشند برای مثال کشور دانمارک تنها به افرادی تابعیت می دهد که تابعیت اول خود را حذف کنند و برای این که به زادگاه خود برود باید ویزای ان را دریافت کند.

با تعریف هایی که در بالا بیان شد حتما دیگر متوجه اصل خون و اصل خاک شده اید و متوجه شده اید که چه تفاوتی را با هم دارند در این میان بهتر می فهمید چطور می توان تابعیت ایران را به دست آورد. تابعیت ایران اکنون براساس اصل خون است و این نکته نیز بسیار مهم است که این تابعیت فقط از پدر به فرزند می رسد و تابعیت مادر در این میان نقشی ندارد. البته در ایران تابعیت دوگانه پذیرشی ندارد و البته در بعضی مواقع اعمال می شود و گاهی نیز به راحتی از کنار آن رد می شوند.

شرایطی برای دریافت تابعیت در ایران

اتباع خارجی برای این که تابعیت ایران را بتوانند دریافت کند باید شرایط زیر را داراباشد :

1-سنی برابر 18 سال تمام داشته باشد.

2-پنج سال ( چه به صورت متوالی و یا چه به صورت متفاوت ) در ایران ساکن باشد.

3-در کشور خود از خدمت های نظامی فرار نکرده باشد.

4-در هیچ کشوری محکوم به جنایت های غیرسیاسی نشده باشند.

5-فرد متقاضی باید به صورت قانونی دو سال سابقه اقامت قانوین را داشته باشد و اما درآمدی که فرد دارد و یا حقوق بازنشستگی وی نیز توسط یکی از بانک های کشور به تایید رسیده باشد.

6-متقاضی باید دارای معرفی نامه ای باشد که از طرف اداره تابعیت وزارت خارجی در ایران دریافت کرده باشد.

7-متقاضی دارای فرزند و زن ایرانی باشد.

8-فرد از مقامات علمی بسیار بالایی باشدو هم چنین دو سال سابقه اقامت قانونی را در آلمان داشته باشد.

در این میان کسانی هستند که در ایران به امورعام المنفعه مشغول اند و هم چنین آن دسته از افرادی که دارای خانواده ایرانی و فرزندان ایرانی اند و یا مقام علمی بسیار بلند پایه ای هستند اگر دولت صلاح بداند که تابعیت ایران را دریافت کند می تواند بدون این که شرط اقامت برای آن ها رعایت شود تنها با تصویب هیات وزیران تبعیت ایران را قبول کنند.

مراحل اخذ تابعیت ایران

افرادی که می خواهند تابعیت ایران را به دست آورند باید در ابتدا درخواست خود را مبنی بر تابعیت به اداره تابعیت امورخارجه برسانند و بعد از دریافت تابعیت می توانند از امتیازات زیادی برخوردار شوند. البته کسانی که تابعیت ایران را دریافت کرده اند از همه حقوقی که سایر ایرانیان دارند برخودار می شوند و اما تنها به مشاغل و مقامات خاصی نمی توانند برسند که عبارتند از :

1-رئیس جمهوری و یا معاونان وی

2-رئیس قوه قضائیه و عضو شدن در شورای نگهبان

3-وزارت و یا رسیدن به حکم ها شهرداری ، فرمانداری و وزیر

4-عضو شدن در مجلس شورای اسلامی

5-عضو شدنن در شوراهای استان و شهرستان

6-استخدام شدن در وزارت خارجه و به دست آوردن هر گونه از پست های سیاسی کشور

7-رسیده به رتبه های بسیار بالا در سپاه و یا ارتش و نیروی انتظامی

8-دریافت کردن پست های اطلاعاتی و امنیتی

آیا برای این که فردی تابعیت ایران را دریافت کند نیاز است تا جلسه هیات وزیرات تشکیل شود ؟

در ماده 980 قانون اساسی آمده است که کسی که بخواهد تابعیت این کشور را به دست آورد باید هیات وزیران این موضوع را تایید کنند . به همین خاطر هم مواردی را سراغ نداریم که افراد غیر ایرانی به کشور وارد شده باشند و البته طرحی که الان وارد مجلس شد است این دایره را وسیع تر می کند و باعث می شود تا دایره ورود متقاضیان برای تابعیت کشور ایران نیز بیش تر شود و اصل خاک را نیز شامل شود .

اصلاحاتی که در این ماده بیان شده است باعث می شود تا ورود متقاضیان به این کشور تغییر کند و افراد می توانند به راحتی تابعیت این کشور را دریافت کنند.

تگ ها

مطالب مرتبط

با ابلاغیه و انواع آ

ابلاغ در لغت به معنای رساندن پیام است . در مسائل حقوقی منظور از ابلاغ این است که مخاطب را از تشریفات قانونی مطلع کنند. ابلاغ از جمله اوراقی است که در دعاوی بسیار اهمیت دارد . دلیل این اهمیت نیز این است که این اوراق شرایط رسیدگی به پرونده را فراهم می کند . […]


ادامه مطلب

شرایط مصادره اموال

مصادره اموال در لغت  به این معنا است که فردی جریمه شود و یا مال او به واسطه جرائم مالی که انجام داده است به زور از وی گرفته شود. مصادره را می توان هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی اعمال کرد. در زمان اجرای مصادره همه و یا بخشی از اموالی […]


ادامه مطلب
انتقال مال غیر

انتقال مال غیر چه جر

فروش مال غیر به این معناست که انتقال دهنده بدون این که مالک باشد و یا دارای مجوز قانونی برای انتقال مال غیر باشد ، مال غیر را شخصی دیگری را انتقال دهد . توجه داشته باشید عبارت انتقال مال غیر از واژگان مختلف تشکیل شده است که به بررسی هرکدام از ان ها برای […]


ادامه مطلب

دفاع مشروع

دفاع مشروع چیست؟ دفاع مشروع یا به عبارت دیگر دفاع قانونی از جمله موارد در حقوق کیفری است.این قانون در حقوق به این معناست که افراد می توانند از خود یا دیگران در برابر حمله سایرین دفاع کنند. دفاع مشروع به معنای این است که فرد برای دفاع از خود یا دیگران هیچ راه دیگری […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه