موضوع مطلب مربوطه

چگونه می توانیم بی گ

آشنا نبودن مردم با قوانین کشور باعث می شود تا برای دعواهای بدون پایه و اساس به دادگاه ها  برای ثابت کردن بی گناهی خود مراجعه کنند.همین نیز باعث می شود تا پرونده های قضایی در دادگاه ها بیش تر شود و مردم نیز ازدادگستری رضایت نداشته باشند.

مردم باید قوانینی را بدانند که بتوانند با استفاده از آن ها از حق خود در دعاوی مختلف دفاع کنند و بتوانند در بحث های قضایی بی گناهی خود را به اثبات برساند.زمانی که مردم با قوانین آشنایی داشته باشند دیگر برای دعاوی که دلیل های کافی برای استناد به ان ندارند شکایت مطرح نمی کنند و پرونده های دادگستری هم افزایش نمی یابد.

قاضی و قوه قضاییه از هیچ فردی پشتیبانی نمی کند و برای همه قوانین یکسانی دارد.قاضی با توجه به همه مسائل مربوط به پرونده برای افراد حکمی را صادر می کند .

بررسی ادله ای که می توان برای ثابت کردن بی گناهی استفاده کرد؟

1-اقرار : از دلایل قانونی که می توان برای ثابت کردن دعاوی مورد استفاده قرار گیرد اقرار است.به صورت کلی اقرار همان خبرهایی است که فرد خودش درمورد مرتکب شدن جرم بیان می کند.اگر خود فرد به انجام دادن جرمی اقرار کند اقرار وی اعتبار خواهد داشت و نیازی به سایر دلایل دیگر نخواهد بود.مگر این که قاضی تشخیص دهد که شواهد برخلاف موارد اقرار است در این جا باید سایر ادله نیز بیان شود.

اقرار باید به صورت لفظی گفته شود و یا نوشته شود .اقرار باید به گونه ای باشد که موضوع را بسیار شفاف و روشن بیان کند.اقراری که بیان می شود نباید ناشی از زور ،تهدید و یا شکنجه باشد در غیر این صورت اعتباری نخواهد داشت.در این زمان دادگاه باید درباره متهم بررسی های دیگری انجام دهد.

برای همه جرم ها تنها فرد کافی است که یک بار اقرار کند اما برای جرم هایی مثل سرقت ،خوردن شراب باید دو بار اقرار کرد و برای بعضی جرم های دیگر نیاز به چهار اقرار است.

اگر فرد بعد از این که اقرار کرد دوباره جرم را منکر شود مجازات از وی برداشته نمی شود . البته در جرم هایی مثل قتل با منکر شدن فرد مجازات از اوبرداشته می شود و تحقیقات از سایر روش ها ادامه می یابد.

2-شهادت:شهادت از جمله دلایلی است که برای کارهای کیفری مورد استفاده قرار می گیرد.شهادت همان خبرهایی است که افرادی غیر از طرف های دعوا آن را در جلوی قاضی بیان می کند.

شاهدی که می خواهد در دادگاه شهادت دهد باید بلوغ عقلی رسیده باشد ، از مسئله نفع و سودی نبرد ،گدایی نکند ، دشمنی با افراد نداشته باشد ،ایمان و عدالت داشتن و ولگر نباشد. اگر شاهد ویژگی های بیان شده را برای شهادتی شرعی نداشته باشد شهادت وشنیده می شود و ارزشی که بیانات وی دارد را قاضی مشخص می کند.

برای این که شاهدان بتوانند برای ثابت کردن بی گناهی به ما کمک کنند باید همه شاهدان یک موضوع یکسان را شهادت دهند . اگر با هم تفاوت داشته باشند دیگر این شهادت معتبر و قابل استناد نخواهد بود.

اگر شاهد عذری را برای قاضی بیاورد که نمی تواند در دادگاه حاضر شود قاضی این مورد را می پذیرد . در این زمان شاهد باید به صورت صوتی و یا تصویری شهادت خود را به سمع و نظر دادگاه برساند.

در بیش تر جرم ها نیاز به دو شاهد مرد است اما برای جرم هایی مثل لواط نیاز به چهار شاهد مرد است. برای جرم هایی که دیه دارند نیز باید یک مرد و یا دو زن برای اثبات ان شهادت دهند.

3-سوگند:برای اثبات کردن بی گناهی خود فرد می تواند سوگند بخورد . سوگند براساس قوانین جمهوری اسلامی همان گفته ای است که فرد برای ثابت کردن ادعای خود می گوید و در ان خدا را گواه همه چیز می گیرد.

سوگند تر جمله مواردی است که شرایط قانونی دارد و کس که سوگند می خورد نیز باید دارای شرایطی از قبیل عاقل بودن ،بالغ بودن را داشته باشد . هم چنین فرد باید به اختیار خود از این ادله استفاده کند و نباید اجباری در میان باشد.

بیان کردن سوگند براساس قوانین اسلامی باید همراه کلماتی مثل الله ،تالله ، بالله و یا نام خداوند باشد.ادا کردن سوگند بین افراد مسلمان و یا غیر مسلمان فرقی نمی کند

سوگند باید براساس هدف باشد و مبهم نباشد ، هم چنین فرد باید سوگند را از روی یقین و با قطعیت بیان کند.سوگند را باید فرد یا لفظا بیان کند و یا در غیر این صورت باید ان را بنویسد . اگر فردی که سوگند یاد می کند شرایط قانونی درستی نداشته باشد و یا دادگاه تشخیص دهد که سوگند او دروغ است به ان استناد نمی شود .

4- علم قاضی :برای ثابت کردن ادعا در امور کیفری می توان از علم قاضی استفاده کرد.برای این که تعریف درستی از علم قاضی داشته باشیم باید بگوییم که اگر قاضی از سندهایی که برای او ارائه می شود یقین داشته باشد و در موارد دیگری که استناد به حکم همان علم قاضی است در این جا باید در حکم بیان شده دلیل های روشن و قابل استناد در حکم خود را صریحا بیان کند.

مواردی که می توان گفت شامل علم قاضی می شود عبارتند از بررسی محل ،تحقیقات محلی ، بررسی نظری های کارشناسان و … .

حال اگر در مواردی بقیه دلایل برای اثبات بی گناهی با علم قاضی مخالف هم باشند اگر علم مستدل باشد آن گاه دلایل دیگر را قاضی قبول نخواهد داشت و قاضی حکم خود را با استناد به علم خودش و رد کردن سایر دلایل دیگر صادر می کند.حال درصورتی که قاضی علمی را به دست نیاورد باید به سایر دلایل دیگر استناد کند و براساس ان ها نیز حکم موردنظر خود را در دادگاه صادر کند.

هریک از دلایلی که برای اثبات کردن حق بیان شد می تواند در حکم قاضی دادگاه موثر باشد . پس زمانی که می خواهید از فردی شکایت کنید ابتدا مطمئن شوید که مدارک لازم را علیه او دارید و یا می توانید برای ثابت کردن صحت ادعای خود از موراد بالا استفاده کنید . بعد از این شکایت خود را پیگیری کنید.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

تشویش اذهان عمومی چی

با وقوع انقلاب اسلامی ایران دولت تصمیم گرفت تا قوانین جدید بسیار زیادی را وارد قانون اساسی این کشور کند . قانون مربوط به تشویش اذهان عمومی نیز در سال 1370 به تصویب رسیده است و جز جرم های سیاسی محسوب می شود . بر طبق این قانون اگر شخصی نوشته ای را منتشر کند […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه