موضوع مطلب مربوطه

کارت بازرگانی و مسائ

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست؟

برای انجام هر کاری نیاز به یک مجوز و درواقع اجازه مقامات قانونی داریم تا از این طریق بتوانیم عمل خود را به صورت قانونی انجام دهیم.برای درک بهتر شما برای این که  در شهر رانندگی کنید نیاز به یک گواهینامه دارید ،این گواهینامه را نیز مقامات قانونی به شما اختصاص خواهند داد.حال توجه داشته باشید برای بعضی از کارهای بازرگانی و تجارتی نیاز به کارتی به نام کارت بازرگانی داریم.

براساس قوانین حاکم بر کشور خواهیم داشت کارت بازرگانی در واقع یک مجوز است که با استفاده از این مجوز افراد حق این را دارند تا به تجارت در زمینه واردات و صادرات بپردازند. افراد متقاضی می توانند این کارت ها را از اتاق های بازرگانی و یا شعب صنایع و معادن کشور دریافت کنند. البته برای این کارت های بازرگانی نیازمند مدارکی است که باید آن ها را به افراد مسئول برای دریات کارت بازرگانی تسلیم کرد.

کارت های بازرگانی همیشه قابل استفاده نیستند و یک دوره مدت اعتبار دارند که این زمان بنابر درخواست مشتریان می تواند بین یک تا پنج سال باشد.

افراد کارت بازرگانی را برای اهداف مختلف دریافت می کنند از جمله موارد استفاده کارت های بازرگانی عبارتند از:صادرات انواع کالاهای مجاز ،واردات کالا از مناطق ازاد،عضو شدن در اتاق های بازرگانی ،رابطه برقرار کردن با تجار در خارج از کشور،تبادل اطلاعات در زمینه تجارت در سراسر جهان،ثبت کردن سفارش و ترخیص کالا،صادرات و واردات کالا به صورت تجاری،شرکت کردن در نمایشگاه های بین المللی صادرات و واردات داخلی و خارجی ،صادرکردن گواهی مبدا،مبادرت به حق العمل کاری در گمرک.

افرادی که می خواهند کارت بازرگانی دریافت کنند ،باید بدانند به عنوان تاجری که به قوانین واردات و صادرات کشور آشنایی دارد، شامل قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات کالا می باشند و باید ضمن ثبت نام در سامانه های مورد نظر، مالیات فعالیت تجاری خود را پرداخت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره روی این لینک کلیک کنید.

انواع کارت های بازرگانی

پس از توضیح مفهوم کارت بازرگانی، در ادامه به طور مختصر به توضیح انواع آن می پردازیم.

کارت های بازرگانی تجاری

براساس تعریف ارائه شده برای این کارت های بانکی ،هر فرد اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت در زمینه واردات و صادرات باید اقدام به دریافت کارت های بازرگانی کند. این تجارت می تواند شامل  ثبت کردن سفارش و ترخیص کالا از گمرک  تا واردات از منطقه  آزاد،حق العمل کاری در گمرک و صادرات مجوز دار کالاها شود.

کارت های بازرگانی خدماتی

کارت های بازرگانی خدماتی تنها برای افراد حقوقی صادر خواه شد که دارای مجوز سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های خدماتی هستند.کسانی که این نوع کارت های بازرگانی را دریافت می کنند تنها در همان زمینه ای که خود فعالیت می کنند می توانند اقدام به واردات کالا کنند.

کارت های بازرگانی موردی

متقاضیانی (اشخاص حقیقی و یا حقوقی )هم هستند که تنها یک بار می خواهند کالاهای خود را ترخیص کنند این افراد چون تنها در یک مورد خواهان این کارت های بازرگانی هستند باید به دنبال کارت های بازرگانی موردی باشند و از ان طریق برای ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.

کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی

این نوع کارت های بازرگانی برای افراد حقوقی که مجوز بازرگانی دارند و این مجوز در زمینه فعالیت های تولیدی است صادر می شوند.کسانی که این نوع از کارت ها را دریافت می کنند فقط می توانند تجهیزات و سایر مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند و سپس اجزا و وسایل تولیدی خود را صادر کنند.این افراد نمی توانند غیر از وسایل یاد شده اقدام به صادرات و واردات دیگر تجهیزات کنند.

کارت بازرگانی

Business Cards

ابطال کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی ممکن است اجباری یا اختیاری باشد که در ادامه مختصراً به توضیح آن می پردازیم.

 ابطال اختیاری (انصراف)

اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می‌توانند با ارایه مدارک ذیل به اتاق‌ های بازرگانی و تعاون، اداره کل مقررات صادرات و واردات یا کل بازرگانی استان‌ها تقاضای ابطال کارت بازرگانی نمایند. مطلب ورشکستگی را در همین مطلب مطالعه نمایید.

ابطال اجباری

در صورتی که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت می‌باشد و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور گردیده است، وزارت بازرگانی می‌تواند راساً نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون حسب مورد برساند، لکن در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی، صنایع یا اتاق تعاون مشخص گردد باید موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید. (بند ۶ ماده ۱۰ مقررات صادرات و واردات)

ضمناً اشخاصی که مرتکب قاچاق شوند طبق ماده 30 قانون امور گمرکی ایران اگر دارای کارت بازرگانی باشند در صورت محکومیت علاوه بر مجازات‌های مربوطه از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یا شعب آن در شهرستان‌ها به طور موقت یا دایم محروم و کارت بازرگانی آنان نیز باطل می‌شود.

در صورتی که موضوع به دادگاه ارجاع نشده باشد بنا به پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک ممکن است به صورت موقت یا دایم از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم گردند. در هر حال این اقدام مانع از تعقیب مرتکب در مراجع قانونی نخواهد شد

تبصره۱: محرومیت از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مانع از ترخیص کالایی که طبق مقررات قبل از محرومیت برای گشایش اعتبار شده یا حمل گردیده نخواهد بود (ماده ۳۰ قانون امور گمرکی).

تبصره۲: به هر جهت ابطال کارت بازرگانی چه به صورت اختیاری و چه به صورت اجباری توسط اداره کارت بازرگانی، معاونت بازرگانی خارجی و وزارت بازرگانی انجام‌پذیر است.

چند نکته:

کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.
هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.
برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد.
آدرس های درج شده در اظهارنامه ی ثبتی،مفاصا حساب دارائی و سند مالکیت یا اجاره نامه باید تجاری و با هم مطابقت داشته باشند.
حضور متقاضی کارت در کلیه ی مراحل پذیرش و تحویل کارت الزامی است.

شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی

  1. اشخاص حقیقی باید دارای تابعیت ایران باشند.
  2. داشتن برگه پایان خدمت و یا در صورت معافیت داشتن برگه معافیت از خدمت
  3. فرد از حساب بانکی معتبری برخوردار باشد.
  4. فرد در کارهای قبلی خود سابقه ای از ورشکستگی نداشته باشد.
  5. فرد سوسابقه ای نداشته باشد یعنی سابقه هیچ گونه حکومیت کیفری را در پرونده خود نداشته باشد.
  6. متقاضی حتما باید مدرک معتبر دانشگاهی داشته باشد.
  7. فرد حداقل سه سال سابقه را در زمینه فعالیت های تجاری و تولیدی داشته باشد هم چنین این سابقه را دو نفر از کسانی که خود کارت بازرگانی دارند باید تایید کنند.
  8. متقاضی باید دارای یک محل کار قانونی و هم چنین محل کاری در تناسب با فعالیت خود داشته باشد.
  9. متقاضی باید یک مجوز تولید را از وزارت خانه داشته باشد.
  10. فرد باید اظهارنامه ثبتی خود را ارائه کند.

مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی

برای دریافت هر مجوزی نیاز است تا مدارکی را به مسئولان مربوطه بدهیم تا پرونده را تشکیل داده و بدین ترتیب اقدام به صدور کارت های بازرگانی برای افراد خواهند کرد.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  1. در ابتدا متقاضی باید برای صدور کارت بازرگانی درخواست بدهد.
  2. متقاضی باید تصویری از مدرک تحصیلی خود را که حداقل باید دیپلم باشد را به مسئول مربوطه تحویل دهد.
  3. تحویل دادن کپی از کارت ملی
  4. متقاضی باید تعهد دهد که در اتاق بازرگانی حتما عضو خواهد شد.
  5. متقاضی باید یک فرم عضویت اتاق را نیز پر کند.
  6. متقاضی باید فرم مشخصات بازرگانی را در دو برگ تکمیل کند.
  7. متقاضی باید از بانک فرمی را به عنوان حسن اعتبار بانکی دریافت کند و اصل و کپی ان را در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهد.
  8. معرفی معرف ها ارائه نامه کتبی از معرف ها برای این که سه سال را سابقه تجارت داشته باشد.(توجه داشته باشید کسانی که مدرک دانشگاهی دارند و یا از یکی از وزارت خانه های تولیدی مجوز تولیدی گرفته اند دیگر نیاز به معرف ندارند.)
  9. تکمیل کردن فرم مشخصات فردی
  10. ارائه دادن اصل و کپی از متعهد شدن به دریافت کارت بازرگانی  و اثبات درست بودن امضای متقاضی از طرف دفترهای اسناد رسمی
  11. متقاضی باید اصل اظهار نامه ثبت نام در دفترهای  بازرگانی را که گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده است را نیز ارائه دهد. کلیک کنید و قوانین مربوط به ثبت شرکت ها را در این سایت بخوانید.
  12. متقاضی باید اصل و کپی را از گواهی پلمپ دفترها را از اداره ثبت شرکت ها دریافت کرده و به مسئول تحویل دهد.
  13. متقاضی باید گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کرده و اصل و کپی ان را در اختیار مسئولان قرار دهد.
  14. پنج قطعه عکس 4*3 و هم چنین کپی از تمام صفحات شناسنامه و ارائه اصل ان نیز الزامی است.
  15. متقاضی باید کپی از کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت خود را از خدمت به همراه اصل ان به مسئولان تحویل دهد.
  16. ارائه کپی از سند شش دانگ محل کار و یا اجاره نامه محل کار
  17. کپی و اصل فیش های واریزی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  1. متقاضی باید فرم عضویت اتاق و تعهدنامه عضویت در اتاق را در قالب سه فرم تکمیل کند.
  2. متقاضی باید مشخصات بازرگانی خود را در 5 برگ تکمیل کند.
  3. متقاضی باید فرمی را از بانک برای نشان دادن حسن اعتبار بانکی دریافت کرده و اصل و کپی از ان را در اختیار مسئولین قرار دهد.
  4. متقاضی موظف است کپی از مدرک تحصیلی که حداقل باید دیپلم باشد را دراختیار مسئول قرار دهد.
  5. ارائه کپی از کارت ملی و چهار قطعه عکس 4*6
  6. متقاضی باید اصل و کپی تعهدنامه خود مبنی بر دریافت کارت بازرگانی و هم چنین صادق بودن انضای متقاضی از منظر دفاتر اسناد رسمی را در اختیار مسئولان قرار دهد.
  7. متقاضی باید اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را که به تایید اداره ثبت هم رسیده باشد را در اختیار مسئولین قرار دهد.
  8. متقاضی باید از اداره ثبت گواهی پلمپ دفاتر را دریافت کرده وکپی و اصل ان در اختیار مسئولین قرار دهد.
  9. متقاضی باید گواهی عدم سوءپیشینه را دریافت کرده و کپی و اصل ان را در اختیار مسئولین قرار دهد.
  10. ارائه کپی از تمام صفحات شناسنامه
  11. ارائه کپی کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت
  12. ارائه کپی از سند شش دانگ ملک محل کار و یا اجاره نامه مربوط به آن

نکات قابل توجه در دریافت کارت بازرگانی

در تمامی مراحل دریافت کارت بازرگانی فرد متقاضی حتما باید حضور داشته باشد.

کارمندان تمام وقت دولت نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

هر فرد(حقیقی و یا حقوقی) تنها می تواند یک کارت بازرگانی داشته باشد.

فرم های گفته شده در مراحل بالا به صورت مرتب و جداگانه به مسئولین مربوطه ارائه شوند.

اگر بعد از دریافت کارت های بازرگانی مشخص شد که متقاضی یکی از مدارک و یا شرایط دریافت کارت بازرگانی را ندارد در این صورت اداره بازرگانی مستقیما برای ابطال کارت بازرگانی شخص اقدام خواهد کرد.حال اگر این موضوع توسط اتاق بازرگانی ثابت شود باید به اطلاع وزارت بازرگانی برسد تا برای باطل کردن کارت بازرگانی اقدام کند.

هم چنین اگر شخصی که کارت بازرگانی دارد مرتکب جرم قاچاق شود علاوه بر مجازات های تعیین شده برای جرم قاچاق ،کارت بازرگانی شخص نیز باطل خواهد شد. موردی هم وجود دارد که خود شخص می تواند کارت بازرگانی خود را باطل کند بدین صورت که اگر فرد خود از داشتن کارت بازرگانی منصرف شود می تواند مدارکی و مواردی را به قانون گذار ارائه دهد و از این طریق کارت بازرگانی او باطل خواهد شد.

 

تگ ها

مطالب مرتبط

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب
ثبت شرکت ها

قوانین مربوط به ثبت

شرکت چیست؟ قبل از توضیح قوانین ثبت شرکت ها، در پاسخ به سوال شرکت چیست باید اول مشخص کنیم که منظور ما شرکت مدنی است یا تجاری. شرکت مدنی همانطور که در قانون مدنی تعریف شده به معنی این است که دو یا چند نفر باهم مالک یک شی واحد باشند، به نحوی که نتوانیم […]


ادامه مطلب
فاکتور

فاکتور و مسائل حقوقی

یکی از سندهای تجاری رایج فاکتورها هستندکه استفاده از ان ها امروزه بسیار زیاد است.فاکتورها توسط فروشنده برای فرد خریدار صادر می شود و در فاکتورها نوع اقلام خریداری شده ،تعداد ان ها و قیمتی که طرفین توافق می کنند،نوشته می شوند.این فاکتورها ثابت می کند خریدار از فروشنده چه اقلامی را در چه تاریخی […]


ادامه مطلب

تعطیلات و مرخصی ها

تعطیلات و مرخصی ها – روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگردان با استفاده از فرد می باشد. این ماده شامل سه نکته است : ۱- در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب ، برق ، اتوبوسرانی و یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه