موضوع مطلب مربوطه

هر آن چه باید درباره

قانون سفته ها را نوعی سند تجاری می داند که صادرکننده آن به دارنده سفته مواردی را متعهد می شود . زمانی که صادر کننده سفته این سند را صاددر می کند و در اختیار طرف مقابل قرار می دهد درواقع تعهد می کند تا هر زمان که دارنده سفته خواست یعنی به صورت عند المطالبه و یا در زمان مشخصی که بین دو طرف تعیین شده است مبلغی را به وی پرداخت کند. هدف از صادر کردن سفته ها این است که در آینده دور و یا نزدیک می خواهد پولی از طرف صادرکننده پرداخت شود.

سند

صادر کردن سندهای تجاری (سفته ها) به چه صورت است ؟

وزارت اقتصاد و دارایی کشور سفته ها که فرم های خاصی هستند را به چاپ می رساند و هر ورق از این سفته ها دارای رنگی خاص است و تعهداتی را ایجاد می کند . در هر سفته اشخاص متفاوتی دخیل اند که عبارتند از : صادر کننده ، گیرنده و متعهد اصلی این سه عنوان که بیان شد در صدور سند همه به یک معنا است . کسی که سفته را در دست دارد درواقع همان شخصی است که صادر کننده مشخصاتش را روی سند بیان کرده است و یا هم در مواردی دیگر ممکن است سفته در وجه حامل باشد . ضامنانی که در این سند وجود دارند نیز به اندازه ای که مسئولیت هایی را تضمین کرده اند مسئول کارها هستند.

ماده 308 قانون اساسی بیان کرده است که علاوه براین که در هر سفته باید مشخصات صادر کننده آن و محل اقامت وی ذکر شود باید حتما هر سفته دارای مبلغ باشد و این مبلغ نیز به حروف ذکر شود . حال اگر در مواردی در سفته ها مبلغ آن ها ذکر نشود تا هر زمانی که سفته به صورت رسمی دارای اعتبار است مسئول خواهید بود. هم چنین باید تاریخی را که سفته صادر شده است و تاریخی که باید سفته وصول شود نیز در آن قید شود. اگر برای این که سفته وصول شود تاریخی بیان شود طلب مبلغ سفته عندالمطالبه فرض خواهد شد .

برای این که یک سفته بتوانند به عنوان یک سند تجاری یاد شود باید همه مواردی که در بالا بیان شد در آن رعایت شود و درغیر این صورت خیلی از ویژگی ها مانند مسئولیت های تضامنی امضا کنندگان سند را از دست می دهید . منظور از تضامنی بودن سند این است که کسی که سند را در اختیار دارد این حق را خواهد داشت تا به هر کسی که سند را امضا کرده است مراجعه کند و طلب خود را از وی دریافت کند حتی اگر همه ویژگی هایی که در بالا بیان شد را رعایت کند می تواند حتی به اندازه مبلغ این سند از اموال وی را توقیف کند.

درست است که تا به حال جرمی به نام سفته بلامحل وجود نداشته است و قانون برای آن مجازات هایی را نیز تعیین نکرده است و اما هیچ وقت سفته ای را به نام فرد دیگری امضا نکنید این کار  جرم است و حتی اگر خود فردی که به نام وی سفته را امضا کرده اید از این کار رضایت داشته باشد باز هم برای امضا کننده مجازات درنظرگرفته خواهد شد.

آیا می توان سفته ها را نیز انتقال داد؟

سفته ها قابلیت انتقال دارند این بدان معنا است که می توانید سفته خود را پشت نویسی کنید و بعدآن را به شخص دیگری انتقال دهید. برای مثال در پشت سفته بنویسید این سفته را به فلانی منتقل کردم و آن گاه نیز زیر آن را امضا کنید. اگر می خواهید برای ضمانت نزذ کسی از سفته ها استفاده کنید این کار را حتما در دفترخانه های رسمی انجام دهید و از طرف مقابل نیز رسیدی را دریافت کنید و در آن عنوان کنید که سفته را برای چه به وی داده اید. با انجام دادن این کارها مشکلات بعدی که احتمال به وجود آمدن آن ها می رود نیز کم تر می شود .

فایده های سفته برای دارنده آن چیست ؟

اولین ویژگی که برای دارنده سفته وجود دارد و در سایر روش های دریافت طلب وجود ندارد همین ویژگی مسئولیت تضامنی است .

دارنده سفته می تواند اگر مبلغ سفته پرداخت نشود به دادگاه مراجعه کنند و به اندازه همان مبلغ سفته از اموال خود صادر کننده و یا ظهر نویسان تا وقتی که حکم دادگاه صادر نشود توقیف شود . این روش به این دلیل صورت می گیرد که دارنده سفته مطمئن شود که به طلب خود خواهد رسید.

اگر سفته در دست نداشته باشید همین باعث می شود تا دادگاه با شما همراهی نکند و حتی درخواست شما نیز مورد موافقت قرار نگیرد و حتی شاید در مواردی نیز مجبور شوید تا مبلغی را برای ودیعه بگذارید تا تامین خواسته شما صورت گیرد. البته اگر این سند را در دست داشته باشید و تکالیف خود را در این زمینه رعایت کنید دیگر دادگاه برای تایمن خواسته شما مبلغی را دریافت نمی کند و با کار شما رسیدگی خواهد شد .

برای این که از مزایای سفته برخوردار شوید باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

تنها در دست داشتن سند برای این که بتوانید از مزایای آن استفاده کنید کافی نخواهد بود و باید حداکثر در زمان ده روز از زمانی که برای پرداخت بیان شده است به دادگاه مراجعه کنید واعتراضی را برای عدم تادیه خود به ثبت برسانید. برای این که اعتراض خود را به ثبت برسانید باید واخواست وام تادیه خود را نیز تهیه کنید . اگر در سفته زمانی برای سررسید بیان نشده است برای وصول شدن آن تنها یک سال زمان دارید .

اگر برای دریافت وجه از اظهارنامه ها استفاده کرده اید باید برای ابلاغیه آن نیز منتظر بمانید زیرا تاریخ ابلاغیه همان تاریخ سررسید آن است . بعد از این که ابلاغیه به دست شما رسید تنها ده روز فرصت دارید تا واخواست عدم تادیه خود را ثبت کنید.

بعد از انجام این مراحل به مراجع قانونی مربوط می روید و تقاضای خود مبنی بر تامین خواسته را بیان می کنید . در این زمان اگر برای مطالبه وجه هنوز درخواستی را نداده اید باید ده روز بعد از صادر شدن قراری برای تامین خواسته آن را مطرح کنید.

تگ ها

مطالب مرتبط

شرایط مصادره اموال

مصادره اموال در لغت  به این معنا است که فردی جریمه شود و یا مال او به واسطه جرائم مالی که انجام داده است به زور از وی گرفته شود. مصادره را می توان هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی اعمال کرد. در زمان اجرای مصادره همه و یا بخشی از اموالی […]


ادامه مطلب
پولشویی

پولشویی

پولشویی چیست؟ پولشویی همان طور که از نام ان پیداست در لغت به معنای شستن پول های کثیف است.ا فراد از راه نامشروع مانند قاچاق و یا انواع جرم دیگر پولی را به دست می اورند و برای پاک نشان دادن پول خود اقدام به این جرم می کنند . پولشویی به این معناست که […]


ادامه مطلب
چک برگشتی

حقوق چک برگشتی

چک برگشتی یا چک بلامحل به چکی گفته می شود که دارنده چک زمانی که برای وصول چک به بانک مراجعه می کند ،یا با حساب خالی روبه رو می شوند و یا به هر دلیل دیگری نمی تواند مبلغ را دریافت کند. چک به عنوان یک سند تجاری نقش مهمی را در تنظیم روابط […]


ادامه مطلب
ازدواج

حقوق ازدواج

شرط های عقد ان دسته از تعهداتی است که در هنگام ازدواج زن و شوهر با هم توافق می کنند تا شرط های ازدواج را عملی کنند و هردو طرف نیز ان را امضا می کنند. شروط ضمن عقد تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج ان […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه