موضوع مطلب مربوطه

دعاوی تصرف بازرگانی

دعاوی تصرف

دعوا در صورتی از دعاوی تصرف محسوب می شود که موضوع حق منشاء آنها تصرفات قبلی خواهان یعنی در اختیار داشتن عملی مال یا حق مورد نظر باشد. بنابراین در دعاوی تصرف ادعای ذی حقی خواهان متنبی بر استفاده عملی و یا در اختیار داشتن شی ء یا حق مورد نظر می باشد و در این مقام به وجود یا عدم حق قانونی ماهوی خواهان در این استفاده اعتنا و توجهی نمی گردد.

در حقیقت قانون گذار از جمله به متصرف قبلی مال غیر منقول که ملک عدوانا از تصرف وی خارج گردیده این حق را اعطا نموده که بدون نیاز به ارائه دلایل مالکیت، به صرف اثبات تصرف قبلی خود، تحت شرایطی از دادگاه حکم به رفع تصرف متصرف فعلی را تحصیل نماید، حتی اگر متصرف فعلی مدعی مالکیت باشد و دلایلی نیز ارائه نماید.

با توجه به مقررات مربوطه بنابراین، اشخاص از خارج نمودن املاک از تصرف متصدفین ممنوع می باشند و قانون گذار از تصرف و متصرف در برابر تصرف عدوانی حمایت نموده حتی اگر متصرف عدوانی، مالک ملک باشد.

اگر قانون گذار، به ترتیبی که خواهد آمد، به کمک دعاوی مخصوص، حمایت از متصرف را تدارک دیده است، قبل از هر چیز هدف حمایت از مالک واقعی می باشد، حتی اگر از این امتیاز غاصب نیز استثنائا منتفع گردد.

در حقیقت، ظاهر غالبا دلالت بز واقع دارد و بنابراین متصرف، غالبا مالک یا امین او است. از طرف دیگر اخلال در تصرف همواره توام با عملیات و اقداماتی است که آرامش و نظم عمومی را کم و بیش مختل می نماید و بنابراین امتیاز اعطا شده به خواهان دعوا از نیت خصمانه قانون گذار علیه فاعل اخلال نیز ناشی می شود.

در قانون سه نوع دعوای تصرف پیش بینی شده است. دعوای تصرف عدوانی، دعوای فراحمت و دعوای ممانعت از حق.

 

دعاوی بازرگانی و دعاوی منقول ناشی از عقد قرارداد

در دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشد، خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است یا تعهد می بایست در آنجا انجام شود.

برای مثال چنانچه شخصی که مقیم تهران است به موجب قراردادی که در مشهد منعقد گردیده، متعهد شود که یکصد تن گندم در شیراز از تحویل متعهدله نماید و از انجام این تعهد استنکاف کند، متعهدله می تواند در دادگاه عمومی یکی از دو شهر مشهد، که محل وقوع عقد است و یا شیراز که محل اجرای تعهد است، به انتخاب خود اقامه دعوا نماید.

در حکومت قانون سابق مدعی این دعاوی علاوه بر این دو دادگاه می تواند به دادگاه محل اقامت خوانده  نیز مراجعه نماید، اما برخی از حقوقدانان این موارد را مفید اختیار اخیر خواهان نمی دانستند.

دیوان عالی کشور اعلام نموده است که حکم مقرر راجع به مراجعه خواهان به دادگاه محل وقوع عقد یا قرارداد و یا محل انجام تعهد قاعده عمومی صلاحیت نسبی دادگاه محل اقامت خوانده را که در ماده ۲۱ قانون مزبور پیش بینی شده نفی نکرده.

رای وحدت زو به مزبور، در حال حاضر نیز با توجه به مشابهت تقریبا کامل مخصوص مواد ۲۱ و ۲۲ از یکطرف و موارد ۱۱ و ۱۳ قانون جزا از طرف دیگر، لازم الاجراء می باشد.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

میانجی گری

میانجی گری چیست؟ میانجی گری در واقع پروسه ای است که طی آن شاکی و متهم با مدیریت فرد میانجی‏گر در خارج از محیط دادگاه در خصوص علت جرم به وجود آمده، آثار و نتایج برجای مانده از جرم و همچنین راه های جبران خسارات به وجود آمده از این جرم با شاکی و متهم […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

تدلیس چیست ؟

تدلیس چیست؟ دربسیاری ازقراردادهااین موضوع دیده میشودکه یکی ازطرفین معامله کارهایی رابرای فریب طرف مقابل انجام میدهد تابتوانداین معامله راجورکند. یعنی یکی ازطرفین معامله کارهایی را از روی آگاهی انجام می دهدکه بااستفاده ازاین اعمال کالایی که عیب ویانقصی دارد را بدون عیب به طرف مقابل بشناساند وبه این طریق معامله بین طرفین صورت گیرد. […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید