موضوع مطلب مربوطه

قلمرو اجرای قوانین ج

قلمرو اجرای قوانین جزایی در مکان

قوانین جزایی ایران  درباره کلیه اشخاصی که در قلمرو و حاکمیت زمینی ، دریای و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می شود مگر آن که به موجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشند.

هرگاه قسمتی از جرم یا نتیجه ی آن در قلمرو حاکمیت ایران واقع شود در حکم جرم واقع شده در جمهوری اسلامی ایران است.

هر شخص ایرانی یا غیر ایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت مرتکب یکی از جرائم زیر یا جرائم مقرر در قوانین خاص گردد، طبق قوانینی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می شود و هرگاه رسیدگی با این جرائم در خارج از ایران به صدور حکم محکومیت و اجرای آن منتهی شود، دادگاه ایران در تعیین مجازات های تغریری ، میزان محکومیت اجرا شده را محاسبه می کند.

به جرائم مستند مان دولت اعلم از ایرانی یا غیر ایرانی که در رابطه با شغل و وظیفه خود در خارج از قلمرو و حاکمیت ایران مرتکب شده اند و به جرائم ماموران سیاسی و کنسولی و دیگر وابستگان دولت ایران که از مصونیت سیاسی برخوردارند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می شود.

علاوه بر موارد مذکور   در مواد فوق هر یک از اتباع ایران در خارج از کشور مرتکب جرمی شود، در صورتی که در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران  محاکمه و مجازات می شود.

هرگاه شخص غیر ایرانی در خارج از ایران علیه شخص ایرانی یا علیه کشور ایران مرتکب جرمی یه جز جرائم مذکور در موارد قبل شود و در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران به جرم اورسیدگی می شود.

مرتکب جرائمی که به موجب قانون خاص یا عهدنامه ها و مقررات بین المللی در هر کشوری یافت شود در همان کشور محاکمه می شود، اگر در ایران یافت شود طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می گردد.

تگ ها

مطالب مرتبط

مناقصه

مناقصه

مناقصه چیست؟ مناقصه روشی محسوب می شود برای خریدن کالا و یا ارائه دادن یک خدمت که باعث می شود افراد برای آن به رقابت بپردازند وبا هر شخصی که قیمت کم تری را پیشنهاد کرد وشرایط بهتری را برای انجام خدمت ارائه کرد، می توانند معامله کنند. هر مناقصه دارای اصولی است که هر […]


ادامه مطلب

اماره الفراش

قاعده اماره الفراش یکی از قواعد اختصاصی مربوط به خانواده است،این قاعده مبنای برخی از قواعد حقوقی در حقوق خانواده تلقی می شود.قواعدی مثل ،رضاع ،فراش و لمطلقه الرجعیه زوجه حقیقه، از جمله قواعد اختصاصی خانواده به شمار می ایند که تنها در حقوق خانواده کاربرد دارند. فراش به صورت کلی به معنای همان فرش […]


ادامه مطلب

قوانین مربوط به اپار

تعریفی که می توان درمورد اپارتمان نشینی بیان کرد عبارت است از: یک واحد مستقل در ساختمان چند طبقه که با عنوان مسکونی یا تجاری از ان استفاده می شود. امروزه جمعیت اپارتمان نشینی افزایش یافته است  و این به دلیل گرایش بیشتر مردم به شهر نشینی بوده است .اما در کشور ما هنوز نیز […]


ادامه مطلب

مهاجرت

مهاجرت به این معنا است که فرد از جای به جای دیگر برای هدف کار و یا زندگی کردن برود. مهاجرت ها می توانند دلایل گوناگونی از جمله دور شدن از شرایط نامناسب مانند فقر،بیماری،جنگ ،بیکاری، عوامل سیاسی و یا دیگر عوامل خواهد بود. دلیل دوم این است که شرایط در کشور مقصد به صورتی […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه


دیدگاه خود را بنویسید