موضوع مطلب مربوطه

نکات حقوقی برای خرید

خرید خانه از جمله کارهایی است که بیش تر افراد در طول زندگی خود با آن روبه رو هستند . با قیمت های کنونی می دانیم که هر خانه مسلما قیمت بالایی را خواهد داشت پس لازم است تا نکات حقوقی خرید و فروش املاک را بدانیم تا بعدها دچار مشکلاتی در این زمینه نشویم .

بررسی چند نمونه از نکات حقوقی خرید و فروش املاک

در ادامه به بررسی این نکات حقوقی در خرید و فروش املاک می پردازیم که مسلما برای شما بسیار زیاد مفید خواهند بود.

بررسی وقف نبودن ملک

از مهم ترین نکات حقوقی خرید و فروش املاک این است که باید توجه کرد ملک موردنظر وقفی نباشد. مردم بیش تر فکر می کنند که املاکی که وقفی اند بیش تر به صورت مسجد ، حسینیه ، مراکز خیریه و .. در می آیند و اما نمی دانند که بسیاری از املاک هم وجود دارند که وقفی اند و اما در اختیار افراد شخصی برای کارهای تجاری و یا سایر موارد قرار دارند. در کشور ما تعداد بسیار زیادی از املاک هستند که وقفی اند و این موضوع بین مردم شایع است.

قانون اجازه نمی دهد تا شخصی املاکی که وقفی اند را خرید و فروش کند و از مهم ترین نکات حقوقی خرید و فروش املاک این است که املاک وقفی را تنها می توان برای اجاره و یا صلح منافع به دیگران نیز انتقال داد. و هیچ زمانی به صورت کلی خود ملک در اختیار کسی قرار نخواهد گرفت. برای این که ملکی را خریداری کنید توجه داشته باشد که ملک وقفی نباشد این موضوع را هم می توانید در اداره اوقاف بررسی کنید.

بررسی موضوع ارثی بودن ملک

اگر فرد می داند که ملکی را می خرد که به شخص و یا اشخاص فروشنده با ارث می رسد هم باید سند ملک موردنظر را بررسی کند و هم گواهی مربوط به انحصار وراثت و حساب مالیات بر ارث ملک باید بررسی شود .

بررسی سندهای ملکی

وقتی صحبت از نکات حقوقی خرید و فروش املاک به میان می آید ذهن همه به سمت سنددار بودن و نبودن ملک می رود که بسیار هم نکته مهمی است. اگر ملک موردنظر مشکلی را داشته باشد و صاحب آن بخواهد موضوع را پنهان کند تنها با نگاه کردن به سند ملک می توان به همه مسائل مربوط به آن پی برد.

منظور از سند ملک در این جا سند مالکیت آن است که یا تنها یک برگه است و یا به صورت دفترچه ارائه می شود . نکاتی که باید در سند بررسی کنید و با گفته های صاحب آن مقایسه کنید عبارتند از : مساحت ملک ، موقعیت و مکان درست آن ، توابع ملک مانند انباری و پارکینگ و… .هم چنین باید سایر محدودیت هایی که ممکن است در انتقال دادن آن ها وجود داشته باشد هم بررسی شود مانند این که آیا ملک موردنظر در رهن است.

اگر ملک مورنظر در رهن باشد نمی تواند خرید و فروش شود . این گونه معامله هایی از نظر قانون اعتباری نخواهد داشت و یا باید ملک از رهن خارج شود و یا اجازه شخصی که آن را رهن کرده است گرفته شود. اینه که ملک در رهن است یا خیر را می توانید با مراجعه کردن به سند متوجه شوید و فروشنده نمی تواند این موضوع را پنهان کند.

توجه داشته باشید وقتی صحبت از سند می کنیم یعنی اصل سند را بررسی کنید هیچ گاه به کپی های سند به تنهایی اکتفا نکنید.

بررسی توقیف نبودن ملک

از نکات حقوقی خرید و فروش املاک این است که توجه کنید برای این که سند ملک به نام شمما بخورد مانعی وجود نداشته باشد. از جمله این مانع ها می توان به توقیف بودن ملک اشاره کرد. یعنی دادگاه و یا شخص دیگری ملک مورنظر را توقیف کرده باشد. انجام معامله این املاک قانونی نخواهد بود و تا زمانی که ملک از حالت توقیف خارج نشود نمی توان سند آن را تنظیم کرد. برای این که از این مورد هم مطمئن شوید می توانید به اداره ثبت مراجعه کنید.

بررسی طرح های عمرانی شهری

از جمله نکات حقوقی خرید و فروش املاک این است که به طرح های عمرانی شهری توجه داشته باشید. اگر ملکی که می خواهید خریداری کنید در مسیر طرح های عمرانی شهری باشد بعدها شهرداری از شما می خواهد تا در ازای دریافت کردن مبلغی که از ارزش واقعی ملک هم کم تر است آن را به شهرداری تحویل دهد. البته نمی توان گفت خرید و فروش این گونه املاک از نظر قانونی مشکل دارد. بلکه تنها توجه کنید که در مقایسه با بقیه املاک ارزش کم تری دارند. برای این که از این موضوع اطمینان به دست آورید می توانید از شهرداری منطقه دراین باره سوال کنید و یا از پرس و جوی محلی استفاده کنید.

از آخرین وضعی که ملک دارد اطمینان پیدا کنید

اگر ملک سند رسمی داشته باشد مسلما در اداره ثبت به ثبت رسیده است. از نکات حقوقی خرید و فروش ملک این است که در دفاتر اسناد رسمی نام کسی به ثبت رسیده است که مالک ملک موردنظر است. حال اگر این ملک بخواهد فروخته شود تنها خود مالک که نام وی در اداره به ثبت رسیده است می تواند این کار را انجام دهد و برای انتقال ملک نباید مانع دیگری نیز وجود داشته باشد.

برای این که متوجه شوید ملک در چه وضعی قرار دارد می توانید از دفاتر ثبت اسناد رسمی این موضوع را بپرسید . بهتر است استعلام خود را زمانی انجام دهید که مبایعه نامه نوشته نشده است و حتی هنوز هیچ پولی را هم پرداخت نکرده اید . در این صورت مسلما مشکلات کم تری را بعدها خواهید داشت.

از افراد آن محله در مورد ملک پرس و جو کنید

می توانید برای این که اطمینان بیش تری را برای خرید ملک پیدا کنید به اهالی آن محله و یا ساکنین اطراف آن مراجعه کنید و در مورد مالکیت های مربوط به آن و یا سایر مشکلاتی که احتمال می رود ملک دچار آن باشد اطمینان پیدا کنید. اگر هم کسی که طرف معامله شما است تنها یک وکیل از طرف خود فروشنده اصلی است دفترخانه باید حتما تایید کند که وکالت وی دارای اعتبار است.

تگ ها

مطالب مرتبط

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

در خرید و فروش املاک

نقل و انتقال املاک وقفی به طور کلی خرید املاک وقفی از آن جهت بین مردم دارای اهمیت است که این املاک نسبت به املاک عادی قیمت کمتری دارند اما صرف خرید این املاک به ای معنا نیست که اشخاص بعد ها بخواهند نسبت به اراضی ادعای مالکیتی داشته باشند. لذا لازم است قبل از […]


ادامه مطلب

همه چیز در مورد جعال

معنی کلمه جعاله در لغت به معنای مزدی است که در برابر انجام کاری گرفته می شود و در فقه نیز به معنای صیغه ای است که حاصل آن به دست آوردن نفعی در عوض است. البته در این نوع قرارداد لازم نیست که کارمزد آن معین شده باشد . در فقه تعریف دیگری نیز […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه