موضوع مطلب مربوطه

بررسی مسائل حقوقی مل

از خرید هایی که در زندگی هر فرد بسیار مهم است خرید ملک و مسکن است.مهم بودن ان به این دلیل است که از جمله گران ترین خریدهای هر فرد در زندگی است. هر فرد برای ان که دچار مشکلاتی در خرید ملک نشود بهتر است با مسائل حقوقی ملکی اشنایی داشته باشد.

خریدار و فروشنده در زمان خرید ملک باید به مسائل حقوقی ملکی توجه کنند .البته افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید ملک می کنند باید بهتر قوانین حقوقی ملکی را مطالعه کنند. زیرا اغلب کسانی که برای بار چندم می خواهند ملکی را معامله کنند از قوانین و مسائل حقوقی ملکی بیش تر از سایرین اشنایی دارند.

بررسی دعاوی ملکی در مسائل حقوقی ملکی

دعاوی حقوقی در در زمینه خرید و فروش املاک وجود دارد به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه بررسی می شوند:

دعاوی حقوقی املاک:از جمله مسائل حقوقی ملکی ، دعاوی حقوقی املاک است که زیر مجموعه های زیادی دارد.از دعاوی حقوقی ملکی برای مواردی مثل تنظیم کردن سندها به صورت رسمی ، گرفتن پایان کاربرای ساختمان هایی که مراحل ساخت ان ها به پایان رسیده است ،لغو کردن قراردادهایی که مشکلاتی دارند ،اماکن تجاری که قوانین خاصی دارند تخلیه شوند ، ملکی از یک نفر به فرد دیگری انتقال پیدا کند و… استفاده می شود.هرکدام از دعاوی حقوقی ملکی باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند مشکلات مردم را حل کند.

دعاوی کیفری ملکی :اگر املاکی خریداری شوند در این املاک جرم هایی صورت گیرد در مسائل حقوقی ملکی برای پیگیری این املاک باید از دعاوی کیفری ملکی اقدام کرد.دعاوی کیفری مربوط به جرم هایی است که فرد عمدا ان ها را انجام می دهد و جرم به خاطر سهل انگاری و یا سایر موارد غیر عمد مربوط به این دعاوی نخواهد بود.

مواردی مثل فروش مال غیر ،جعل سند ،بهره بردن از اسناد جعلی ،تغییر دادن کاربری های مربوط به زمین های کشاورزی ،تصرف عدوانی و.. جز دعاوی کیفری ملکی اند.

دعاوی ثبتی املاک :از جمله مسائل حقوقی ملکی ،دعاوی ثبتی املاک است.این مورد را می توان جز همان دسته اول دانست اما به خاطر اهمیت زیاد ان در دسته دیگر به صورت جداگانه دسته بندی شده است.برای کارهای مربوط به ثبت کردن سندها و املاک اگر مشکلی به وجود اید از این دعاوی استفاده می شود.

هریک از مواردی که در مسائل حقوقی ملکی مربوط به ثبت اسناد باشد در این دسته قرار می گیرد.برای مثال باطل کردن سندها ،ثبت کردن سندهای مالکیت ،متوقف کردن کارهای اجرایی و.. از مواردی است که با دعاوی ثبتی املاک می توان ان را پیگیری کرد.برای این که این گونه از مسائل حقوقی ملکی را پیگری کنیم نیاز است تا از وکیل های با تجربه در این زمینه استفاده کنیم . با استفاده از وکیل ها مسائل حقوقی ملکی راحت تر و با سرعت بیش تری انجام می شود.

این گونه از مسائل حقوقی ملکی زمانی اتفاق می افتد که افراد برای خرید ملک تحقیقات لازم را انجام نمی دهند و سریعا برای خرید ملک اقدام می کنند بعدها متوجه می شوند که سند این زمین یا ملک دچار مشکلاتی بوده است.پس بهتر است برای جلوگیری از این دعاوی ابتدا به خوبی درباره ملک موردنظر تحقیق کنید و حتی با مشاورین املاک معتبری نیز مشورت لازم را انجام دهید تا بعدها دچار پشیمانی نشوید.

یک قرارداد ملکی معتبر شامل چه بخش هایی است؟

در مسائل حقوقی ملکی قراردادها  بسیار مهم اند و باید شما مواردی باشد تا به ان ها اعتبار ببخشد. در ادامه قسمت های مهم یک قرارداد را بررسی می کنیم:

1)نام و هویت خریدار و فروشنده:در هر قراردادی باید مشخصات کامل هردو طرف در قرارداد نوشته شود.از جمله این موارد نام و نام خانوادگی ، کدملی و شماره شناسنامه ،شماره تلفن ،پیمانکاران ،مستاجران و … هستند که باید به صورت کاملا دقیق در قرارداد بیان شود.

2)تعیین دقیق مورد معامله :در همه قراردادها باید چیزی که قرار است بین طرفین معامله شود به صورت دقیق و درست بیان شود. برای مثال درمورد یک ملک و یا زمین باید ادرس دقیق ان ،شماره مربوط به سند ،همه مشخصات که در سند ان ذکر شده است و… به صورت دقیق و واضح بیان شود. اگر مورد معامله در مسائل حقوقی ملکی به صورت درست بیان نشود نمی توان به قرارداد مورد نظر استناد کرد.

3)مدت مورد معامله مشخص شود: در همه قراردادها باید به صورت دقیق زمان معامله بیان شود.اگر مدت زمانی که در معامله مشخص شده است به پایان برسد و خریدار و یا فروشنده به کارهایی که در قرارداد تعیین شده عمل نکنند.ان گاه باید براساس سایر مفاد ان عمل کرد.

4)قیمت موردمعامله:از مواردی که باید در هر قرارداد به صورت دقیق بیان شود قیمت ملکی است که معامله شده است.قرارداد اگر از هر نوع اجاره نامه ، مبایعه نامه و .. باشد باید حتما قیمت ملک مورد معامله در ان ذکر شود در غیر این صورت اعتباری در این زمینه نخواهد داشت.

نکاتی که خریدار و فروشنده بهتر است قبل از خرید ملک به ان توجه کنند؟

موردمعامله متعلق به شخص دیگری نباشد: خریدار باید توجه کند که بعدها شخص دیگری ادعای مالکیت برای ملک موردنظر را نداشته باشد. برای مثال سند در دست بقیه اشخاص باشد، ملک از جمله املاک وقفی نباشد و در خریدار سند را بررسی کند که شش دانگ ملک دراختیار فروشنده باشد.

ویژگی های مورد معامله به درستی مشخص باشد: برای این که از هویت ملک موردنظر اطمینان حاصل کنید بهتر است به اداره ثبت برود و تحقیقاتی صورت گیرد تا شخص مطمئن شود که پلاکی که در سند ثبت شده است مربوط به همین ملک است یا خیر.

ایا مالک وضعیت درستی برای خرید ملک دارد: وضع مالک باید برای خریدار به درستی مشخص شود. برای مثال سن ، سلامت عقلی ،اختیارات کامل وی برای فروش و… باید بررسی شود.به صورت کلی می توان گفت باید مالک توانایی این را داشته باشد که معامله را انجام دهد.

از دیگر مواردی که بهتر است بررسی شود این است که خریدار بررسی کند که فروشنده از نظر قانونی برای فروش ملک منع قانونی نداشته باشد و بعد از ان برای خرید ملک اقدام کند.

تگ ها

مطالب مرتبط

دستور موقت

دستور موقت

دستور موقت چیست؟ قرار دستور موقت امکانی است که در بیشتر مواقع ذینفع یا وکیل او تمایل دارند که آن را حین دعوا (ضمن دعوا) قبل از اقامه ی دعوا و یا پس از اقامه ی دعوا به کار گیرند. این قرار به دلیل وارد کردن خسارت به شخص خوانده (شخصی که دستور موقت علیه […]


ادامه مطلب
اعاده حیثیت

اعاده حیثیت

اعاده حیثیت چیست؟ اصطلاح اعاده حیثیت یا ادعای شرف به معنای بازگرداندن وضع افراد به علت تنزل حیثیت و موقعیت اجتماعی ناشی از طرح شکایت ناروا به حالت سابق است. برخی مواقع شرایطی پیش می آید که شخصی تحت عنوان متهم، مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و یا حتی به مدتی ناچارا بازداشت شود. اما […]


ادامه مطلب

مسائل حقوقی در زمینه

افزایش روز به روز وسایل نقلیه باعث می شود مشکلات ناشی از این وسایل نیز افزایش یابد .یکی از این مشکلات ،موضوع تصادفات رانندگی است.هیچ گاه نمی توانیم با اتومبیل خود از خانه بیرون برویم و بگوییم من مطمئنا تصادف نخواهم کرد بلکه اگر شما هم تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنید ممکن است سایر […]


ادامه مطلب

چک و شرایط آن

چک و شرایط آن در قوانین تجارت به توجه به قوانین تجارت ، چک وسیله ای برای دریافت و پرداخت وجه است که به مجوب صدور آن صادر کننده وجهی را در زمان مقر شده و به شخص دیگری واگذار می کند با توجه به قانون تجارت برای اعتبار بخشیدن به یک چک به نکات زیر […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه