موضوع مطلب مربوطه

تا چه زمانی باید نفق

نفقه فرزند را تا چه زمانی باید بپردازید؟

کلمه نفقه به ‌معنی هزینه، خرج و چیزی می باشد که برای سپری کردن زندگی لازم و ضروری است. علاوه براین، بر اساس تعریفی که در کتاب های حقوقی آمده است: انفاق به معنای «صرف کردن» بوده و نفقه در اصطلاح حقوق مدنی شامل صرف هزینه‌ ی خوراک و پوشاک و لوازم خانه و جامه به اندازه برطرف کردن حاجت و توانایی انفاق ‌کننده در خصوص نفقه‌ اقارب و خوراک و پوشاک و مسکن و لوازم منزل و خادم در حد مناسبت عرفی با شرایط زوجه در خصوص نفقه زوجه می شود. در ادامه در مورد مفهوم نفقه فرزند، زمان پرداخت نفقه فرزند برای اولاد پسر و دختر، ضمانت اجرای کیفری و خصوصیات نفقه اقارب اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد.

با توجه به تعریفی که در قسمت بالا در علم حقوق و بر اساس قانون شد، نفقه دارای دو بخش می باشد که به شرح زیر است:

  • نفقه‌ زوجه
  • نفقه‌ اقارب یا خویشاوندان

نفقه فرزند چیست؟

بر اساس ماده ‌ی ۱۱۶۸ قانون مدنی «نگهداری از کودکان، علاوه بر حق، از جمله تکلیف والدین نیز محسوب می شود.» این حق که به آن حضانت کودک گفته می ‌شود، مستلزم حقوق و تکالیفی برای پدر و مادر است که از جمله این موارد انفاق فرزندان یا نفقه فرزند به شمار می رود.

این حقوق عبارت است از تهیه ‌ی مسکن، لباس، غذا و لوازم منزل به‌ اندازه برطرف کردن حاجت. حق نفقه فرزند در مرحله ی نخست وظیفه ی پدر می باشد. حتی در برخی از موارد که به خاطر جدایی والدین، حضانت فرزند با مادر باشد، این حق همواره برعهده پدر نی زمی باشد و وی باید هر ماه، مبلغی را یا به طور توافقی به مادر یا طبق حکم مشخص ‌شده توسط دادگاه به ‌عنوان نفقه‌ فرزند پرداخت نماید.

بر اساس ماده‌ ی ۱۱۹۹ قانون مدنی، نفقه‌ فرزند برعهده ‌ی پدر می باشد.» در این ماده تعیین تکلیف شده که چنانچه فرزند، پدر ندارد و یا پدر وی توانایی انفاق نداشته باشد، اقوام پدری وی به ‌ترتیب نزدیکی به طفل، وظیفه پرداخت نفقه را برعهده دارند. هر موقع اجداد نیز نبود و یا توانایی پرداخت انفاق را نداشته باشند، این مسئولیت بر‌عهده ‌ی مادر و بعد از وی بر‌عهده ‌ی اقوام مادری خواهد بود.

پرداخت نفقه فرزند

البته باید بگوییم که بر اساس بند ۳ ماده ‌ی ۴۸ قانون حمایت از خانواده، فرزندان دختر در صورتی که شغل یا شوهر نداشته باشند و فرزندان پسر تا ۲۰ سالگی و پس از آن، اختصاصا اگر معلول از کار افتاده ‌ی نیازمند باشند و یا دارای اشتغال به تحصیلات دانشگاهی باشند، بنابر کمک‌ هزینه ‌ی فرزندان، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه ‌ی پدر و مادر خود برخوردار می ‌شوند. لذا نفقه اولاد بر اساس ماده ‌ی فوق ذکر دارای شرایطی می باشد و به این معنا نیست که با احراز رشد اطفال از دایره ‌ی انفاق بیرون آیند؛ بلکه چنانچه دارای شغل بوده و یا در صورت ازدواج و… مسئولیت والدین در این خصوص ساقط می ‌شود.

باید بگوییم که برای حمایت از دختران، این حق برای آن ها در نظر گرفته شده است که چنانچه ازدواج کرده و یا اینکه جدا شده باشند، در صورتی که شغلی نداشته باشند ولی پدرشان شاغل و درآمد داشته باشد، امکان مطالبه‌ ی دوباره از حقوق و مستمری پدر خود را دارند. وظیفه پرداخت نفقه تنها میان اقوام و اجداد اولاد وجود دارد.

تگ ها

مطالب مرتبط

نفقه

حقوق نفقه

نفقه  یعنی فراهم کردن هزینه های زندگی که شامل خانه ،اثاثیه،دارو،درمان و لباس است که از زمان عقد دائم بر عهده شوهر خواهد بود.البته باید توجه داشت که موارد گفته شده تنها مثال هایی از نفقه هستند و نفقه به این ها خلاصه نمی شود.لازم به ذکر است در عقد موقت به زن نفقه تعلق […]


ادامه مطلب
ازدواج

حقوق ازدواج

شرط های عقد ان دسته از تعهداتی است که در هنگام ازدواج زن و شوهر با هم توافق می کنند تا شرط های ازدواج را عملی کنند و هردو طرف نیز ان را امضا می کنند. شروط ضمن عقد تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج ان […]


ادامه مطلب

میزان نفقه زن پس از

میزان نفقه زن پس از طلاق یکی از مسائل مهمی که در روابط خانوادگی بسیار مورد توجه و اهمیت قرار دارد مبحث پرداخت نفقه است. پرداخت نفقه یکی از مهمترین مواردی است که به آن رسیدگی می شود و قواعد ویژه ای نیز از سوی قانونگذار برای آن تعیین شده است. چنانچه مردی نسبت به […]


ادامه مطلب
تنصیف دارایی

درخواست نفقه همسر و

نحوه درخواست نفقه همسر و اقارب نفقه به معنی چیزی که انفاق کنند می باشد و در اصطلاح حقوقی به معنی تمام نیازهای متعارف و متناسب با شرایط زن مانند مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه ‌های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت عادت یا نیاز به واسطه نقصان یا مرض می باشد. براساس […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه