موضوع مطلب مربوطه

حساب بانکی مشترک چه

در ایران می توان برای دو نفر و یا بیش تر حساب جاری باز کرد والبته این حساب باید براساس قوانین مربوط به حساب مشترک بانکی باشد.این گونه حساب ها برای افرادی که هم با یکدیگر پس انداز می کنند و هم با یکدیگر خرج می کنند مناسب است. دوراقع سالمندانی که نمی توانند دائما به بانک مراجعه کنند و یا شریک های تجاری هم می توانند از این حساب بانکی مشترک بهترین استفاده را داشته باشند.

زمانی که شما یک حساب بانکی مشترک باز می کنید بسیاری از کارها را می توانید هر دو طرف با هم انجام دهید.البته باید توجه داشته باشید این حساب های بانکی مشترک قوانین مخصوص خود را دارد.

حساب مشترک

قوانین مربوط به حساب جاری مشترک

برداشت از حساب جاری مشترک به صورت انفرادی و یا جدا جدا صورت گیرد.

هریک از شرکا باید در حساب جاری مشترک  سهم خود را مشخص و معین کنند زیرا در صورت فوت و یا ورشکستگی و یا بروز هر گونه مشکلی برای صاحبان حساب و اطلاع بانک، حساب مشترک مسدود و موجودی حساب به نسبت سهمی که داشته اند بین آنها تقسیم گردد .در صورتی که سهمی را شرکا تعیین کنند مبلغ موجود در حساب بانکی به صورت مساوی تقسیم می شود.

هم چنین شرکا باید مشخص کنند که این حساب چگونه و با چه شرایطی بسته شود. اینکه به تقاضای یک یا چند نفر می تواند حساب را مسدود و سهم هر یک را پرداخت نمود. تمامی مواردی که ممکن است در مواقع خاص برای موجودی حساب پیش اید در قسمت توضیحات کارت های افتتاح حساب جاری ذکر شده  باشد و به امضای مجدد شرکاء رسیده باشد.

در صورت این که هر یک از شرکا فوت شود ،شرکا ورشکسته شوند و این ورشکستگی توسط اداره مالیات تایید شود،قانون گذاران دستور بستن حساب را صادر کنند بانک وظیف دارد تا حساب مشترک را ببندد .اگر فرد فوت شده باشد هم سهم او به وراث او داده خواهد شد.

حساب مشترک برای زوجین

زندگی مشترک  مانند پازل است که زن، مرد و روابط بین آن‌ها این پازل را تشکیل می دهند؛ پس باید نحوه چیدمان ان به صورتی باشد تا همه چیز هماهنگ شود. همه ان چه در زندگی زوجین برای ان تلاش می کنند اعم از خانه ،ماشین و … می تواند هم باعث زندگی بهتر و هم باعث اختلاف بین زوجین شود.

دلیل دعوای اصلی 70 درصد زوجین برسر پول است.طبق پرسش نامه تعیین شده تقسیم بندی مسائل مالی  و قرض و بدهی ها بزرگ ترین مسئله برای اختلاف بین زوجین است. متأسفانه برخی از اقایان باوجود اینکه شغل مناسب همیشه خودشان را بی‌پول جلوه می دهند تا همسرشان درخواستی از آن‌ها نکند و توقعات خود را به پایین ترین حد ممکن بیاورد؛ بعضی دیگر از مردان هم  شاغل بودن زن را به عنوان دلیلی می دانند که دیگر برای مخارجش به او هزینه ای را نپردازند.

بازکردن وبازنکردن حساب مشترک موضوعی کاملا توافقی بین زوجین است و قانونی در این باره وجود ندارد که چون زندگی مشترک است پس حساب بانکی باید مشترک باشد. برای باز کردن حساب بانکی ابتدا باید زوجین از یکدیگر شناخت کافی را به دست اورند و در مورد این که به چه اندازه پول می توانند از این حساب برداشت کنند هم با هم به توافق برسند.

اگر یکی از طرفین نیاز به برداشت پول داشت، حتماً با مشورت همسر این کار را انجام دهد؛ ممکن است یکی از طرفین ریسک‌پذیر و ولخرج و دیگری فردی اقتصادی باشد در این صورت داشتن حساب بانکی مشترک ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی بشود و توصیه نمی شود. بااین‌حال حساب بانکی مشترک هم می تواند اعتماد و اتحاد بین زوجین را بیش تر کند و هم می تواند باعث بروز مشکلاتی در این میان در صورت عدم توافق ان ها شود.

بسیاری از زوج‌ها از موضوعات مالی و بدهی های همسر خود قبل از ازدواج اطلاعاتی ندارند و این حساب مشترک می‌تواند برای ان ها نه تنها فوایدی نداشته باشد بلکه ایجاد دردسر هم بکند.دیده شده است که بعضی از زوجین بعد از ازدواج از این حساب های مشترک سواستفاده می کنند و بدهی های قبلی خود را با ان بپردازند خود یان کار باعث بروز اختلافات و بعضا باعث طلاق و جدایی خواهد شد.

مشکل دیگر ولخرج بودن یکی از زوجین است که باعث می‌شود همیشه باعث ایجاد خرج های گزاف برای خانواده شود و بدون درنظر گرفتن اینده همه پس انداز و پول حساب مشترک را استفاده کند، این مورد نیز یکی از مواردی است که به اختلافات دامن می زند ودر صورتی که زوجین نتوانند رضایت یکدیگر را بدست اورد این موضوع نیز مشکل ساز خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات حساب مشترک که نقطه مقابل ولخرج بودن است ، خسیس بودن بیش از اندازه است، که دراین حالت نیز یکی از طرفین به همسرش حق هیچ گونه خرج کردنی را نمی دهد در این صورت به طرف مقابل فشار شدیدی وارد می شود، در برخی مواقع که بیشتر از سوی آقایان صورت می گیرد، موضوعاتی که خانم‌ها برای خرج کردن را لازم می دانند اقایان اسراف و ولخرجی می دانند پس به شدت در مقابل ان ها زا خود واکنش نشان می دهند.

رو راست نبودن یکی از زوجین نیز می‌تواند یکی از موارد اختلاف باشد، حال اگر یکی از طرفین برای خود حساب شخصی پنهانی  داشته باشد، اما از حساب مشترک  هم استفاده کند و به همسر خود در این باره صحبتی نکند، این مورد می‌تواند در صورت برملاشدن باعث ناراحتی زیادی بین  طرفین خواهد شد.

برخی از زوجین تنها پول را پس انداز می کنند و برای هزینه های زندگی هیچ خرجی نمی کنند، برای یک زندگی خوب و سعادتمندانه در کنار ذخیره و پس اندازه سرمایه باید در حد متعادل در زندگی هم  خرج هایی کرد. خرج کردن در حد تعادل باعث پیشرفت و آشنایی با تکنولوژی های جدید در اعضای خانواده می‌شود.

طبق نظر کارشناسانی که در این مورد تحقیقاتی انجام داده اند برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است قبل از ازدواج زوجین حتماً در از  مسائل مالی یکدیگر اطلاعات کافی داشته باشند، در صورت بازکردن حساب مشترک حتماً در مورد نحوه برداشت پول از حساب با هم توافق کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

با ابلاغیه و انواع آ

ابلاغ در لغت به معنای رساندن پیام است . در مسائل حقوقی منظور از ابلاغ این است که مخاطب را از تشریفات قانونی مطلع کنند. ابلاغ از جمله اوراقی است که در دعاوی بسیار اهمیت دارد . دلیل این اهمیت نیز این است که این اوراق شرایط رسیدگی به پرونده را فراهم می کند . […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه