موضوع مطلب مربوطه

ضمانت نامه های بانکی

ضمانت در لغت به معنی تاوان داری است و یا به عبارت دیگر فرد می پذرید تا دین های فرد دیگری را پرداخت کند و یا اگر کار وی خسارت هایی را وارد کرده است خسارت های او را جبران کند . از جمله این ضمانت نامه ها می توان به ضمانت نامه بانکی اشاره کرد . که در ادامه این مطلب بیش تر با آن ها آشنا می شویم .

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

بعضی از اوقات بین طرح های دولتی و یا غیر دولتی و معامله هایی که بیان افراد صورت می گیرد ضمانت نامه هایی صادر می شود که از جمله این ضمانت نامه ها ، ضمانت نامه های بانکی هستند . بانک برای این که این ضمانت نامه ها را به افراد متقاضی بدهد در مقابل از این افراد وثیقه های را دریافت می کند . مسئول نهایی پرداخت خود فرد متقاضی خواهد بود .

ارکان ضمانت نامه های بانکی

مشتریان بانک ها برای دریافت ضمانت نامه های بانکی درخواست می دهند و  این ضمانت نامه ها درنهایت به سوردنهادهای دولتی و خصوصی صادر می شوند . ضمانت نامه ها دارای ارکان بسیار زیادی هستند که عبارتند از :

متقاضی ضمانت نامه

ذی نفع

ضامن

مبلغ ضمانت نامه

موضوع ضمانت نامه

برای مبادله های مختلفی که در جامعه اتفاق می افتد ضمانت نامه های بسیار زیادی نیز صادر می شود که ارکان آن ها با هم متفاوت است.

ضمانت نامه بانکی

انواع ضمانت نامه بانکی

1-ضمانت نامه مناقصه و یا مزایده : یکی از انواع ضمانت نامه بانکی ضمانت نامه های مناقصه و یا مزایده هستند . بسیاری از سازمان ها و موسسات برای این که کالا های خود را به فروش برسانند از مزایده استفاده می کنند و در این زمینه مناقصه های بسیار زیادی برگزار می شود . افراد بسیار زیادی در این مناقصه ها شرکت می کنند و پیشنهادات خود را برای خرید و یا فروش در این زمینه مطرح می کنند و این پیشنهادها را با نهادی که این مناقصه ها را برگزار می کند در میان می گذارند . برای این کار باید ضمانت نامه ای را به نهاد برگزاری تحویل دهند تا در صورت این که در مزایده برنده شدند ومی خواستند از آن انصراف دهند ذی نفع ضمانت نامه بتواند از این ضمانت نامه بانکی استفاده کند  .

2-ضمانت نامه تعهد پرداخت : این ضمانت نامه ها برای این صادر می شود تا در سر رسید معین پرداخت دیون و قرض ها صورت گیرد .

3-ضمانت نامه گمرکی : زمانی که کالایی وارد کشور می شود و کسی که این کالا را وارد کشور کرده است نتواند حق گمرک را به صورت نقدی پرداخت کند می تواند ضمانت نامه هایی را با سررسید های معین به گمرک بسپرد . حال اگر وارد کننده کالا نتواند در سررسید معین مبلغ ضمانت نامه را پرداخت کند برای وی جریمه هایی برای تاخیر درنظرگرفته خواهد شد .

4-ضمانت های پیمان : در بیش تر مواردی که از ضمانت نامه ها استفاده می شود برای زمانی است که دولت به عنوان کارفرما اجرا کردن پروزه های عمرانی و تولیدی را به پیمانکاران واگذار می کنند . در چند سال اخیر برای منعقد شدن قراردادهایی که پیچیده و طولانی اند به صورت پیش فرض شرایطی گذاشته شده است و قواعدی بیان شده است که همه جانبه اند . این موارد را شرایط عمومی پیمان می نامند .

5-ضمانت هایی برای حسن انجام تعهد : این نوع از ضمانت نامه بانکی برای این صادر می شود تا تعهدات در زمان مقرر و معین خود انجام شوند . این ضمانت نامه ها برای این صادر می شود تا تعهدات که از پیمان ناشی می شوند انجام شوند .

6-ضمانت نامه پیش پرداخت : قبل از این که پیمان امضا شود و شرایط آن همگی توسط پیمان کار به امضا برسد کارفرما برای این که کارگاه تجهیز شود و برای انجام کارها و عملیات ها لوازم موردنیاز آن ها تهیه شود مقداری از مبلغی که معین شده است به پیمانکار پرداخت شود و درمقابل برای این کار ضمانت نامه ای از پیمانکار دریافت می شود . با سپری شدن زمان و انجام شدن و زمانی که پیمانکار کارهای خودش را انجام داد ملبغی که در این ضمانت نامه وجود دارد به تدریج کاهش می یابد.

7-ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان : کارفرما برای این که مطمئن شود کارها را پیمانکار به خوبی انجام می دهد مبلغی را از پیمانکار دریافت می کند . این مبلغ به میزان ده درصد از کل صورت وضعیت های فرد پیمانکار است . همه این مبلغ ها در حسابی که کارفرما دارد نگه داری می شوند .

8-ضمانت نامه حسن انجام کار : زمانی که پروژه ها به پایان می رسند و عملیات ها تمام می شوند کارفرما ضمانت نامه ای را از پیمانکار دریافت می کند و این ضمانت نامه تایید می کند که این پروژه به خوبی انجام شده است  و سلامت انجام شده این پروژه را تضمین می کند . به این نوع از ضمانت نامه ها ضمانت نامه حسن انجام کار گرفته می شود .

چطور می توانیم ضمانت نامه بانکی بگیریم ؟

برای این که ضمانت نامه بانکی بسیار مختلفی صادر شود بانک براساس توان مالی که شخص متقاضی دارد وثیقه های متعددی را از آن ها دریافت می کند . این وثیقه ها می تواند موارد زیر باشد :

1-طلا ، پول نقد ، اوراق قرضه دولتی ، اوراق مشارکتی که توسط بانک مرکزی منتشر می شوند ، سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ، حساب های پس انداز قرض الحسنه ، گواهی سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ، حساب های سرمایه گذاری مدت دار ، حساب های ارزی .

2-تضمینی برای بانک ها و یا تضمینی از موسسات اعتباری غیر بانکی در خارج از کشور که اعتبار بسیار زیادی دارند.

3-اموال غیرمنقول ، ضمانت هایی که برای  بانک ها قابل قبول باشند ، سفته ها ، برگه ای که برای وثیقه ای از انبارهای عمومی مربوط به کالا است ، کشتی و هواپیما ، سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته می شود .

معمولا از وثیقه هایی که ذکر شده است یک و یا چند تا از این موارد از مشتری درخواست می شود . به صورت کلی پایه ضمانت نامه بانکی پذیرش پرداخت بدهی بدهکار و عقد ضمان هستند  و اما اسنادی هستند که متقاضی ضمانت نامه پشتوانه مالی آن ها را تامین می کند.

در صورت بروز مشکل در زمینه ضمانت بانکی می توانید از مشاوران مورد اطمینان خود در موسسه حقوقی آریاناپارس از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

تگ ها

مطالب مرتبط

آشنایی با ضمانت نامه

ضمانت نامه بانکی چیست؟ بل اتوضیح ضمانت نامه بانکی باید دانست که کلمه ی «ضمانت» به معنی پذیرفتاری یا تاوان ‌داری می باشد. به بیانی دیگر شخص قبول می کند تا دیون دیگری را پرداخت کند و یا خسارات به وجود آمده بر اثر عمل او را جبران نماید. با ‌این وجود، از نظر حقوق‌ […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه