موضوع مطلب مربوطه

قوانین مالک و مستاجر

افرادی که می خواهند در خصوص قوانین مالک و مستاجر و همین طور حکم تخلیه فوری اطلاعات خود را افزایش دهند پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانند. در ادامه در مورد این قوانین صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با انواع اجاره نامه ها

در مجموع قانون سه نوع اجاره نامه را مورد تائید قرار می دهد. اجاره نامه ها شامل مسکونی و یا تجاری و یا محل هایی مانند درمانگاه، موسسه خیریه و… هستند که این دسته محل ها در قسمت اماکن مسکونی  دسته بندی می شوند. در صورتی که موجر و مستاجر با هم تفاهم کنند و قراردادی میان آن ها منعقد گردد، مستاجر بنا بر قانون وظیفه دارد مبلغی که به عنوان اجاره بها در نظر گرفته شده است را بپردازد. پرداخت این اجاره بها باعث می شود تا مستاجر به عنوان مالک منافع عین مورد اجاره شناخته شود. چنانچه روند اجاره بر اساس رویه ای که عنوان شد، پیش رود موجر می تواند در برخی از شرایط خاص که در ادامه آن را مورد بررسی قرار می دهیم نسبت به تهیه حکم تخلیه اقدام کند.

حکم تخلیه

تخلیه فوری چیست؟

تخلیه ملک در اصل حقی است که از جانب قانون برای مالکان مشخص شده است. با این کار می توان جلوی مستاجران خلاف کار را گرفت. چنانچه موجر بخواهید حکم تخلیه فوری را تهیه کند، می بایست دادخواستی به شورای حل اختلاف ارائه دهد. بهتر است بدانید که قانون برای گرفتن حکم تخلیه فوری شرایطی را مد نظر قرار داده است.

بر اساس قانون اجاره نامه هایی که در دفترهای اسناد رسمی ثبت نشده اند و به طور غیر رسمی بر روی یک تکه کاغذ به امضای موجر و مستاجر رسیده اند، شامل شرایط لازم برای دریافت حکم تخلیه فوری نمی شوند.  فقط به شرطی می توان به طور قانونی برای این دست از اجاره نامه ها حکم تخلیه فوری تهیه کرد که اجاره نامه توسط دو نفر شاهد عاقل و بالغ امضا شده باشد.

در چه مواردی می توان حکم تخلیه فوری گرفت؟

چنانچه مدت زمان اجاره خانه تمام شده باشد، ولی موجر به مستاجر تذکر داده باشد و وی نسبت به تخلیه هیچ اقدامی نکرده باشد، صاحب ملک این حق را دارد که برای دریافت حکم تخلیه فوری به شورای حل اختلاف محله خود مراجعه کند.

چنانچه مستاجر از ملک برای مورد دیگری استفاده کند و آن را به محلی غیر مشروع تبدیل کرده باشد، صاحب ملک می تواند حکم تخلیه فوری دریافت کند.

در صورتی که مستاجر بیش از سه ماه کرایه منزل را پرداخت نکرده باشد، موجر می تواند وی را با حکم تخلیه فوری بیرون کند.

اگر ملک با شرط عدم انتقال به غیر اجاره داده شود و مستاجر به این شرط پایبند نماند، صاحب ملک این حق را دارد با مراجعه به شورای حل اختلاف حکم تخلیه فوری دریافت کند.

برای حکم تخلیه چه مدارکی لازم است؟

همان طور که قسمت بالا ذکر شد، بر اساس برخی از شرایط خاص می توان حکم تخلیه فوری تهیه کرد. بنابراین با توجه به شرایطی که قید شد در صورتی که مستاجر و موجر نتوانند با هم توافق کنند و مستاجر در قرارداد و اجاره نامه به تعهدات ذکر شده خود متعهد نباشد، صاحب ملک می تواند با مراجعه اداره ثبت اسناد، دادگاه یا شورای حل اختلاف، برای تهیه ی حکم تخلیه اقدام نماید. سند مالکیت، سند اجاره نامه  و مدارک شخصی مالک از مدارک مورد نیاز برای تهیه حکم تخلیه به شمار می رود.

سپس صاحب ملک می تواند با توجه به سند مالکیت و اجاره نامه عادی یا رسمی و با توجه به شرایط ثبت شده صدور حکم، برای دریافت حکم تخلیه اقدام نماید.

حکم تخلیه چگونه ابلاغ می شود؟

چنانچه صاحب ملک بتواند عدم صلاحیت مستاجر را برای استفاده از ملکش به طور قانونی ثابت کند، دادگاه یا شورا حکم تخلیه صادر را می کند. بنابراین تا ۲۴ ساعت بعد از صدور حکم، مستاجر از آن با خبر می شود و در ادامه حکم تخلیه به وی ابلاغ می گردد.

بعد از ابلاغ حکم، مستاجر به مدت ۷۲ ساعت مهلت دارد تا برای تخلیه ملک اقدام کند. حتی در صورتی که مستاجر برای این حکم اعتراضی داشته باشد، بر اساس حکم چاره ای به جز تخلیه نخواهد داشت.

بهتر است بدانید که تنها در موقعی که صاحب ملک ودیعه یا پول پیش مستاجر را پرداخت کرده باشد، تخلیه صورت می گیرد. بنابراین در شرایطی که ودیعه پرداخت نشده باشد، تا هنگام پرداخت و ارائه رسید، تخلیه ملک صورت نخواهد گرفت.

متوقف کردن حکم تخلیه چگونه انجام می شود؟

با اینکه صاحب ملک می تواند با توجه به شرایط خاص حکم تخلیه تهیه نماید و آن را پیگیری و اجرا کند. ولی می بایست این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که در بعضی از مواقع می توان این حکم را متوقف نمود و از اجرای آن جلوگیری کرد. البته فرصت سه روزه ای که برای تخلیه ملک به مستاجر داده می شود، به منظور پیگیری و اقدام بر علیه تخلیه مدت زمان مناسبی نخواهد بود. چنانچه مستاجر برای دادرسی فوری درخواست دهد، بدون اینکه به ارائه درخواست نیاز باشد، درخواست مستاجر مورد رسیدگی قرار می گیرد.

برای نمونه در صورتی که مستاجر ادعا کند که اجاره نامه را تمدید کرده است و یا سندی که صاحب ملک برای تخلیه ملک ارائه داده است، تقلبی باشد، می تواند در این خصوص اقدام کند و روند تخلیه ملک را متوقف نماید.

دستور تخلیه با حکم تخلیه چه تفاوتی دارد؟

چنانچه قصد تهیه دستور تخلیه را دارید،بهتر است این را بدانید که این دستور بعد از تقاضا و بررسی های کوتاه شواهد، صادر می شود. چنانچه در خصوص حکم تخلیه شرایط اندکی فرق دارد. حکم تخلیه نهایت تا بیست روز بعد از صدور حق تجدید نظر خواهد داشت. در صورتی که بعد از این مدت نیز حکم به نفع صاحب ملک باشد، باید در ادامه راه صدور اجرائیه را درخواست کند. بعد از این کار ده روز دیگر برای اعتراض در نظر گرفته شده است. چنانجه بعد از صدور اجرائیه اعتراضی نسبت به آن وارد نشود و یا اعتراضی که شده است، پذیرفته نشود، مستاجر مجبور به تخلیه ملک خواهد بود.

تگ ها

مطالب مرتبط

وقف

وقف

وقف چیست؟ همانطور که بسیاری از مردم می دانند، وقف یکی از سنت های اسلامی و جزو برترین ثواب ها و فضیلت هایی می باشد که در فقه اسلامی تعریف شده است. همچنین می توان آن را یکی از زیر ساخت های اقتصادی جهان اسلام دانست که  واقف از راه نیکوکاری و کمک به هم […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

نکات حقوقی قراردادها

قرارداد بین دو و یا چند نفر صورت می گیرد و آثار حقوقی را در پی دارد . در تنظیم کردن قراردادها باید نکات حقوقی قراردادها را بررسی کنیم . توجه کنید که حتما قراردادها نباید به صورت کتبی نوشته شوند بلکه بسیاری از قرادادها هم هستند که افراد توافقات بین اراده های افراد صورت […]


ادامه مطلب
قولنامه

خرید و فروش املاک

یکی از مسائل حقوقی مهم  در زمینه خرید و فروش املاک  مسئله قولنامه است.برای مثال اگر قصد خرید خانه در مکانی را دارید ،بعد از اینکه خانه را دیدید و ان را پسندیدید باید درخواست خود  را به مشاور املاک اعلام  کنید. مشاور املاک  اقدام  به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده می کند ،که […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه