موضوع مطلب مربوطه

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول با سایر اموال در این است که برای این که مهریه مال غیر منقول حتما باید قبل از این که عقد ثبت شود سند غیرمنقول به نام زوجه خواهد شد  و درنتیجه در دفاتر ازدواج باید آن ها ثبت شوند.مهریه مال غیرمنقول نوعی از مهریه است که به سرعت وصول می شود .

هر مالی می تواند به عنوان مهریه درنظرگرفته شود

براساس قانون هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد می تواند به عنوان مهریه درنظرگرفته شود . پس هر مال به صورت منقول و یا غیرمنقول می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود . مال منقول می تواند سکه ، پول ، کتاب ، گل و .. باشد . منظور از مهریه مال غیرمنقول نیز این است که مهریه می تواند خانه ، زمین و یا هرگونه ملک دیگری باشد . پس هر مالی که برای مهریه درنظرگرفته می شود تنها باید ارزش مالی داشته باشد.

بهترین نوع مهریه چیست ؟

در قبال هر چیزی که بتوان پولی را دریافت کرد می تواند به عنوان مهریه درنظرگرفته شود . البته برای مهریه می توان چند مورد را به هم ضمیمه کرد و برای مهریه ثبت کرد.بهترین نوع مهریه این است مهریه مال غیرمنقول معین باشد .دلیل خوب بودن این مهریه این است که می تواند بلافاصله بعد از این که  عقد جاری شد مهریه را دریافت کند. البته باید در همان ابتدا مرد مهریه را پرداخت کند و اما اگر قبل از رابطه زناشویی طلاق صورت گیرد زن باید نصف دیگر از مهریه را پس بدهد.

ثبت مال غیرمنقول به عنوان مهریه

برای این که ملکی برای مهریه به ثبت برسد باید مدارک لازم در ابتدا در دفاتر ازدواج آماده شوند وهمه آن دسته از مدارکی که برای انتقال دادن ملک لازم است را در دفاتر اسناد رسمی ارائه کند. از جمله این مدارک می توان به استعلام از اداره ثبت ، سند رسمی برای ملک و .. اشاره کرد. زمانی که زوج همه مدرک های موردنظر را آماده کند و همراه خود به دفاتر رسمی ازدواج آورد . سردفتر در دفاتر رسمی ازدواج در سند ازدواج مشخصات ملک موردنظر را باید به ثبت برساند.

البته این جریان در همین جا نیز تمام نمی شود و از این جا به بعد وظیفه دفاتر ازدواج است تا قباله ازدواج را به دفاتر اسناد رسمی در آن نزدیکی ببرد و دفاتر اسناد رسمی نیز این معامله را به ثبت می رساند. و به این ترتیب نام زوجه را در ستون انتقال به عنوان مالک جدید به ثبت می رساند. و بدین ترتیب شماره به اداره ثبت فرستاده می شود و سند برای زوجه به ثبت خواهد رسید. به صورت کلی بعد از این مراحل هر شخصی که سند به نام وی انتقال یافته است باید منتظر باشد تا یک سند تک برگی برای وی صادر شود .

استفاده از سندهای عادی برای مهریه

برای رسمی شدن سندها دو راه وجود دارد اول این که این اسناد در دفترهای اسناد رسمی به ثبت برسند و دوم نیز این که سندها را در دفتر ازدواج و طلاق به ثبت رساند. و اما در این بین سند دیگری نیز وجود دارد که به آن سند عادی می گویند که تنها بین افراد تنظیم می شوند و بین آن ها امضا خواهند شد . توجه داشته باشید نمی توان با استفاده از سندهای عادی بعدها در دادگاه برای گرفتن مهریه اقداماتی را انجام داد.

در این جا رسم و رسومات دیگری بیان می شود که در آن ها در مراسم بله برون مهریه ای از مال غیرمنقول برای زن درنظر گرفته می شود و این موضوع تنها روی یک کاغذ بیان می شود و درنهایت نیز همه کسانی که حاضرند آن را ثبت می کنند.توجه داشته باشید که این نوشته ها نیز جز اسناد عادی اند و نمی توانند مورد استناد قرار بگیرند.

پس اگر در سندازدوجا ملکی برای زن به عنوان مهریه به ثبت نرسد و برای منتقل کردن آن نیز آن چه در قبل گفته شود انجام نشود زن نمی تواند این موضوع را ثابت کند که ملک به عنوان مهریه برای وی درنظرگرفته شده است. پس سعی شود مراحل قانونی موردنظر طی شود و در این صورت حتی اگر کسی هم بعدها در مورد آن ادعایی داشته باشد زن می تواند ثابت کند که ملک جز مهریه وی است.

آیا خانه ای که بعدها مرد بخرد می تواند جز مهریه زن قرار بگیرد؟

موضوعی که به تازگی در تعیین کردن مهریه مد نظر است این است که اگر داماد در آینده بتواند خانه ای را خریداری کند نصف این خانه از آن زن باشد . اما باید بدانید که مالی که وجود خارجی ندارد نمی تواند به عنوان مهریه درنظرگرفته شود .البته در بعضی از خانواده ها اصرار زیادی است که این شرط از جمله شرط های ضمن عقد باشد و اما باید بدانند که این شرط باطل است. یعنی به طورمثال اگر بیان شود که بعدها اگر داماد خانه ای را خرید نصف آن از آن زن خواهد بود این شرط اعتباری را ندارد زیرا زمان خاصی برای این کار درنظرگرفته نشده است و اما اگر بیان شود که برای مثال این کار در شش ماه آینده صورت می گیرد چون زمان خریدن خانه زمان مشخصی است می تواند اعتبار داشته باشد . پس باید این شرط را از جمله شرایط ضمن عقد قرار داد.

البته در این شرط باید مشخصات ملک و هم چنین زمان اجرا نیز بیان شده باشد . از جمله ویژگی های بسیار مهم دیگر که باید بیان شود عبارت به صورت مجانی است که حتما باید در سند ذکر شود تا بعدها زن دچار مشکلاتی در این زمینه نشود. زیرا شاید مرد نتواند در زمان معین این شرط را انجام دهد و اما زن نیز برای گرفتن حق خود مسر باشد در این جا دیگر برای گرفتن حق خود باید دادخواستی را به دادگاه عرضه کند و در این صورت مسلما آرامش خانواده از بین می رود.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب
وقف

وقف

وقف چیست؟ همانطور که بسیاری از مردم می دانند، وقف یکی از سنت های اسلامی و جزو برترین ثواب ها و فضیلت هایی می باشد که در فقه اسلامی تعریف شده است. همچنین می توان آن را یکی از زیر ساخت های اقتصادی جهان اسلام دانست که  واقف از راه نیکوکاری و کمک به هم […]


ادامه مطلب

همه چیز درباره مهریه

مهریه از جمله مسائل حقوقی خانواده ای است که در جامعه امروز حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشته است . می توان گفت سابقه قوانین مهریه به همان سابقه ازدواج برمی گردد. البته در طی سال هایی دچار تغییر و تحول زیادی شده است و اما اصول و اساس آن تغییری نکرده است . […]


ادامه مطلب

جلسه اول دادگاه مهری

اگر تصمیمی برای دریافت مهریه خود گرفته اید و این خولسته خود را در دادگاه نیز مطرح کرده اید باید بدانید که جلسه اول دادگاه مهریه بسیار مهم است .بسیاری از افراد زمانی که دادخواست خود را برای دریافت مهریه مطرح می کنند و برای آن ها بعدها احضاریه ای ارسال می شود بسیار مضطرب […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه