موضوع مطلب مربوطه

همه چیز درباره مهریه

مهریه از جمله مسائل حقوقی خانواده ای است که در جامعه امروز حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشته است . می توان گفت سابقه قوانین مهریه به همان سابقه ازدواج برمی گردد. البته در طی سال هایی دچار تغییر و تحول زیادی شده است و اما اصول و اساس آن تغییری نکرده است .

به تازگی قانون جدیدی درباره مهریه بیان شده است که به خاطر بالا بودن تعداد سکه ها در مهریه و زندانی شدن اکثر مردان وضع شده است . این قانون به این صورت است که تنها به تعداد 110 سکه مهریه شامل مجازات کیفری برای مرد خواهد شد و هر میزان بالاتر از این تعداد دیگر ضمانت کیفری ندارد و اگر مرد نتواند آن را پرداخت کند دیگر زندانی نخواهد شد . البته این مورد هنوز آن قدرها قانونی نبوده است .

قوانین مهریه  که همگان باید بدانند

قوانینی درباره  مهریه وجود دارد و به طور معمول رایج اند را بهتر است همه افراد بدانند تا بعدها دچار مشکلاتی در این زمینه نشوند در ادامه به بررسی چند مورد از قوانینی  مهریه می پردازیم که هر فرد بهتر است آن ها را بداند.

مالیت داشتن

همانطور که همه می دانند مهریه همان مالی است که مرد باید به زن بدهد . پس باید مهریه تعیین شده باید ارزش مالی داشته باشد و بتون برای آن مالکی را تعیین کرد . اگر مهریه ارزش مالی نداشته باشد در زمان طلب کردن مهریه برای زن مهرالمثل تعیین می شود . مهرالمثل نیز همان مالی است که دادگاه براساس خانواده ، شرایط اجتماعی و زندگی زن برای وی تعیین می کند . پس مهریه های رومانتیک را برای خود انتخاب نکنید .

پرداخت مهریه عندالاستطاعه یا عندالمطالبه

در قوانین مهریه دونوع مهریه وجود دارد . مهریه عندالاستطاعه به صورتی است که زن باید برای دادگاه ثابت کند که مرد می تواند و توان مالی این را دارد تا مهریه زن را پرداخت کند. قانون استطاعت مرد را برای 110سکه پذیرفته می داند و اما برای مهریه های بیش تر از این باید زن استطاعت مرد را برای قاضی به اثبات برساند.

این که مهریه از کدام یک از انواع بالا است در عقدنامه طرفین ذکر می شود و البته حتی می توانید مهریه را طوری تقسیم کنید که قسمتی از آن عندالاستطاعه و قسمت دیگر از آن عندالمطالبه باشد . هم چنین مهریه می تواند زمان بندی نیز داشته باشد برای مثال مرد شرط کند که زن تا ده سال بعد نمی تواند مهریه خود را طلب کند. البته بعد از ازدواج نیز می توان این موارد را به هم تبدیل کرد .

تغییر دادن مهریه بعد از عقد

بهتر است قبل از عقد برای مهریه تصمیم بگیرید زیرا  بعد از عقد تنها می توانید قسمتی از مهریه  و یا همه آن را دارید و اما نمی توانید دیگر مهریه را زیاد کنید و یا چیز دیگری را به جای آن تعیین کنید.

درخواست مهریه از پدرشوهر : هر شخص دیگری غیر از شوهر برای مثال پدرشوهر حقی را برای پرداخت کردن مهریه ندارد و اما اگر در داخل عقدنامه ضمانتی را برای پسرش امضا کرده باشد دیگر ضامن خواهد بود. حال اگر در عقدنامه چیزی بیان نشده باشد تنها در صورتی که پدرشوهر فوت کند از همان قسمتی که که به شوهر ارث می رسد زن می تواند مهریه را از همان ارث همسردریافت کند.

حال اگر شوهر فوت کند و اما پدرشوهر وی زنده باشد پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه نخواهد بود البته در صورتی که در عقدنامه ذکر شود پدرشوهر ضامن است موظف به پرداخت مهریه خواهد بود .

درخواست مهریه در خارج از کشور

اگر یکی از زوجین بعد از عقد به خارج از کشور رفته باشد زن در این میان بخواهد مهریه خود را دریافت کند  باید برای این کار وکیلی را در ایران داشته باشد تا بتواند طق قوانین مهریه خود را طلب کند. حال اگر همسر مالی را داشته باشد توقیف خواهد شد و در صورت نداشتن مالی برای وی حکم جلب صادر خواهد شد . حال اگر در این میان مرد به ایران بازگردد برای مرد حکمی مبنی بر دستگیری وی صادر خواهد شد و باعث می شود تا مرد ممنوع الخروج شود تا زمانی برای مهریه وضعیت مشخصی تعیین شود.

رسیدن مهریه به ارث

اگر زن فوت کند وراث وی می تواند مهریه او را از شوهر بگیرد. البته اگر زن قبل از طلاق فوت کند ارث شوهر از مهریه وی کم خواهد شد و بقیه آن بین ورثه تقسیم خواهد شد .

بررسی مهریه در دوران عقد

اگر زن در دوران عقد باکره باشد و طلاق نیز در دوران عقد رخ دهد آن گاه به زن نصف مهریه تعلق خواهد گرفت. پس اگر قبل از طلاق طبق قوانین مهریه می تواند همه مهریه خود را دریافت کرده باشد موظف است تا نصفه دیگر آن را دوباره به همسرش برگرداند.

دادگاه برای باکرگی تنها به سخن زوج و زوجه اکتفا نمی کند و باید باکرگی زن را پزشکی قانونی تایید کند .حال اگر زن در ازدواج دوم باشد و اما در ازدواج جدید نزدیکی صورت نگرفته باشد باز هم زن می تواند همه مهریه را دریافت کند. دلیل این امر نیز این است که نمی توان اثبات کرد نزدیکی صورت نگرفته است .

اگر به هر دلیلی عقد بین دو طرف باطل شده باشد و نزدیک صورت نگرفته شده باشد زن برای مهریه حق ندارد و اما اگر دلیل باطل شدن عقد ناتوانی جنسی مرد باشد زن می تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

زنانی که مهریه ندارند باید چه کنند؟

بسیاری از زنان وجود دارند که به دلایل مختلف مثل اجبار شدن به ازدواج مهریه ای ندارند و در عقدنامه آن ها چیزی ذکر نشده است . این زنان باید بدانند که قوانین مهریه از آن ها پشتیبانی می کند . به صورت کلی کسانی که ازدواج می کنند و مهریه ای برای آن ها درنظرگرفته نشده است در این صورت خود قانون برای افراد مهریه ای عندالمطالبه را درنظرمی گیرد.

اگر طلاق بین زن و شوهر قبل از رابطه زناشویی صورت گیرد مهریه با توجه به وضع مالی مرد مشخص می شود.و اما اگر طلاق بین زن و شوهر بعد از رابطه زناشویی صورت گیرد براساس مهریه اطرافیان و عروس های دیگر انتخاب می شود .

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

جلسه اول دادگاه مهری

اگر تصمیمی برای دریافت مهریه خود گرفته اید و این خولسته خود را در دادگاه نیز مطرح کرده اید باید بدانید که جلسه اول دادگاه مهریه بسیار مهم است .بسیاری از افراد زمانی که دادخواست خود را برای دریافت مهریه مطرح می کنند و برای آن ها بعدها احضاریه ای ارسال می شود بسیار مضطرب […]


ادامه مطلب

مسائل حقوقی مهریه

مهریه از آن دسته از حقوقی است که طبق قوانین و شرع باید مرد آن ها را پرداخت کند. زن می تواند از این حق خود نیز بگذرد دلیل ان هم ممکن است فشار زیادی باشد که در زندگی مشترک به وی وارد شده است و یا نیز ممکن است در اثر غلبه احساسات این […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه