موضوع مطلب مربوطه

مسائل حقوقی مهریه

مهریه از آن دسته از حقوقی است که طبق قوانین و شرع باید مرد آن ها را پرداخت کند. زن می تواند از این حق خود نیز بگذرد دلیل ان هم ممکن است فشار زیادی باشد که در زندگی مشترک به وی وارد شده است و یا نیز ممکن است در اثر غلبه احساسات این کار را انجام داده باشد. مسائل حقوقی مهریه بسیار گسترده است و خانم ها باید از این حقوق خود آشنایی داشته باشسند تا بعدها در دریافت آن دچار مشکلی نشوند.

بخشش مهریه خوب است اما باید به اندازه و در موقع خاص خود باشد. حال اگر زن مهریه خود را ببخشد و بعدها با شهورش مشکلی داشته باشد و بخواهد طلاق بگیرد دیگر هیج حقی را نمی تواند از وی دریافت کند.

برای بخشش مهریه زن خود به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد بلکه برای بخشش مهریه باید پدر عروس نیز این اجازه را صادر کند و سپس دفاتر اسناد رسمی ان ها را ثبت خواهند کرد. زن به محض این که ازدواج کند مالک مهریه است و می تواند آن را دریافت کند و هرکاری را با مهریه خود انجام دهد.

البته در موارد خاصی باید پدر هم اجازه دهد. البته باید بدانید این اذن پدر برای بخشیدن مهریه جز مسائل حقوقی مهریه و قانونی نیست و تنها دفاتر اسناد رسمی برای این که از روی احساسات زن کاری را انجام ندهد این شرط را برای زن قرارمی دهند که بعدها مشکلی ایجاد نشود.

طلاق خلع در مسائل حقوقی مهریه چه تاثیری می گذارد؟

درست است که قبلا گفتیم زمانی که عقد بین طرفین منعقد می شود زن می تواند مهریه خود را دریافت کند و حق او خواهد بود. البته در مواردی نیز وجود دارد که نصف مهریه به فرد تعلق می گیرد و آن نیز این است که بین زوجین عمل زناشویی صورت نگرفته باشد در این گونه از مسائل حقوقی مهریه تنها به زن به میزان  نصف اصل مهریه توسط مرد پرداخت می شود.

حال در بعضی از مسائل حقوقی مهریه فرض می کنیم زن در عقد مهریه خود را بخشده است اما بعد از ازدواج ، زن از مرد بیزار است و به دلیل بیزاری زن از مرد از طرف زن درخواست طلاق مطرح می شود . در این مسائل حقوقی مهریه نه تنها به زن مهریه ای تعلق نمی گیرد بلکه زن باید حتی به میزان نصف مهریه را به مرد برای طلاق بپردازد. این نوع طلاق در اصطلاح حقوقی طلاق خلع نامیده می شود . پس توجه کنید که بخشش بی موقع نیز می تواند باعث ضرر به زن شود.

اگر زن مهریه خود را ببخشد آیا بعدها راهی برای برگشت دارد؟

در این گونه از مسائل حقوقی مهریه چند فرضیه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

1-اگر خود زن به مرد بگوید که لازم نیست مهریه وی را پرداخت کند تکلیف پرداخت مهریه از مرد برداشته خواهد شد.

2-اگر زن در برابر بخشیدن مهریه طلاق را از مرد طلب کند ، بعد از مدتی زن پشیمان شود می تواند بخشش خود را پس بگیرد و مرد هم این مورد را بپذیرد . در این صورت هم مهریه به زن تعلق می گیرد و هم طلاق بین زوجین از بین خواهد رفت.

3-در مواردی از مسائل حقوقی مهریه نیز زن مهریه خود را به صورت لفظی که تنها می گوید مهریه خود را به همسرم می بخشم ، می بخشد . در این صورت مرد باز هم باید مهریه را هر زمانی که زن از حرف خود برگردد را پرداخت کند.

بررسی نکاتی بسیار مهم در مورد مسائل حقوقی مهریه

1-توجه داشته باشید که درمسائل حقوقی مهریه در عقد موقت اگر مهریه ای برای زن مشخص نشود آن عقد باطل خواهد بود برعکس در عقد دائم می تواند برای زن مهریه ای معلوم نشود و عقد نیز برقرار خواهد بود.

2-در عقد دائم اگر مهریه ای تعیین نشود به این معنی نخواهد بود که زن دیگر هیچ حقی ندارد بلکه یا باید برای تعیین مهریه طرفین با هم توافق کنند و یا هم اگر بین زوجین عمل زناشویی صورت گیرد زن می تواند از مرد اجرت المثل را دریافت کند. این بدان معنی است که مهریه ای توسط قاضی برای زن براساس عرف و اطرافیان وی تعیین خواهد شد.

3-در مسائل حقوقی مهریه زن بعد از عقد بلافاصله می تواند مهریه را از مرد دریافت کند . حال اگر مرد این مهریه را پرداخت نکند زن هم در مقابل می تواند از انجام وظیفه های زناشویی خود خودداری کند. حال اگر زن بدون این که مهریه ای را دریافت کند به دلخواه خود وظایفش را انجام دهد آن گاه دیگر نمی تواند برای دریافت نکردن مهریه از مرد تمکین نکند و وظایف خود را به انجام نرساند.

4-مهریه از جمله حقوق زن محسوب می شود بنابراین اگر زن قبل از این که مهریه خود را دریافت کند در زمان زوجیت فوت کند براساس مسائل حقوق مهریه زن می تواند مهریه را از وراث پس بگیرد.

5-برعکس زمانی نیز وجود دارد که مرد قبل از این که مهریه ای را پرداخت کند فوت می کند در این جا نیز می تواند زن از دارایی هایی که از شوهرش به ارث مانده است مهریه اش را دریافت کند.

6-اگر مهریه ای برای زن در زمان عقد مشخص شده باشد که نتوان برای آن ارزش مالی را تعیین کرد آن گاه مهریه مورد نظر باطل است و زن تنها می تواند اجرت المثل را دریافت کند.

7- اگر مرد مهریه ای را برای زن تعیین کرده باشد که متعلق به شخص دیگری باشد باید مطابق با همان ملک و یا مبلغ آن را به زن تقدیم کند.

8-مهریه جز بدهی هایی است که بر سایر بدهی های مرد مقدم است. برای مثال اگر مرد طلبکارهای زیادی داشته باشد در ابتدا باید مهریه زن از اموال وی پرداخت شود.

9-اگر مهریه زن بالای 110 سکه باشد برای مرد حکم زندان صادر نمی شود . البته اگر مرد مالی را داشته باشد که بتواند مهریه ای بالای 110 سکه را نیز پرداخت کند مال موردنظر توقیف خواهد شد.

10-مهریه می تواند از نوع عندالاستطاعه باشد و مرد هر زمانی که توانایی پرداخت آن را داشته باشد باید آن را پرداخت کند.

بررسی مسائل حقوقی مهریه باعث می شود تا زنان از این مسائل آگاهی یابند و بتوانند بهتر حق و حقوق خود را دریافت کند.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

مهریه مال غیرمنقول

هر مالی را که برای مهریه درنظرگرفته می شود باید دارای ارزش اقتصادی باشد و باید برای آن زوجین به توافق رسیده باشند. از اموالی که می تواند برای مهریه درنظرگرفته شود می تواند به مال غیرمنقول اشاره کرد . مال غیرمنقول به صورت کلی با سایر اموال دیگر فرقی ندارد . تفاوت مال غیرمنقول […]


ادامه مطلب

همه چیز درباره مهریه

مهریه از جمله مسائل حقوقی خانواده ای است که در جامعه امروز حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشته است . می توان گفت سابقه قوانین مهریه به همان سابقه ازدواج برمی گردد. البته در طی سال هایی دچار تغییر و تحول زیادی شده است و اما اصول و اساس آن تغییری نکرده است . […]


ادامه مطلب

جلسه اول دادگاه مهری

اگر تصمیمی برای دریافت مهریه خود گرفته اید و این خولسته خود را در دادگاه نیز مطرح کرده اید باید بدانید که جلسه اول دادگاه مهریه بسیار مهم است .بسیاری از افراد زمانی که دادخواست خود را برای دریافت مهریه مطرح می کنند و برای آن ها بعدها احضاریه ای ارسال می شود بسیار مضطرب […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه