موضوع مطلب مربوطه

اجرت المثل زن

اجرت المثل

منظور از اجرت المثل همان حقوقی خاصی است که دولت و فقه برای زن درنظرگرفته است.زن در زندگی مشترک وظایف خاصی دارد که قانون و شرع ان ها را مشخص کرده است.این وظایف شامل تمکین و عدم تمکین خاص می شود،مطابق قانون به محض ازدواج زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایف  و تکالیفی دارند که باید ان ها را انجام دهند.

مرد تا زمانی که تمام حقوق زن را به صورت تمام و کمال پرداخت نکرده است ،نمی تواند اورا طلاق دهد. هر قدر هم زمان زندگی مشترک ان ها بیشتر باشد ،میزان حقوق زن نیز زیاد می شود .به همین خاطر بسیاری از مردان که دلایل منطقی برای طلاق دادن همسر خود ندارند،از طلاق دادن همسر خود منصرف می شوند.دریافت اجرت المثل وابسته به جدایی و طلاق نیست و اگر زن بخواهد اجرت المثل زمان زوجیت خود را بگیرد کار او کاملا قانونی است و نیازی به جدایی زن و مرد ندارد.البته این بعید به نظر می اید که زنی در روال زندگی طبیعی و عادی خود این حق را طلب کند.

در بسیاری از موارد زوجه علاقه ای ندارد تا کاری را انجام دهد اما باید بنابر دستور همسر خود و برخلاف میل باطنی اش این کار را انجام دهد. حتی این کار را اگر صورت ندهد مورد دعوا قرار می گیرد و یا به جدایی تهدید می شود. در قانون امده است که که این کار در دو مرحله صورت می گیرد مرحله اول باید کار توسط زوجه انجام شود و مرحله دوم زوج برای ان باید اجرتی را دریافت کند.

اجرت المثل

پس در این موردها باید اول زوجه این را ثابت کند که کار را برخلاف میلش انجام داده است و زوج هم اگر نتواند خلاف ان را ثابت کند زوج موظف خواهد بود تا در صورت وجود هر شرایطی اجرت المثل را پرداخت کند. اجرت المثل را می توان در زمان زوجیت ،طلاق و یا هر زمان دیگری دریافت کرد .

بررسی  تمکین عام/تمکین خاص/اجرت المثل

تمکین عام:منظور از تمکین عام همین است که قانون و فقه برای زن وظایفی را تعیین کرده است که باید به ان ها عمل کن.مثلا زن نمی تواند از نظر فقهی بدون اذن شوره نمی تواند خانه را ترک کند ، تحصیل زن و یا حتی کارکردن او نیز باید به اذن شوهر باشد. بیش تر زنان در دنیای امروز همین شرایط را در عقدنامه ذکر می کنند .

اجرت المثل:  اگر زن در زمان زندگی مشترک خود کارهایی را جز ان چه وظایف اوست انجام  دهد باید اجرت المثل برای ان کارها دریافت کند. و این همان پاداشی است که برای ان ها درنظر گرفته شده است.

شرایط دریافت اجرت المثل

1-فقدان قصد تبرع:زوجه ممکن است در زندگی زناشویی برای انجام کارها طلب هیچ گونه وجهی را نکرده باشد، دراین صورت بیان می شود زوجه قصد تبرع دارد، در این شرایط زوجه می تواند تقاضای اجرت المثل زمان زوجیت خود را بدهد. با وجود این شرایط می تواند از زوج نحله را مطالبه کند . درباره این موضوع نیز می توانیم بگوییم که زوج باید ثابت کند که زوجه تمام این کارها را به صورت رایگان انجام داده است .

2-طلاق از سمت زوجه نباشد: برای اینکه زوجه بتواند تقاضای اجرت المثل کند باید درخواست طلاق از سمت مرد باشد.اما اگر طلاق از طرف مرد باشد،اما به دلیل مخالفت های زن از وظایف زناشویی و یا رفتار بد و اخلاق زوجه باشد،دیگر اجرت المثل شامل زوج نمی شود.

باید توجه داشته باشیم اجرت المثل در شرط های ضمن عقد جز شرط های مالی است و کارهای مربوط به خانه داری هم از همین دسته اند. یعنی اگر زوجه در کارهای خانه داری شروط ضمن عقد  داشته باشد دیگر نوبت به ارجرت المثل نخواهد رسید.

برای این که شخص اجرت المثل را دریافت کند وضع مالی اهمیتی ندارد و کارشناسان مربوطه ان را درمورد کارهای خانه داری معین می کنند. این قانون از زنانی که مطلقه اند حمایت می کند تا بیش تر از این دچار اسیب های روحی در جامعه نشوند. برای این که عمل به این قانون بهتر باشد و به خاطر شرط هایی که بیان شده است کم تر اجرا نشود زنان مطلقه مورد توجه این قانون اند. البته باید بدانید که اجرت المثل به زنانی تعلق می گیرد که هیچ مشکلی را نداشته باشند و در زندگی زناشویی به همه وظایفشان عمل کرده باشند.

چگونگی دریافت اجرت المثل

برای دریافت اجرت المثل زن باید دادخواستی را مبنی بر دریافت اجرت المثل زمان زوجیت خود به دادگاه خانواده تقدیم کند.بعد از ارجاع پرونده طلب اجرت المثل به شعبه یاد شده ،روز و ساعت تشکیل جلسه به طرفین اعلام خواهد شد.بعد از اینکه دادگاه تشکیل شد ،اگر دادگاه به این حقیقت رسید که زن مستحق دریافت اجرت المثل است ،دادگاه دادخواست موردنظر را به کارشناس مربوطه ربط  خواهد داد.

مرحله بعدی برای دریافت اجرت المثل  این است که فرد باید هزینه های کارشناسی را پرداخت کند و منتظر نظر کارشناسان در این زمینه باشند تا مقدرا اجرت المثل را تعیین کند و در اخر نیز حکمی را ارائه دهد که بر مبنای ان زن اجرت المثل را دریافت کند.

از نکات مهمی که بدانید این است که هریک از طرفین بعد از اعلام رای دادگاه و تعیین اجرت المثل می توانند به رای دادگاه اعتراض کنند .بنا به این اعتراض این پرونده دوباره به کارشناس مربوطه برگردانده  می شود ،تا باری دیگر اجرت المثل را تعیین کند.البته اعتراض کننده باید توجه داشته باشد که در صورت ارجاع پرونده باید هزینه کارشناسی دوباره را پرداخت کند.اگر اعتراض کننده این مبلغ را به کارشناس نپردازد،پرونده از نظر دادگاه خاتمه خواهد یافت . زوجه و یا زوج اگر به رای دادگاه اعتراض داشته باشد می تواند درخواست تجدیدنظر بدهد.

میزان اجرت المثل

میزان اجرت المثل باتوجه به شرایط روز و نظر دادگاه تعیین می گردد.در خارج از دادگاه نیز خود زن و مرد می توانند برای دریافت اجرت المثل باهم به توافق برسند.از لحاظ قانونی پرداخت اجرت المثل مشروط به درخواست زن است،البته شوهر می تواند به جای پرداخت این مبلغ بخشی از خانه خود را به نام همسرش بزند.در این موارد بهتراست یک رسید کتبی از همسر خود بگیرد تا بعدا دچار مشکلات حقوقی نشودو زن برای بار دیگر تقاضای اجرت المثل نکند.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

وقف مال مشاع

 مال مشاع و چگونگی تقسیم آن در مبحث وقف مال مشاع، ابتدا باید دانست که واژه مشاع به چه معناست. مشاع در لغت به معنی مشترک، قسمت نکرده شده و پیوسته می باشد. بنابر این مالکیت مشاع نیز به این معناست که فرد با افرادی دیگر در مالی شریک باشند اما مالکیت هر یک به […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه