موضوع مطلب مربوطه

انتقال مال غیر چه جر

انتقال مال غیر

فروش مال غیر به این معناست که انتقال دهنده بدون این که مالک باشد و یا دارای مجوز قانونی برای انتقال مال غیر باشد ، مال غیر را شخصی دیگری را انتقال دهد .

توجه داشته باشید عبارت انتقال مال غیر از واژگان مختلف تشکیل شده است که به بررسی هرکدام از ان ها برای بررسی هرچه بهتر این جرم می پردازیم:

انتقال: معنای لغوی واژه انتقال عبارت است از مالکیت مالک نسبت به مال یا اموال معین به نفع مالک جدید ،خود واژه انتقال بر دو قسم است:

الف )انتقال با سابقه نقل و انتقال ارادی : مانند انتقال کالای مودر نظر در فروش به خریدار در هنگام فروش مال غیر منقول .

ب) انتقال بدون سابقه‌ی ارادی : همان طور که از نام ان پیداست انتقال غیر ارادی مال از شخصی به شخص دیگر است .مانند حالتی است که در ارث به وجود می اید که به اولی نقل و به دومی انتقال می گویند.به صورت کلی واژه ی انتقال به معنای عدم مالکیت نسبت به مال و دادن ان به شخص دیگری است .حال در این انتقال ممکن است مالک مال رضایت نداشته باشد و مانند فروش مال فرد محتکر که به حکم قانون به ان انتقال می گویند.

انتقال مال غیر

مال: ریشه کلمهم مال میل است و در معنای خواستن به کار می رود .هر چیزی که در دنیا وجود دارد شی است و هر شی هم ویژگی های خاص خود را دارد که به این موارد مال گفته می شود. به هر مال می توان یک شی گفت اما هر شی را نمی توان مال نامید.دو شرط وجود دارد تا بتوانیم یک شی را مال بنامیم. اول این که مفید باشد و بتواند نیازهای مادی و معنوی را براورده کند و از لحاظ عقلی نفعی داشته باشد ،دوم این  که مال را بتوان ان به اشخاص حقیقی و یا حقوقی نسبت داد .

در قانون اسلامی هر چیزی که ارزش تجاری داشته باشد را مال می نامند، آن چیزی که بتواند مورد داد و ستد قرار گیرد و از نظر اقتصادی ارزش مبادله داشته باشد.به ضروت کلی اگر بتوانیم برای خرید شی پولی را پرداخت کنیم و یا کالای باارزش دیگری را در مقابل با ان بدهیم می توان ان را شی نامید.

در جرم انتقال مال غیر دو فرد درگیرند یکی انتقال دهنده و یکی انتقال گیرنده است که به بررسی ان ها می پردازیم:

انتقال دهنده مال غیر همان فردی است که بدون داشتن مجوز قانونی مال دیگری را انتقال می دهد.مرتکب این جرم می تواند هر عنوان دیگری داشته باشد اما مهم این است که مالک و یا با اجازه مالک این کار را انجام نخواهد داد.مرتکب جرم می تواند تنها یک فرد نباشد و شاید شرکت های خاصی باشند که مال دیگران را برخلاف قانون به دیگری منتقل می کنند.

شخص انتقال گیرنده نیز شخصی است که مالی که متعلق به دیگری است را بدون مجوز قانونی توسط انتقال دهنده به او انتقال داده می شود.شخص انتقال گیرنده می تواند هر فردی اعم از مشتری و یا مستاجر باشد.مجازات انتقال گیرنده در این جرم بستگی به اطلاعاتی دارد که انتقال گیرنده نسبت مالکیت مال خواهد داشت.

انتقال گیرنده مجرم محسوب می شود؟

می توان گفت خریدار  در جرم انتقال مال غیر هم می تواند بی گناه وهم مجرم باشد.اگر خریدار اطلاع داشته باشد که مال متعلق به شخص دیگری است مجرم خواهد بود اما اگر خریدار ادعا کند که خبر نداشته است که مال متعلق به شخص دیگری است ان گاه مجرم نخواهد بود اما در عر دو صورت باید مال به صاحب اصلی ان برگردانده شود.خریدار باید شواهد خود را مبنی به این که از این موضوع بی اطلاع بوده را به دادگاه اعلام کند.

در این جرم ممکن است با وجود شرایط خاص خود مالک اصلی نیز مجازات شود،مالک در مورد ملک خود مسئولیت هایی دارد. طبق قانون، اگر مالک ملک از وقوع معامله مطلع شود، نهایتاً تا یک ماه پس از اطلاع، باید اظهارنامه‌ای بنویسد و مالکیت خود را به اطلاع خریدار برساند. اگر این زمان بگذرد و مالک چنین کاری نکند، عنوان معاون جرم به او داده می شود چون  شاید در این شرایط، بعید نباشد که با فروشنده مال تبانی کرده باشند و به این طریق به کلاهبرداری از خریدار بپردازند.

مجازات متخلفان انتقال مال غیر

جرم انتقال مال غیر جنبه عمومی داشته و حتی با گذشت مالک اصلی نیز بخشیده نمی شود و غیر قابل گذشت است.البته رضایت مالک اصلی بدون تاثیر هم نیست و باعث می شود تا در مجازات او تخفیف قائل شوند.این تخفیف تنها در جزای نقدی صورت می گیرد و تاثیری در حبس ندارد و فرد باید یک سال حبس خود را بگذراند.

انتقال مال غیر از ان دسته جرم هایی است که ارامش را از خانواده ها می گیرد به همین خاطر در قوانین جمهوری اسلامی برای ان مجازات های سختی درنظرگرفته شده است که عبارتند از:

  • حبس از یک تا هفت سال
  • پرداخت جزای نقدی برابر همان مالی که دریافت شده است.
  • بازگرداندن مال به صاحب ان
  • درصورتی که فرد از کارکنان سازمان های دولتی باشد در تمام عمر خود دیگر نمی تواند به خدمت دولت دربیاید.

چگونه باید شکایت کرد و مال را پس گرفت؟

برای این که به این جرم رسیدگی شود باید چه خریدار و چه مالک اصلی شکایت کیفری طرح کنند .بنابراین برای رسیدگی به این شکایت باید به دادسرا و یا جایی که جرم در ان جا صورت گرفته است مراجعه کرد این مکان معمولا همان همان دفترخانه و یا جایی است که قول نامه در ان جا تنظیم شده است پس توجه داشته باشید برای این که از شخصی که مال شما را به دیگری انتقال داده است شکایت کنید باید به دادسرا مراجعه کنید.

اگر جرم انتقال مال غیر در دادگاه اثبات شود باید مال به صاحب اصلی ان برگردد به این کار در اصطلاح رد مال می گویند. رد مال یکی از مجازات های انتقال مال غیر است. دادگاه باید مجازات رد مال را تعیین کرد.حال اکر مال با سندبه فرد دیگری انتقال داده شده باشد صاحب اصلی اول باید درخواست خود را در دادگاه طرح کند و پس از ان بتوان سندهای دیگر را باطل کرده و از همان طریق دوباره مال به فرد برگردد.

تگ ها

مطالب مرتبط

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

نکات مهم در انعقاد ق

یکی از راه هایی که امروزه می توان با استفاده از آن کسب و کارهای نوپای خود را به دیگران معرفی کرد راه اندازی وب سایت های مناسب است . بسیاری از افراد امروزه برای این که کالای مورد نیاز خود را انتخاب کنند در ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و به دنال آن […]


ادامه مطلب

بطلان قرارداد

رابطی که بیان افراد شکل گرفته است در سال های اخیر از جمله آن ها قراردادها بوده اند . باطل شدن قراردادها نیز قوانین و مقرارت خاصی را دارد. شاید بارها در مورد بطلان قرارداد چیزی را شنیده باشید و اما از قوانین و مقرارت و نحوه انجام این کار اطلاعی ندارید در ادامه این […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه