موضوع مطلب مربوطه

مجازات رابطه نامشروع

جمهوری اسلامی ایران چه مجازاتی را برای رابطه نامشروع در نظر دارد؟

یکی از اتهام هایی که زوجین در زمان اختلاف یکدیگر را به آن متهم می کنند خیانت و داشتن رابطه نامشروع است. در قانون هم شکایتی با عنوان روابط نامشروع به طور رسمی شناخته شده و از جانب قضات مورد رسیدگی و صدور حکم قرار می ‌گیرد.

رابطه نامشروع، از تخیل تا واقعیت: مردی می خواهد از همسر خود جدا شود. مهریه همسر وی بسیار سنگین بوده و وی برای رهایی از پرداخت این مهریه و همچنین سرکیسه کردن همسرش، شرایطی را آماده می سازد که مردی غریبه با همسرش رابطه نامشروع داشته باشد و با فیلمبرداری از این وضعیت، همسرش را تهدید می‌ کند که اگر برای طلاق و نپرداختن مبلغی پول به وی رضایت ندهد، این فیلم را به انتشار خواهد گذاشت. همسر مرد برای طلاق و پرداخت پول رضایت می دهد، ولی نمی ‌داند این نقشه‌ ای است که همسرش از طریق آن تا کنون چند مرتبه اقدام به کلاهبرداری‌ های مشابه کرده است.

این خلاصه داستان یک فیلم به نام نقاب بوده که تقریبا چند سال پیش نسخه کوتاه شده آن در سینماهای ایران عرضه شد ولی مدت کوتاهی بعد از آن، نسخه کامل فیلم توسط شبکه غیرقانونی پخش فیلم‌ های سینمایی برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد. این فیلم طبق یک داستان واقعی ساخته شده بود ولی هنوز هم مردانی وجود دارند که تصور می ‌کنند در صورتی که بتوانند برای همسر خود پاپوشی این چنینی درست کنند، راحت و بی ‌دردسر از آن ها جدا می ‌شوند و پی زندگی خود مـی ‌رونـد.

تعداد زیادی از این مردان در دادگاه‌ های خانواده، همسرشان را تهدید می ‌کنند در صورتی که برای طلاق رضایت ندهند، با درست کردن ۴ شاهد و طرح دادخواستی تحت عنوان رابطه نامشروع در دادسرای ارشاد، آبروی آن ها را خواهند برد. بسیاری از این مردان نمی ‌دانند که حتی چنانچه این نوع جرم‌ هم در رابطه با همسرشان ثابت شود، مساله بحث مهریه را منتفی نخواهد کرد.

زیرا مهریه مالی به حساب می آید که قبل از انجام خیانت و در همان زمان عقد به زن اختصاص پیدا است و در این گونه حالت امکان دارد دادگاه تخفیف کمی را برای دریافت مهریه قائل شود و مهریه در هر وضعیتی به زن تعلق می‌ گیرد و تنها اثبات خیانت می‌ تواند موجب گردد مرد بتواند به راحتی همسرش را طلاق دهد.

در خصوص زنانی نیز که قصد دارند طلاق بگیرند، امکان دارد بعضی از آن ها به سراغ زنی بروند و وی را تحریک کنند با استفاده از تماس تلفنی و تله ‌گذاری، همسر آن ها را به دام بیندازد تا در نتیجه بعد از اثبات خیانت همسرشان بتوانند به راحتی طلاق بگیرند.

این موارد راهکارهایی است که بعضی از افراد در دادگاه در پیش می‌ گیرند، ولی وضعیت همیشه همچون فیلم ‌های سینمایی نیست و تعداد زیادی از افراد در این زمینه با مشکلات عجیب و غریبی روبه رو می‌ شوند.

در شرع مقدس اسلام و کلیه ی مذاهب آسمانی خیانت یک کار حرام برشمرده شده است و انجام آن از جانب هر شخصی با کیفر و جزای سنگین همراه خواهد بود.

در همه ی جوامع مدنی بلافاصله پس از این ‌که زن و شوهر با خطبه عقد یا بر اساس رسوم و فرهنگ خودشان با یکدیگر ازدواج می‌ کنند و رابطه زن و شوهری بین آن ها به وجود می ‌آید و زندگی مشترک خود را شروع می ‌کنند، بین آن ها حریم و رابطه‌ ای به وجود می آید که در همه ی جوامع بشری به رسمیت شناخته می‌ شود و افراد آن جوامع برای آن قداست و حرمت قائل هستند. از این رو وارد شدن فرد یا افراد دیگر به این حریم زشت و ناپسند تلقی شده و با آن شدیدا برخورد می‌ شود.

از نظر تاریخی حتی در قدیمی ‌ترین قوانین انسانی مانند قانون حمورابی برای افرادی که جرم های خانوادگی انجام می دهند مجازات سختی در نظر گرفته بودند. به عنوان مثال زنی که به شوهرش خیانت می ‌کرد یا مردی که به زنش خیانت می‌ کرد محکوم به مجازات حبس، تبعید و شلاق می ‌شد که این ها با توجه به نوع جرم و کیفیت آن تقسیم ‌بندی ‌های مخصوص خود را داشت و این مجازات در مواردی باعث صدور حکم مرگ مجرم می ‌شد.

از نظر شرع مقدس اسلام و کلیه ی مذاهب آسمانی نیز خیانت یک کار حرام برشمرده شده و انجام آن از جانب هر شخصی، کیفر و جزای سنگین به همراه خواهد داشت.

این جرم در شرع مقدس اسلام به ۲ قسمت تقسیم شده است؛ زنا و رابطه نامشروع.

یک بخش از این مجازات شامل حد بوده که از جانب خدا مشخص و در دین اسلام نیز تعیین شده است و یک بخش از این مجازات نیز باعث تعزیر می‌ شود.

تعزیر نیز به مجازات گفته می شود که مشخص کردن آن به اختیار حاکم بوده و تفاوت آن با مجازات در این است که حد را خدا توسط پیامبر خود برای ما معین کرده است و در آن نیز علاوه بر جرم، مجازات نیز تعیین شده است.

تعریف زنا از نظر قانون چیست؟

بر اساس ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی‌ در تعریف جرم زنا قید شده است: «جماع مرد با زنی که بر وی ذاتا حرام است.»

در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی‌ هم روش های اثبات این جرم و انواع آن تعیین شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه از جمله مواردی هستند که انواع و اقسام آن در دین اسلام در نظر گرفته و شرح داده شده و مجازات آن تعیین گشته است.

رابطه نامشروع چگونه در دادسرا مطرح می‌ شود؟

زوجین در زمان ایجاد اختلاف ‌های خانوادگی جهت پیگیری شکایت‌ هایشان یا به دادگاه خانواده رجوع و دادخواست حقوقی ارائه می ‌دهند و یا در مواردی ویژه سراغ دادسرا و طرح شکایت کیفری خواهند رفت.

جرم ارتباط نامشروع شکایتی می باشد که می‌ توان در همه ی ‌دادسراها آن را طرح و پیگیری نمود.

در شهر تهران یک دادسرای تخصصی تحت عنوان دادسرای ارشاد هم به منظور رسیدگی به این جرم مشخص شده که اشخاص می ‌توانند با رجوع به این محل دادخواست خود را به این دادگاه تخصصی ارائه دهند، ولی این موضوع از رسیدگی به این شکایت در دادسراهای عمومی‌ جلوگیری نمی کند. البته برخی اوقات دادسراهای گوناگون این نوع پرونده ‌های را برای دادسرای ارشاد ابلاغ می ‌کنند تا در آن محل پیگیری شوند.

ولی در شهرستان ‌ها چنین شکایتی در دادسراها پیگیری می ‌شود. روش  رسیدگی نیز همچون سایر جرائم کیفری بوده و دادگاه با احضار متهم و بازجویی از او وارد رسیدگی به پرونده می ‌شود.

تگ ها

مطالب مرتبط

لعان چیست و چه شرایط

لعان نوعی مراسم است که در قوانین فقهی و حقوقی وجود دارد . منظور از لعان همان شرایطی  است که در آن زن و شوره یک دیگر را لعنت می کنند  . البته این مراسم دارای تشریفات خاصی است . به این صورت که به کشل خاصی مرد زن خود را متهم به زنا می […]


ادامه مطلب

رابطه نامشروع و قوان

همسران در زمانی که با هم به اختلاف می خورند در بیش تر موارد یک دیگر را به داشتن رابطه نامشروع محکوم می کنند. البته در قانون فقط روابط نامشروعی را می توان به رسیمت شناخت که در دست قانون پیگیری شود . البته در مواقعی نیز وجود دارد که مرد می خواهد از همسر […]


ادامه مطلب
مزاحمت خیابانی

مزاحمت های خیابانی و

مزاحمت های خیابانی به خصوص برای زنان در جامعه به شکل های گوناگونی صورت می گیرد و یک موضوع جدید در جامعه انسانی نخواهد بود.اما این موضوع امروزه در جامعه باتوجه به حضور بیش تر زنان در جامعه و هم چنین افزایش امار اشتغال زنان رو به افزایش بوده است. در رابطه با این ناهنجاری […]


ادامه مطلب

زنا و حکم قانون درمو

عمل زنا در شرع اسلام و قانون به عنوان گناهی کبیره معرفی می شود و مجازات سخت و سنگینی برای آن در قانون اساسی تعیین شده است. البته مجازات های تعیین شده تنها در صورتی اعمال خواهند شد که اسناد و مدارک کافی برای اثبات زنا وجود داشته باشد. در ادامه اطلاعاتی را درخصوص زنا […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه