موضوع مطلب مربوطه

مراحل درخواست طلاق ا

هزینه طلاق

براساس ماده1133 قانون مدنی از جمله اختیاراتی که توسط قانون به مرد داده شده حق طلاق از طرف مرد است. مرد می تواند بدون این که دلیل قابل قبولی نیز داشته باشد به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق از همسرش را عنوان کند. اغلب براین باور هستند که نارضایتی زن از طلاق موجب می شود دادخواست مرد لغو شود درحالی که اینگونه نبوده و اگر زن رضایتی به طلاق نداشته باشد تنها روند طلاق طولانی تر خواهد شد و نمی تواند مانع از صدر حکم طلاق شود.

قاضی دادگاه پس از بررسی دادخواست طلاق از طرف مرد حکمی را صادر خواهد کرد که تحت عنوان گواهی عدم سازش شناخته شده و اعتبار آن حدود3 ماه است. اگر در این مدت زوج به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه کند حکم اجرا خواهد شد اما اگر خلاف این کار عمل نماید حکم صادره باطل بوده و هیچ اعتباری نخواهد داشت.

اگر هریک از زوجین نسبت به دادخواست مطرح شده اعتراض داشته باشند پرونده آن ها به صورت سه مرحله ای بررسی خواهد شد. درواقع دادگاه بدوی و پس از آن دادگاه تجدید نظر استان و درنهایت دیوان عالی کشور به پرونده خواهان رسیدگی خواهند کرد. اگر زنی نسبت به دادخواست طلاقی که از طرف مرد مطرح شده اعتراض داشته باشد مراحل طلاق به مدت یک سال به طول خواهد انجامید. درواقع باید گفت مدتی که برای طلاق از طرف مرد نیاز است به اعتراضی که از سوی زن عنوان می شود بستگی دارد و این احتمال وجود دارد حدود3 ماه تا یکسال نیز طول بکشد.طلاق از طرف مرد

براساس ماده29 قانون حمایت خانواده درخصوص تمام انواع طلاق ها قاضی باید مواردی همچون مهریه، اجرت المثل و حضانت و نفقه زن را مورد بررسی قرار داده و نفقه فرزندان و چگونگی ملاقات با آن ها را نیز مشخص کند. زمانی که درخواست طلاق از جانب مرد صورت گرفته دادگاه باید به هریک از طرفین ابلاغیه بفرستد و مهلتی را برای معرفی داور به دادگاه مشخص کند. البته درحال حاضر داوری به عنوان امری تشریفاتی در پرونده طلاق شناخته می شود چراکه داوران نمی توانند اختلاف بین زن و مرد را حل کرده و آن ها را از تصمیم طلاق خود منصرف کنند. علاوه براین نظری که داوران به دادگاه ارائه می دهند چندان مهم نبوده و قاضی تصمیم نهایی را می گیرد.

افراد باید درنظر داشته باشند چنانچه درخواست طلاق از طرف مرد باشد و رای غیابی نیز صادر شود زن می تواند مهریه خود را دریافت کند. البته اگر زن و مرد هیچ رابطه نزدیکی بایکدیگر نداشته باشند مهریه ای که برای زن در هنگام طلاق تعیین می شود نصف خواهد بود.

طلاقی که از سوی مرد درخواست می شود به صورت رجعی بوده و زن در مدت3 ماه عده امکان رجوع به سوج را خواهد داشد و با این کار طلاق از بین خواهد رفت. البته اگر زن دوشیزه بوده و یا یائسه باشد این امر تحت عنوان طلاق بائن شناخته می شود نمی تواند به زوج رجوع کند. یکی دیگر از مواردی که در درخواست طلاق از طرف مرد باید مورد توجه قرار بگیرد شرط تنصیف اموال و اجرت المثل است که قانون برای زن درنظر گرفته و زن می تواند هنگام طلاق آن ها را از مرد مطالبه کند.

اغلب مردان بدون اطلاع از شرط تنصیف اموال که در عقدنامه های چاپی ذکر شده آن را امضا می کنند که در این صورت علاوه بر مهریه در هنگام طلاق چنانچه زوجه درخواست کند باید نیمی از اموال خود را که پس از ازدواج به دست آورده اند و یا مبلغی را معادل آن به زن واگذار نمایند.

اگر مرد وکیلی را برای خود انتخاب کرده باشد تمام امور و مراحل طلاق به وسیله وکیل او انجام خواهد شد و نیازی به حضور موکل در دادگاه نیست. چنانچه مرد مهریه زن را نپرداخته باشد و دادگاه نیز درخصوص آن حکمی صادر نکرده باشد در هنگام طلاق مرد را ملزم به پرداخت مهریه خواهد کرد. مرد برای اینکه بتواند طلاق خود را ثبت کند باید تمام حقوق مالی زوجه را پرداخت نماید. درصورتی که مهریه تحت عنوان عندالاستطاعه معرفی شده باشد زن باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهد که ثابت می کند مرد از استطاعت کافی برای پرداخت مهریه و دیگر حقوق مالی زن برخوردار است.

تکلیف حقوق مالی زن زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد چیست؟

درخصوص مهریه اگر به عنوان عندالمطالبه تعیین شده باشد و دادگاه تقسیطی را برای آن درنظر نگرفته باشد مرد این امکان را دارد که پس از صدور حکم قطعی دادخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت یکجای مهریه را ارائه دهد تا دادگاه تصمیم دیگری را درخصوص نحوه پرداخت مهریه اتخاذ کند. البته دادگاه برای اینکه بتواند تصمیم بگیرد جلسه ای را تشکیل داده و از طرفین دعوت خواهد کرد تا در جلسه شرکت کنند و پس از آن اظهارات هر دو طرف را شنیده و شهادت شاهدان را درمورد اعسار مرد درنظر خواهد گرفت.

پس از حقوق مالی زوجه نوبت به حضانت فرزندان و میزان نفقه آن ها می رسد که براساس قوانین موجود و مصلحت طفل دادگاه مبلغی را مشخص خواهد کرد. باید به این موضوع نیز توجه داشت که چنانچه زن روابط نامشروعی داشته باشد و یا بنا به هردلیلی از انجام وظایف زناشویی خود سرپیچی کند ارتباطی به مهریه او نداشته و مرد موظف است براساس حکمی که از سوی دادگاه تعیین می شود مهریه زوجه را پرداخت نماید.

چنانچه در روند رسیدگی به پرونده طلاق که درخواست آن از سوی مرد بوده زوجین به توافق رسیده و کلیه مسائل مربوطه را با توافق حل کنند این امکان وجود دارد که پرونده طلاق آن ها تحت عنوان طلاق توافقی بررسی شود. اگر پیش تر در مورد اجرت المثل ایامی که زن در خانه مرد زندگی مشترکی داشته حکمی صادر نشده باشد دادگاهی که مسئولیت رسیدگی به پرونده درخواست طلاق از طرف مرد را برعهده دادرد باید کارشناسی را تعیین کرده و اجرت المثل روزهای زندگی مشترک را مشخص نماید.

در این صورت مرد علاوه براین که حکم طلاق را از سوی دادگاه دریافت می کند باید اجرت المثل زوجه را نیز پرداخت کند و اگر از پرداخت آن خودداری کند دادگاه می تواند به گونه ای دیگر با او برخورد کند. باتوجه به موارد فوق می توان گفت که چنانچه درخواست طلاق از سوی مرد عنوان شده باشد زن درصورت نارضایتی نیز نمی تواند مانع اجرای حکم باشد.

تگ ها

مطالب مرتبط

حق طلاق

حق طلاق

حق طلاق چیست؟ قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است […]


ادامه مطلب

اموال ممزوج چیست؟

در لغت منظور از مزج همان مخلوط کردن است . یعنی دو نفر با اراده و اختیار خود اموال خود را با هم مخلوط کنند . درنهایت به این مال ممزوج می گویند و این مال مشترک خواهد بود . مال ممزوج چیست ؟ از نظر حقوقی منظور از مال ممزوج همان مالی است که […]


ادامه مطلب

مالیات و بررسی انواع

مالیات به صورت کلی همان مبلغی است که براساس قانون و هم چنین برای تامین کردن مخارج عمومی به شکل بلاعوض از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود . به صورت کلی مالیات ها را باید فرد از دارایی خود بردارد و نسبت به پرداخت کننده هیچ گونه تعهدی وجود ندارد. در […]


ادامه مطلب

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه