موضوع مطلب مربوطه

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند بود . هم چنین آن دسته از ایرانیانی که مذهب شیعه ندارند و از دین و سایر مذاهب پیروی می کنند نیز در قوانین ایران به رسمیت شناخته می شوند و طلاقی که می گیرند براساس مذاهب خودشان خواهد بود .

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

1-زن و شوهر اگر هر دو مقیم خارج از کشور باشند و قصد داشته باشند تا به صورت توافقی از هم جدا شوند بهترین راهی که در این جا برای طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور پیشنهاد می شود این است که به سفارت و یا کنسولگری که از منافع ایران در خارج ازکشور محافظت می کند مراجعه کنند .

در ادامه نیز مدارک مورد نیاز را برای وکیلی در ایران پست کنند تا وکیل رای طلاق توافقی آن ها را از دادگاه بگیرد و درنهایت نیز در محضرهای طلاق به ثبت برساند. درنهایت نیز مدارک موردنیاز را برای زن و شوهر متقاضی ارسال خواهد کرد .

روش دیگری نیز برای طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد و آن هم این است که به کنسولگری ایران مراجعه کنند و نشانی مرکزها و یا افرادی که صلاحیت دارند تا صیغه طلاق را برای آن ها جاری کنند بگیرند و بعد از این که به این ماکن ها مراجعه کردند و صبغه طلاق برای آن ها اجرا شد به کنسولگری ایران مجددا درخواست کتبی بدهند که درخواست طلاق را برای آن ها ثبت کند.

2-زوجه در خارج ساکن است و خواهان طلاق است و اما زوج در ایران و یا خارج زندگی می کند و با طلاق موافق نیست : در این صورت زوجه باید برای وکیلی در ایران بگیرد و دلایل خود را برای طلاق اط زوج به وی ارائه کند این دلایل می تواند شامل عسر و حرج و یا شرایط دوازده گانه ضمن عقد باشد . در این صورت زوجه می تواند از دادگاه درخواست طلاق یک طرفه خود را داشته باشد . البته زن می تواند در کشوری که اقامت دارد هم درخواست طلاق بدهد و اما این موضع را نیز نباید نادیده گرفت که رای دادگاه کشور محل اقامت تنها در صورتی در ایران اعتبار خواهد داشت که مقرارت ایران در آن رعایت شده باشد .

حال اگر طلاق ایرانیان مقیم خارج در صورتی اتفاق افتاده باشد که با قوانین ایران مغایر باشد باید دوباره زوجه درخواست طلاق خود را در ایران به ثبت برساند و اما داشتن رای دادگاه خارجی که موثر واقع نشده است برای این که در دادگاه های ایران طلاق صورت گیرد بسیار می تواند تاثیر داشته باشد .

3-زوج در خارج از کشور زندگی می کند و اما زوجه در ایران و یا خارج از کشور است و با طلاق نیز موافق نیست : برای طلاق ایرانیان خارج از کشور اگر مسلمان باشد حق طلاق با مرد است . زوج می تواند در این زمینه مدارک خود را برای یکی از آشنایان خود ارسال کند و یا وکیلی برای خود بگیرد تا درخواست طلاق وی را به ثبت برسانند.

در ماده 15قانون حمایت از خانواده بیان شده است که زوجی که مقیم خارج از کشور است می تواند در صورت داشتن شرایط طلاق این درخواست را با سفارت ایران در میان بگذارد. البته درخواست یک طرفه با مشکلاتی روبه رو خواهد بود .

محترم شمردن دین های رسمی

در اصل های 12 و 13 قانون اساسی آمده است که دین رسمی کشور ایران اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است. البته در این میان مذاهب دیگری مانند دین حنفی و یا شافعی نیز وجود دارند که برای آن ها احترام بسیار زیادی قائل شده اند . هم چنین کسانی که از این ادیان پیروی می کنند می توانند مطابق قوانین فقهی مراسمات مذهبی خود را انجام دهند. هم چنین در دادگاه ها برای احوال شخصی آن ها از قوانین دینی خودشان استفاده می شود و در هر منطقه ای که پیروان دینی بیش تر باشند مقرارت محلی در حد اختیاراتی که شوراها  دارند براساس این مذهب خواهند بود.

ایرانیانی هسند که از سایر ادیان مانند مسیحیت و یا زردتشتی پیروی می کنند این افراد نیز می توانند در حدود قوانمین کشور مراسم های مذهبی خود را انجام دهند. در باره طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز باید بدانید که اگر در مراسم های مذهبی آن ها تشریفات خاصی در این مورد وجود نداشته باشد وحقوق کشوری که در آن جا زندگی می کنند با حقوق مذهبی آن ها مغایر باشد دین حاکم در ایران قابیلت شناسایی و اجرا را خواهد داشت.

در ماده 14 قانون حمایت از خانواده نیز آمده است که نحوه و شرایط رسیدگی به طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور با توجه به محل اقامت و شرایط زوجین فرق خواهد داشت.

بررسی محدودیت هایی قبل از طلاق

تا زمانی که طلاق خارجی در دادگاه های ایران تنفیذ نشده است و هنوز به صورت شرعی صیغه طلاق جاری نشده است برای زن محدودیت هایی وجود دارد. به بیان دیگر در قوانین ایران زن هم چنان باید در زوجیت مرد بماند تا زمانی که طلاق آن ها در دادگاه های کشور پذیرش شود . حتی اگر زن در خارج از کشور باشد و به ایران بازگردد مرد می تواند وی را ممنوع الخروج کند .

زن هم اگر در دادگاه های خارجی درمورد مهریه صحبتی نکرده است و آن را نبخشیده است می تواند در ایران مهریه خود طلب کند. البته مرد هم می تواند در صورت این که زن از وی تمکین نکند و وظایف زناشویی خود را به جای نیاورد از با اجازه دادگاه و سایر مراجع قانونی همسر دیگری را اختیار کند.

اگر زن در این میان بر پایه طلاقی که در خارج برای وی صادر شده است با شخص دیگری ازدواج کند مجرم شناخته می شود و این ادقام وی چند شوهری است و در قوانین ایران حکمی مشابه حکم زنا دارد و مسلما مجازات بسیار زیادی نیز برای وی درنظرگرفته خواهد شد .

تگ ها

مطالب مرتبط

حقوق مرد در طلاق

به صورت کلی در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است . از جمله حقوق حقوق مرد در طلاق این است که مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. دادگاه در همه مواردی که یکی از زوجین می خواهند طلاق بگیرند غیر از طلاق توافقی آن ها را به سازش […]


ادامه مطلب
طلاق غیابی

طلاق غایبی و قوانین

یکی از نیاز های اساس انسان نیاز به همسر و تشکیل خانواده است.براورده شدن این نیاز باعث ایجاد امنیت روحی و روانی خواهد شد.اما باید دو طرف در ازدواج د رنظر داشته باشند که با جاری شدن صیغه عقد دو طرف نسبت به یکدیگر وظایفی دارند و حقوقی که نسبت به هم دارند را باید […]


ادامه مطلب
حق طلاق

حقوق طلاق

طلاق همان تمام شدن زندگی قانونی و جدایی همسران از هم است که باعث می شود تا حقوق طرفین نیز نسبت به هم برداشته شود. زمانی که روابط زناشویی دچار تزلزل می شود و بین طرفین ناسازگاری هایی وجود دارد طلاق اتفاق می افتد. فسخ ازدواج با طلاق متفاوت است . فسخ این معنا را […]


ادامه مطلب
صداق

حقوق مهریه

مهریه یا صداق ،مالی است که زوج به مناسبت عقد نکاح باید ملزم به پرداخت ان به زوجه خواهد بود.اما به این معنی نیست که اگر درعقد نکاح مهریه پرداخت نشود،عقد باطل است،یا بدین معنی نیست که بعد از عقد نمی توان صداق را تعیین کرد و یا مقدار ان را تغییر داد.حتی اگر مهریه […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه