موضوع مطلب مربوطه

آشنایی با اجرت المثل

اطلاعاتی در خصوص اجرت المثل

اجرت المثل از دو کلمه ی اجرت و مثل به وجود آمده است. این واژه به معنی این است که اجرت یک عمل در واقع و در مقایسه با نمونه های مشابه به چه میزان می باشد. به عنوان مثال زمانی که گفته می شود اجرت المثل این کار چقدر است؟ منظور به اجرتی گفته می شود که در واقع باید بابت رنگ آمیزی ساختمانی شبیه به ساختمان موجود بپردازد. علاوه بر این اجرت المثل سکونت در یک خانه به معنی مبلغی است که می بایست در سکونت در خانه خونه ای شبیه به خانه مورد نظر پرداخت نمود.

معمولا زمانی که حرف از اجرت المثل می شود که توافق و یا قراردادی بین دوطرف وجود نداشته باشد، زیرا در این حالت، به مبلغ قید شده در قرارداد که در اصطلاح به آن اجرت المسمی (در مقابل اجرت المثل) می گویند، توجه خواهد شد. به عنوان مثال هر موقع  دو طرف توافق کنند که در ازای رنگ آمیزی یک ساختمان دو طبقه که در خیابان فلان قرار دارد باید مبلغ 10میلیون تومان پرداخت گردد، می توان مبلغ مورد نظر را طلب کرد و جایی برای پرداخت اجرت المثل وجود ندارد. این در صورتی است که در چنانچه به هر دلیل قرارداری وجود نداشته باشد و یا قرارداد موجود به هر دلیلی باطل گردد، دادگاه بررسی می کند که در عرف، بابت رنگ آمیزی ساختمانی با مشخصات ذکر شده چه میزان پرداخت می گردد و همین مبلغ را مورد حکم قرار می دهد. به همین خاطر معمولا میزان اجرت المثل از میزان اجرت المسمی کمتر خواهد شد.

کاربردهای گوناگون اجرت المثل

اجرت المثل در چندین موارد مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه دو مورد از مهم ترین آن ها را توضیح خواهیم داد:

اجرت المثل در ازدواج (عقد نکاح)

اجرت المثل یکی از حقوق مالی است که زنان پس از عقد نکاح از آن بهره مند می گردند. حقوق مالی به این معناست که به وسیله پرداخت مبلغی پول جبران می گردد. در مجموع زنان در خانواده کارهای مختلفی را انجام می دهند، به عنوان مثال پخت و پز می کنند، ظرف ها را می شویند و به کارهای خانه رسیدگی می کنند. همچنین مادران مسئول شیر دادن به فرزندان شان نیز هستند. از نظر قانونی و البته شرعی، زنان می توانند بابت انجام تمام این کارها در منزل از همسر خود درخواست پول کنند. در اصطلاح به این حق، اجرت المثل گفته می شود، یعنی اجرتی که زن در ازای انجام کارهای خانه مستحق دریافت آن می باشد.

معمولا این حق برای همه ی زنان وجود دارد، مگر اینکه ثابت گردد که آن ها این کارها را به طور مجانی و یا بدون انتظار دریافت اجرت، انجام داده اند. هر موقع این مسئله در دادگاه ثابت گردد، زن استحقاق اخذ اجرت المثل نخواهد بود. لازم است این را هم بگوییم که گاهی قضات با این استدلال که بر اساس عرف موجود در کشور، انجام کارهای خانه توسط زن به طور تبرعی (به طور مجانی) صورت می گیرد، حکم به پرداخت اجرت المثل نمی دهند.

در هر حال برای درخواست اجرت المثل باید دادخواست تقاضای اجرت المثل را که دارای مدت زمان مطالبه ی این حق می باشد، به مرجع صالح ارائه داد. البته باید توجه داشت که در عمل، دادگاه ها اساسا مبلغ چشمگیری را به عنوان اجرت المثل در نظر نمی گیرند.

اجرت المثل اموال

برخی مواقع در ازای استفاده از اموال می بایست مبلغی را به عنوان ارزش واقعی برآورد شده آن اموال پرداخت که این مبلغ را در اصطلاح اجرت المثل اموال می نامند. به عنوان مثال فرض کنید شما به مدت دو هفته از خودروی دیگری استفاده می نمایید. صرف نظر از اینکه از تعلق مال دیگری اطلاع دارید یا خیر، در صورت مطالبه ی مالک وظیفه دارید مبلغی را برای استفاده ی دو هفته ای خود از این خودرو به وی بپردازید. این مسئله در خصوص اموال غیر منقول نیز به کار برده می شود. به عنوان مثال فردی در بازه ی زمانی یک سال در خانه ی شما زندگی کرده است. در این حالت وی باید مبلغی را معادل ارزش استفاده از منزل شما در این یک سال بپردازد.

تگ ها

مطالب مرتبط

مسائل حقوقی مهریه

مهریه از آن دسته از حقوقی است که طبق قوانین و شرع باید مرد آن ها را پرداخت کند. زن می تواند از این حق خود نیز بگذرد دلیل ان هم ممکن است فشار زیادی باشد که در زندگی مشترک به وی وارد شده است و یا نیز ممکن است در اثر غلبه احساسات این […]


ادامه مطلب
اجرت المثل

اجرت المثل زن

منظور از اجرت المثل همان حقوقی خاصی است که دولت و فقه برای زن درنظرگرفته است.زن در زندگی مشترک وظایف خاصی دارد که قانون و شرع ان ها را مشخص کرده است.این وظایف شامل تمکین و عدم تمکین خاص می شود،مطابق قانون به محض ازدواج زن و مرد نسبت به یکدیگر وظایف  و تکالیفی دارند […]


ادامه مطلب
هزینه طلاق

مراحل درخواست طلاق ا

براساس ماده1133 قانون مدنی از جمله اختیاراتی که توسط قانون به مرد داده شده حق طلاق از طرف مرد است. مرد می تواند بدون این که دلیل قابل قبولی نیز داشته باشد به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق از همسرش را عنوان کند. اغلب براین باور هستند که نارضایتی زن از طلاق موجب می […]


ادامه مطلب

اجرت المثل چیست؟

معنی اجرت المثل اجرت المثل از دو واژه‌ی اجرت و مثل تشکیل شده است. به معنای این‌که اجرت یک عمل در واقع و در مقایسه با نمونه‌های مشابه به چه میزان است. برای نمونه هنگامی که گفته می‌شود میزان دریافت اجرت المثل رنگ زدن یک ساختمان چقدر است؟ منظور اجرتی است که در واقع باید […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه