موضوع مطلب مربوطه

راه های طلاق و شرایط

اطلاعاتی که باید در خصوص طلاق و انواع آن بدانید

طلاق غیابی

تصور کنید مردی همسر خود را رها کرده است و مدتی هیچ خبری از او نیست و زن با مشقت های زیادی مانند عدم پرداخت نفقه و بی سرپرستی رنج می برد، لذا این خانم با شرایطی که وجود دارد اگر همسرش به مدت بیش از شش ماه او را رها کرده باشد و عذر موجهی در این مورد نداشته باشد، وکیل و وکیل در توکیل است که طلاق خخود را بگیرد و با رجوع به دفاتر خدمات قضایی و ارائه دادخواست از همسر خود طلاق بگیرد و خود را مطلقه کند.

با الحاق دادخواست/ رونوشت عقدنامه، شهادتنامه دال بر ترک منزل توسط همسرش و رونوشت شناسنامه را باید ارائه دهد و بعد دریافت گواهی عدم امکان سازش با رجوع و قطعیت رای طلاق با مراجعه به دفترهای ثبت طلاق برای انجام آن اقدام کند.

وکالت در طلاق زوجین

مرد می تواند به سایر اشخاص وکالت و وکالت در توکیل غیر دهد تا بتواند همسر خود را طلاق دهد. همچنین می تواند زن را به عنوان وکیل و توکیل انتخاب کند تا ار یکدیگر جدا شوند. بر اساس ماده 1138 قانون مدنی می توان صیغه طلاق را از طریق وکیل زوجین اجرا کرد. در صحت وکالت در طلاق فرقی نمی کند که زوج حضور داشته باشد یا خیر. برخی از مراجع وکالت در طلاق را برای مردی که در محل زن حضور داشته باشد، اجازه نداده و صحیح نمی دانند. مردها به هر فردی که بخواهند می توانند وکالت دهند که برای طلاق همسر خود اقدام نمایند. هیچ اشکال حقوقی در آن وجود ندارد.

بر اساس ماده 1119 وکالت شوهر در طلاق امکان دارد آزاد باشد؛ در صورتی که شوهر به زن وکالت دهد که خود را طلاق دهد با به فرد دیگری وکالت دهد که او را طلاق دهد و امکان دارد مشروط باشد، به این صورت که مرد بگوید: این شخص وکیل است بعد از شش ماه در مدت ده روز زن مرا طلاق دهد. وکیل این حق را ندارد که از مدت زمان وکالتی که در اختیار او قرار داده شده است، تجاوز نماید؛ لذا هر موقعی مرد به طور کامل به فرد دیگری وکالت دهد که همسر او را طلاق دهد، وکیل مورد نظر نمی تواند او را طلاق دهد، چرا که طلاق خلع عبارت از دادن طلاق در برابر مالی است که زن به شوهر می بخشد، در صورتی که در طلاق خلع شرح آن خواهد آمد.

وکالت در طلاق امکان دارد ضمن عقد لازمی قرار داده شود که زوج نتواند وکیل را برکنار نماید. بنابراین در ماده 1119ق.م عنوان شده است که «طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که برخلاف مقتضای عقد نباشد، افزون بر این عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند. مانند اینکه شرط گردد هر موقع شوهر، همسر دیگری بگیرد و یا در مدت مشخصی غایب شود و یا ترک انفال نماید و یا بر علیه حیات زن سوء قصد نماید و یا سوء رفتاری کند که زندگانی آن ها با هم غیر قابل تحمل گردد، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که بعد از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه کند.»

شرایط درخواست طلاق توسط زن

هر عقدی ممکن است از راه های دیگری از بین برود مانند فسخ، انفساخ و اقاله در سایر عقود که به جای اقاله در نکاح و یا به عبارت دیگر طلاق می باشد. ولی چطور امکان دارد که یک زن با شرایطی که نه شرع و نه قانون حقی برای طلاق وی تعیین نشده است این شرایط را داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این مسئله در حال حاضر به صورت مشروط در اسناد ازدواج وجود دارد که به اصطلاح حق طلاق به شرط به دست آوردن شرایط درج شده در حین عقد مرد و زن وکالت در امر طلاق را می دهد. ولی این حق دارای شرایطی می باشد که به تنهایی نمی تواند حق طلاق را به طور مستقیم به زن بدهد و زن در حوزه طلاق محدود به شرایط خاص می باشد.

سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان حق طلاق را تماما در اختیار زن قرار داد و یا به استناد ماده 1133 قانون مدنی که گفته است مرد با شرایط تعیین شده می تواند همسر خود را طلاق دهد آیا این حق قانونی را می توان در اختیار زن قرار داد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت به دلیل اینکه مسئله طلاق فقط به اراده مرد انجام می شود مرد می تواند در زمان عقد به همسر خود در خصوص طلاق وکالت مطلق دهد تا خلاء قانونی موجود در این حوزه نتواند در آینده به ضرر زن تمام شود و همچنین تاثیرات و شرایط بدی که در حال حاضر در جامعه ایجاد شده است کاهش دهد، مانند قرار دادن مهریه های سنگین برای وجود تضمین اجرای مناسب برای زن در برابر حق طلاث مرد مسئله ای که هم اکنون منجر به گرفتاری و درد سر بسیاری از آقایان شده است، در حالی که چنانچه در ابتدای مسئله از این موضوع اطلاع داشتند که این حق را به زن داده و خود را از بار مسئولیت بسیار مالی رها می سازند.

مسئله ای که در حال حاضرمی تواند مرد و زن را در خصوص طلاق در وضعیت یکسانی قرار دهد و خانم ها بدون اینکه قصد داشته باشند ارزش وجودری خود را با مهریه های سنگین عوض نمایند ارزش انسانی و حق قانونی خود را در این خصوص اعمال کند.

با اینکه تعداد زیادی از حقوقدانان به خاطر دلیل های خاص خود از این مسئله چیزی بیان نکرده تا مبدا زمانی حقوق زن ها با مردها یکسان گردد و حاضر هستند مجازات هایی مانند زندان و حبس و ایجاد تبعات مالی بسیار برعهده آقایان قرار گیرد، اما از این مسئله چیزی بیان نکنند. وضعیتی که در حال حاضر هم به نفع خانم ها بوده و هم به نفع آقایان است.

بر اساس گفته های بنیانگذار جمهوری اسلامی در یک استفتاء، برای خانم های محترم باید راه آسان تری مشخص شود تا خودشان زمان طلاق را به دست بگیرند، به این معنا که در زمان عقد نکاح در صورتی که شرط نمایند که زن وکیل باشد به طور مطلق یعنی هر زمانی که دلشان خواست طلاق بگیرند دیگر مشکلی برای زنان ایجاد نخواهد شد و می توانند خود را طلاق دهند.

تگ ها

مطالب مرتبط

قوانین طلاق برای ایر

از جمله مسائل حقوقی شخصی که آثار فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه دارد بحث طلاق است . در این مطلب درمورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بحث می شود. در ماده 6 قانون مدنی آمده است که همه اتباع ایرانی حتی اگر مقیم خارج از کشور باشند باید براساس قانون ایران خواهند […]


ادامه مطلب

حقوق مرد در طلاق

به صورت کلی در قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است . از جمله حقوق حقوق مرد در طلاق این است که مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. دادگاه در همه مواردی که یکی از زوجین می خواهند طلاق بگیرند غیر از طلاق توافقی آن ها را به سازش […]


ادامه مطلب
طلاق غیابی

طلاق غایبی و قوانین

یکی از نیاز های اساس انسان نیاز به همسر و تشکیل خانواده است.براورده شدن این نیاز باعث ایجاد امنیت روحی و روانی خواهد شد.اما باید دو طرف در ازدواج د رنظر داشته باشند که با جاری شدن صیغه عقد دو طرف نسبت به یکدیگر وظایفی دارند و حقوقی که نسبت به هم دارند را باید […]


ادامه مطلب
حق طلاق

حقوق طلاق

طلاق همان تمام شدن زندگی قانونی و جدایی همسران از هم است که باعث می شود تا حقوق طرفین نیز نسبت به هم برداشته شود. زمانی که روابط زناشویی دچار تزلزل می شود و بین طرفین ناسازگاری هایی وجود دارد طلاق اتفاق می افتد. فسخ ازدواج با طلاق متفاوت است . فسخ این معنا را […]


ادامه مطلب

بدون دیدگاه